مزایای سلامتی دانه کنجد، موارد استفاده و عوارض جانبی آن

مزایای مصرف دانه کنجد را می توان در بسیاری از مزایای بلند مدت و کوتاه مدت آن مشاهده کرد. دانه کنجد حاوی ترکیبات منحصر به فردی است که بر سلامتی تأثیر مثبت می گذارد، این ویژگی است که در بسیاری از دانه های دیگر یافت نمی شود. به طور کلی، دانه کنجد هضم را تسهیل می کند و سلامت پوست را بهبود می بخشد و روغن دانه کنجد می تواند برای رشد مو استفاده شود. اگر با استرس، سردرد و فشار خون بالا روبرو هستید، می توانید از روغن کنجد برای کاهش آن نیز استفاده کنید. روغن دانه کنجد التهاب را کاهش می دهد، از سرطان و بیماری های استخوانی جلوگیری می کند، دیابت را کنترل می کند، سلامت دهان را بهبود می بخشد و متابولیسم را بهبود می بخشد.

کنجد چیست؟

دانه های کنجد از گیاه کنجد گرفته شده است که یکی از قدیمی ترین گیاهان دانه روغنی در جهان است. بسیار مقاوم است و می تواند در شرایط مختلف آب و هوایی رشد کند. اندازه دانه های کنجد بسیار کوچک، عرض آنها 2 میلی متر و طول آنها 3-4 میلی متر است. آنها در غلاف های کوچکی که در محورهای گیاه قرار دارن ، احاطه شده اند.

در اصل، آنها بومی هند و بخشهایی از آفریقا بودند، اگرچه اکنون بسیاری از کشورهای دیگر نیز آنها را پرورش می دهند. اگرچه این دانه روغنی است، محتوای چربی موجود در دانه های کنجد تا حد زیادی نوعی سالم است، به همین دلیل یکی از روغن های آشپزی سالم تری است که در سراسر جهان استفاده می شود. دانه های کنجد را می توان بدون پوسته یا پوسته خریداری کرد.

کنجد

ارزش تغذیه ای دانه کنجد در 100 گرم

دانه های کنجد بسیار مغذی هستند زیرا فقط 100 گرم از این دانه ها می توانند تا 573 کیلوکالری انرژی داشته باشند. علاوه بر این، آنها تقریباً 50 گرم چربی دارند که تقریباً 85 درصد آن چربی های سالم هستند. این دانه های کنجد حاوی مقدار زیادی ویتامین B6، تیامین و نیاسین در میان ویتامین ها و کلسیم، مس، منیزیم، آهن و فسفر در میان مواد معدنی است.

حقایق تغذیه ای در هر 100 گرم دانه کنجد:

کالری: 573

چربی کل: 50 گرم

سدیم: 11 میلی گرم

پتاسیم: 468 میلی گرم

کربوهیدرات کل:  23 گرم

پروتئین: 18 گرم

ارزش ویتامین ها و مواد معدنی در دانه های کنجد:

کلسیم: 0.97

آهن: 81%

ویتامین B6: 40%

منیزیم: 87%

فواید دانه کنجد برای سلامتی

در زیر ذکر شده است بهترین مزایای دانه کنجد برای سلامتی. در این پست بحث می کنیم که محتوای تغذیه ای دانه های کنجد در درمان مسائل مختلف سلامتی چه دیابت و چه سلامت استخوان ها مفید است.

فواید دانه کنجد در هضم غذا

درک آن دشوار است، اما این دانه های کنجد کوچک حاوی مقدار قابل توجهی فیبر هستند. فیبر برای هضم سالم بسیار مهم است زیرا مواد زائد را جمع می کند و سپس به حرکت راحت آن در روده بزرگ کمک می کند. به این ترتیب، فیبر از احتمال انسداد روده جلوگیری می کند. علاوه بر این، حرکت پریستالتیک را تحریک می کند، که مشخصه روده باریک هنگام پردازش غذا است.

مصرف دانه کنجد با کاهش مشکلات گوارشی مانند یبوست یا اسهال ارتباط مستقیم دارد. همچنین روده بزرگ را سالم نگه می دارد و احتمال ابتلا به مشکلات جدی گوارشی و سرطان را کاهش می دهد.

دانه کنجد عملکرد متابولیک را تقویت می کند

متابولیسم مطلوب برای سلامت کلی کلید است. بدن را قوی نگه می دارد و سطوح بالایی از انرژی را می دهد که می تواند در خارج برای انجام کار و در داخل برای عملکرد سلولی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، تحرک و فعالیت را افزایش می دهد و باعث رشد سلولی می شود. دانه های کنجد به دلیل دارا بودن فیبر بالا این امکان را فراهم می کند. علاوه بر این، آنها همچنین سرشار از پروتئین هایی هستند که در بدن تجزیه می شوند و اجزای آن در چندین عملکرد بدن مورد استفاده مجدد قرار می گیرند.

دانه کنجد قلب شما را سالم نگه می دارد

فیبر بالای دانه های کنجد برای قلب نیز مفید است. این ماده سطح کلسترول بد را در شریان ها و عروق خونی کاهش می دهد. بنابراین، دانه کنجد از بیماری هایی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین جلوگیری می کند.

دانه های کنجد اثر دیابت را کنترل و کنترل می کند

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که منیزیم می تواند تأثیر مثبتی در کنترل علائم دیابت داشته باشد. از آنجا که دیابت یک شیوه زندگی است، بیمارانی که با آن روبرو هستند یک رژیم غذایی سالم تر را برای کمک به آنها در مبارزه با این بیماری شکل می دهند. مصرف متوسط دانه های کنجد به صورت روزانه می تواند کمک زیادی به بیماران دیابتی کند، بدون این که کار زیادی انجام شود.

اسیدهای چرب موجود در دانه کنجد و عصاره دانه می تواند عملکرد بهتر داروهای تجویز شده برای بیماران دیابتی از جمله glibenclamide را تسهیل کند. این به طور خاص برای کسانی که از دیابت نوع 2 رنج می برند صادق است. این دارو موثرتر در بدن است و انسولین و گلوکز خون را نیز تنظیم می کند.

دانه کنجد التهاب را کاهش می دهد

دانه های کنجد غنی از مس یک غذای شگفت انگیز در مبارزه با تعدادی از بیماری ها با علائم التهاب، به عنوان مثال آرتروز است. علاوه بر این، محتوای مس دانه های کنجد برای تقویت دیواره رگ های خونی ضروری است، زیرا دیواره های نازک تر احتمال پارگی بیشتر است. استخوان ها و مفاصل را نیز تقویت می کند.

کنجد

یکی دیگر از مزایای مصرف مس در دانه های کنجد این است که جذب آهن را افزایش می دهد، که مصرف آن یک ماده معدنی آسان نیست. از آنجا که آهن جزء اصلی هموگلوبین است و کمبود آهن در بدن می تواند باعث کم خونی شود، مس برای جلوگیری از کم خونی و سایر بیماری های مرتبط ضروری است. این اطمینان می دهد که گردش خون در حالت مطلوب کار می کند و همه اندام ها مقدار بهینه اکسیژن را دریافت می کنند.

دانه های کنجد سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد

دانه های کنجد حاوی مقدار قابل توجهی از مواد معدنی ضروری مانند فسفر، روی و کلسیم است. در حالی که به طور معمول شناخته شده است که کلسیم برای رشد استخوان ها و حفظ تراکم استخوان ضروری است، اما نباید روی و فسفر را در این مورد نادیده گرفت. مصرف مقادیر متوسط دانه کنجد در هر روز می تواند از نقص هایی که بر سلامت استخوان ها تأثیر می گذارد جلوگیری کند.

علاوه بر این، دانه های کنجد یک توصیه غذایی برای افرادی است که از بیماری های استخوانی رنج می برند. این دانه های کنجد باعث ترمیم استخوان هایی می شود که با شروع شرایط ناتوان کننده مانند پوکی استخوان یا آسیب استخوان ضعیف شده اند. علاوه بر این، آنها همچنین استخوان را تقویت کرده و می توانند ایجاد ماده جدید استخوانی را تسهیل کنند. به طور کلی، این پادزهر عالی برای استخوان های ضعیف است.

دانه کنجد فشار خون را کاهش می دهد

پرفشاری خون یکی از بزرگترین علائم بیماری در روزهای امروز است. تعداد موارد پرفشاری خون در دو دهه گذشته افزایش یافته است و این رشد به دلیل شیوه زندگی ما در حال حاضر نسبت داده شده است که شامل تغییر عظیمی در نحوه مصرف غذا می شود. مصرف دانه کنجد یک روش ارگانیک برای مقابله با فشار خون بالا است.

روغن های طبیعی و اسیدهای چرب موجود در دانه های کنجد از ایجاد چندین بیماری قلبی جلوگیری می کند. علاوه بر این، این دانه ها سرشار از منیزیم هستند که یک گشاد کننده عروق شناخته شده است ، به این معنی که فشار خون را کاهش می دهد. در یک وعده متوسط، دانه کنجد می تواند تا 25 درصد از میزان توصیه شده منیزیم را تامین کند.

دانه های کنجد از سرطان جلوگیری می کند

دانه های کنجد ارتباط تنگاتنگی با کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد زیرا این دانه سرشار از انواع وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی است. همانطور که قبلاً ذکر شد، دانه های کنجد سرشار از منیزیم هستند و بنابراین دارای خواص ضد سرطان زایی قوی هستند.

علاوه بر این، این دانه های کنجد همچنین حاوی فیتات هستند. این ترکیب کمیاب اما قوی است، زیرا به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. این اثرات رادیکال های آزاد، یعنی محصولات جانبی ناسالم و بالقوه خطرناک متابولیسم را در بدن به حداقل می رساند. مقادیر بیشتر رادیکال های آزاد نه تنها باعث سرطان هایی مانند سرطان خون، روده بزرگ، پروستات، سینه، ریه و پانکراس می شوند، بلکه باعث پیری زودرس، بیماری های قلبی و اختلالات شناختی نیز می شوند. بنابراین، مصرف دانه های کنجد می تواند از ایجاد و تأثیر این شرایط بر بدن جلوگیری کند.

دانه کنجد در برابر اشعه محافظت می کند

یکی از مزایای منحصر به فرد مصرف منظم دانه های کنجد این است که اندام ها را از اثرات مضر تابش محافظت می کند، زیرا حاوی ترکیبی به نام سزامول است. منابع تشعشع بسیاری هستند، از جمله قرار گرفتن در معرض اشعه در شیمی درمانی یا پرتودرمانی. تابش می تواند منجر به جهش سلولی شود که می تواند باعث بسیاری از بیماری های دژنراتیو شود. محتوای دانه های سزامول از DNA محافظت می کند، قدرت بدن را تامین می کند و از ایجاد انواع دیگر سرطان به دلیل جهش سلولی جلوگیری می کند.

دانه های کنجد رشد مو و مراقبت از پوست را تسهیل می کند

روی جزء مهمی در تشکیل کلاژن است، ترکیبی که باعث تقویت و شادابی پوست، مو و بافت ماهیچه ای می شود. چه راهی بهتر از استفاده از روی در رژیم غذایی شما وجود دارد تا خوردن غذایی غنی از روی مانند دانه های کنجد.

در واقع، تأثیر روی در دانه های کنجد به حدی است که مشخص شده است که علائم را مانند سوختگی روی پوست کاهش می دهد. همچنین پوست را جوان و شاداب نگه می دارد و از علائم زودرس پیری در قسمت های قابل مشاهده بدن مانند صورت جلوگیری می کند.

کنجد سیاه برای مشکل موهای خاکستری و دانه کنجد سفید برای رشد مجدد موها و جلوگیری از ریزش مو استفاده می شود.

دانه کنجد سلامت دهان را بهبود می بخشد

یکی از قابل توجه ترین اثرات مصرف دانه های کنجد بهبود سلامت دهان و دندان است. اگرچه روغن کنجد بهتر است، اما کنجد نیز می تواند این ترفند را انجام دهد.

اسیدهای چرب موجود در دانه های کنجد، هنگامی که تجزیه می شوند و از طریق جویدن در دهان آزاد می شوند، می توانند اثرات قابض و ضد باکتریایی چشمگیری داشته باشند. یکی از شایع ترین باکتری هایی که می تواند بر سلامت دهان و دندان تأثیر منفی بگذارد، استرپتوکوکوس نامیده می شود. مصرف دانه کنجد به طور مستقیم با کاهش وجود آن باکتری در دهان مرتبط است.

موارد استفاده از دانه کنجد

دانه کنجد آنقدر همه کاره است که حضور آن در تجربیات آشپزی در سراسر جهان، از ایالات متحده تا ژاپن در گوشه دور جهان برجسته است. آنها طعم ملایم و آجیلی دارند و برای افزودن طعم و بافت در بسیاری از دستور العمل ها استفاده می شود. آنها می توانند به صورت خام مصرف شوند، اما کاربرد وسیع تر آن این است که آن را بو داده و به عنوان تزیین اضافه کنید. بیشتر اوقات، آنها را در سالاد و بر روی نان استفاده می کنند. با این حال، دستور العمل های غذاهای دریایی زیادی وجود دارد، به ویژه در آشپزی جنوب شرقی آسیا، جایی که دانه کنجد به طور برجسته استفاده می شود.

عوارض جانبی و آلرژی دانه کنجد

مانند هر چیز دیگری، دانه های کنجد نیز باید در حد اعتدال مصرف شوند. مصرف بیش از حد می تواند باعث سوزش روده بزرگ شود، که در واقع برعکس چیزی است که دانه های کنجد به طور ایده آل برای بدن انسان انجام می دهند. بعلاوه، به دلیل وجود THC، آنها همچنین می توانند در آزمایشات دارویی ظاهر شوند. با این حال، این نیز بستگی به مقدار مصرف دارد. مصرف متوسط می تواند از وقوع هر دوی این موارد جلوگیری کند.

کشت دانه کنجد

گیاهان کنجد در ابتدا در هند و برخی از مناطق آفریقا رشد می کردند، جایی که بذر آنها عمدتا برای استخراج روغن استفاده می شد. این روغن سپس در آشپزی استفاده شد و هنوز هم یکی از سالم ترین انواع روغن در جهان است. شواهد باستان شناسی نشان می دهد که دانه های کنجد یک کالای تجاری بین شبه قاره هند و بین النهرین بوده است ، حتی در تاریخ 2000 قبل از میلاد.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...