آینده فناوری مدیریت زنجیره تأمین

وقتی نوبت به زنجیره تأمین می‌رسد، شرکت‌ها باید همیشه بدانند که کالاهای آن‌ها کجاست و چگونه ترانزیت می‌شوند. با تکامل فناوری حسگر اینترنت اشیاء (IOT) و هوش مصنوعی، بخش مدیریت زنجیره تأمین همچنان شفاف‌تر و کارآمد‌تر خواهد شد.

شرکت‌های صنعت زنجیره تأمین به طور سنتی هنگام ردگیری کالاها و تجهیزات هنگام عبور از زنجیره تأمین، فرایندها را در نقاط تماس کنترل می‌کنند. مشکل این رویکرد عدم دید مدیران زنجیره تأمین در هنگام قرار گرفتن کالا و دارایی بین این نقاط تماس است. نقاط کور در زنجیره تأمین باعث می‌شود مشاغل در معرض از بین رفتن یا خراب شدن بار و همچنین ناوگان کم‌مصرف و هزینه‌های عملیاتی بالاتر از حد ضروری باشد. در سال جاری فشارهای بیش‌تری بر زنجیره تأمین برای ادامه تحویل کالا در مواجهه با یک همه‌گیری جهانی مشاهده شده است و باعث می‌شود افزایش پاسخگویی نسبت به کالاهای حمل شده برای مشاغل بسیار مهم‌تر باشد.

فناوری حسگر اینترنت اشیاء،چشم زنجیره تأمین

اینترنت اشیاء(IOT) تأثیر بسزایی در بخش زنجیره تأمین دارد و با برخورداری از دید در زمان واقعی در سرتاسر زنجیره، به حل نقاط خارج از کنترل در زنجیره سنتی کمک می‌کند.

IOT

به طور خاص، فناوری‌های جدید حسگر اینترنت اشیاء در حال ظهور هستند که شرکت‌های حمل و نقل  و تدارکات را قادر می‌سازند تا در داخل تریلرها و کانتینرهای خود را ببینند و وضعیت محموله را کنترل کنند. از ردیابی شرایط محیطی و امنیت گرفته تا استفاده و حرکت آن. حسگرهای اینترنت اشیاء امکان محاسبه هر فضایی در هر لحظه از سفر را فراهم می‌کنند. این حسگرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با تشخیص تغییرات شرایط و انتقال داده‌ها تقریباَ به زمان واقعی به یک بستر نرم‌افزاری مبتنی بر پردازش ابری، نسبت به محیط خود واکنش نشان می‌دهند.

قابلیت مشاهده در زمان واقعی به معنای تصمیم‌گیری بهتر در زمینه تجارت است.

بسیاری از راه‌حل‌های اینترنت اشیاء بی‌سیم هستند و برای اتصال از فناوری بلوتوث استفاده می‌کنند و امکان جمع‌آوری داده‌ها از چندین نقطه انتهایی و ارسال مجدد آن به درگاه ورودی اینترنت اشیاء را فراهم می‌کنند. به علاوه با تکامل فناوری،دستگاه‌های اینترنت اشیاء کوچکتر از هر زمان دیگری می‌شوند، و به راحتی می‌توان آن‌ها را در هر نقطه از تریلر مستقر کرد. به عنوان مثال، یک نوع سنسور بار که فیلم‌های خطی موجود را اندازه‌گیری می‌کند، می‌تواند در طول سقف یک تریلر نصب شود تا درصد فضای کف موجود را در هر زمان مشخص ثبت و گزارش کند. شرکت‌ها می‌توانند از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر و در زمان واقعی در مورد مسیریابی استفاده کنند. بنابراین استفاده از تریلر بهینه می‌شود.

ck[dvi jNldk

شفافیت مورد تقاضا

تقاضا برای شفافیت در زنجیره تأمین رو به افزایش است و سنسورهای IOT قادر به ارائه داده‌هایی در زمان واقعی هستند که به شرکا کمک می‌کند تا نسبت به محصولات خود پاسخگو باشند. پیش‌بینی می‌شود این امر برای بازار کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد، زیرا فشار رو به رشدی برای ‌امکان ردیابی کالاها از مزرعه به میز (یا حداقل به فروشگاه مواد غذایی) برای اطمینان از کیفیت محصولات وجود دارد. اکنون میبینیم که فناوری IOT برای نظارت برهمه چیز از شرایط خاک و دمای انبار گرفته تا برنامه‌های آبیاری و سلامت دام‌ها در حال استفاده هستند.

 طی پنج سال آینده هنگامی که کالاهای مزرعه برای حمل و نقل در یک تریلر بارگیری می‌شوند، گام بعدی در زنجیره تأمین همچنان به ضبط داده‌هایی مانند دما و رطوبت کمک می‌کند تا به یکپارچگی محصولات اطمینان یافته و از فساد، جلوگیری شود.

جایی که حسگرها چشم هستند، هوش مصنوعی مغز است.

در حالی که قبلاَ از هوش مصنوعی برای مسیر یابی در رانندگی استفاده شده است به نظر می‌رسد در آینده نقش بسیار بیش‌تری داشته باشند. با افزایش فناوری اینترنت اشیاء، مدیران زنجیره تأمین به مقدار باورنکردنی داده‌ای دسترسی خواهند داشت، داده‌هایی خیلی مفید و لازم برای استفاده‌. این جایی است که هوش مصنوعی به عنوان یک جزء مهم در هر راه حل تبدیل می‌شود، زیرا اینترنت اشیاء توانایی جمع‌آوری داده‌ها و ارائه بینش عملی به کاربران را دارد. از جمله موارد دیگر، هوش مصنوعی مسئول شناسایی روندها و پیش‌بینی نتایج مانند تعداد کالاهای مورد نیاز در ماه در بازار و همچنین بررسی داده‌های اخیر با داده‌های تاریخی بازار و همچنین بررسی داده‌های تاریخی خواهد بود.

AL

این فناوری‌ها در آینده چه تأثیری برصنعت دارند.

با افزایش تقاضا برای شفافیت و کارایی ، فناوری IOT و هوش مصنوعی به عناصر اساسی در زنجیره تأمین تبدیل می‌شوند. برای پذیرندگان اولیه، ممکن است سرمایه گذاری اولیه در زیرساخت‌ها با سرمایه گذاری قابل توجهی همراه باشد اما یک مزیت رقابتی نیز دارد. شرکت‌ها قادر خواهند بود ضمن افزایش استفاده از دارایی و در نهایت کاهش هزینه‌ها، بارها را به روشی ایمن و کارآمد جابجا کنند. همان‌طور که زنجیره تأمین از این فناوری‌های نوظهور استقبال می‌کند، با استفاده گسترده تر از آن هزینه‌ها کاهش می‌یابد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...