FIFO در مقابل LIFO، روش‌ های شناخته شده مدیریت موجودی انبار

FIFO و LIFO روش هایی هستند که در محاسبه هزینه کالاهای فروخته شده بکار می روند. (First-In, First-Out) FIFO فرض می کند که قدیمی ترین محصولات موجودی یک شرکت ابتدا فروخته شده و با این هزینه های تولید انجام می شود. روش (Last-In, First-Out) LIFO فرض می کند که جدیدترین محصولات موجودی شرکت ابتدا فروخته شده است و به جای آن از این هزینه ها استفاده می شود.

FIFO در مقابل LIFO

LIFO و FIFO چگونه بر چشم انداز موجودی شرکت تأثیر می گذارند

آیا شما به طور معمول شرکت های خود را تجزیه و تحلیل می کنید، اما به نحوه حسابداری موجودی خود نگاه نمی کنید؟ برای بسیاری از شرکت ها، موجودی انبار بزرگترین قسمت از دارایی آنها را نشان می دهد. در نتیجه، موجودی کالا یکی از مولفه های مهم است. بنابراین، مهم است که سرمایه گذاران جدی بدانند که چگونه هنگام مقایسه شرکت ها در صنایع یا نمونه کارهای خود، کالای موجودی را ارزیابی کنند.

روشهای کلیدی

روش , LIFO فرض می کند که آخرین واحدی که به موجودی کالا یا جدیدتر رسیده است ابتدا به فروش می رسد.

روش (First-Out  First-In,) FIFO فرض می کند که قدیمی ترین واحد موجودی اولین فروش است.

LIFO برای بسیاری از شرکت ها واقع بینانه نیست زیرا موجودی قدیمی خود را در انبار بیکار نمی گذارند.

FIFO منطقی ترین انتخاب است زیرا شرکت ها معمولاً در تولید کالاهای خود از قدیمی ترین موجودی خود استفاده می کنند.

FIFO در مقابل LIFO

موجودی چیست؟

به طور کلی، وقتی صحبت از موجودی کالا می شود، منظور ما کالاهای یک شرکت در سه مرحله تولید است: 1) کالاهایی که مواد اولیه هستند، 2) کالاهایی که در حال تولید هستند و 3) کالاهایی که تمام شده و آماده فروش هستند. به عبارت دیگر، کالاهایی را که شرکت در ابتدای کار دارد، می گیرید، موادی را که خریداری کرده برای تولید بیشتر کالا اضافه می کنید، کالاهایی را که شرکت فروخته است، هزینه کالاهای فروخته شده (COGS) را کم می کنید و نتیجه آن است که باقی می ماند.حسابداری موجودی کالا در هر مرحله از تولید، کالایی را تعیین می کند و آنها را به عنوان دارایی های شرکت طبقه بندی می کند، به طوری که موجودی کالا می تواند فروخته شود، بنابراین در آینده نزدیک آن را به پول نقد تبدیل می کند. دارایی ها باید به طور دقیق ارزیابی شوند تا بتوان به طور کلی شرکت را ارزیابی کرد.

فرمول محاسبه موجودی کالا:

  BI+ Net Purchases −COGS=EI 

BI = شروع موجودی

EI = پایان موجودی

درک LIFO و FIFO

روش حسابداری که یک شرکت برای تعیین هزینه های موجودی خود استفاده می کند، می تواند تأثیر مستقیمی بر صورت های اصلی (مالی) - ترازنامه، صورت سود و صورت جریانهای نقدی داشته باشد. اصول حسابداری پذیرفته شده در ایالات متحده ((GAAP به مشاغل اجازه می دهد تا از یکی از چندین روش حسابداری موجودی استفاده کنند: (first-in first-out,  LIFO (last-in, first-out) FIFO  و متوسط هزینه.

First-In، First-Out (FIFO)

روش First-Out  First-In, (FIFO) فرض می کند اولین واحدی که به موجودی کالا راه می یابد - یا قدیمی ترین موجودی - اولین فروش است.

Last-In، First-Out (LIFO)

روش , First-Out Last-In، (LIFO) فرض می کند که آخرین یا واحد بیشتر برای رسیدن به موجودی در ابتدا فروخته شود.

LIFO

از آنجا که LIFO از موجودی اخیراً به دست آمده برای ارزیابی COGS استفاده می کند، موجودی مانده ممکن است بسیار قدیمی یا منسوخ باشد. در نتیجه، LIFO ارزش موجودی دقیق یا به روز موجودی را ارائه نمی دهد زیرا ارزیابی بسیار پایین تر از کالاهای موجودی با قیمت های امروز است. همچنین، LIFO برای بسیاری از شرکت ها واقع بینانه نیست زیرا آنها در حالی که از موجودی اخیراً خریداری شده استفاده می کنند موجودی قدیمی خود را بیکار نمی مانند.

به عنوان مثال ، شرکتی که محصولات غذاهای دریایی می فروشد واقعاً از موجودی تازه خریداری شده خود در فروش و حمل محصولات خود استفاده نمی کند. به عبارت دیگر، شرکت غذاهای دریایی هرگز قدیمی ترین موجودی خود را بیکار نمی گذارند زیرا غذا می تواند خراب شود و منجر به ضرر شود. در نتیجه، LIFO برای بسیاری از شرکتهایی که کالاهای فاسدشدنی می فروشند عملی نیست و روند تولید منطقی استفاده از قدیمی ترین موجودی را به درستی منعکس نمی کند.

FIFO و تجهیزات مورد نیاز آن

FIFO می تواند شاخص بهتری برای ارزش پایان موجودی کالا باشد زیرا اقلام قدیمی استفاده شده اند در حالی که اقلام اخیر خریداری شده قیمت های فعلی بازار را منعکس می کنند. برای اکثر شرکت ها، FIFO منطقی ترین انتخاب است زیرا آنها معمولاً از قدیمی ترین موجودی خود در تولید کالاهای خود استفاده می کنند ، این بدان معنی است که ارزیابی COGS برنامه تولید آنها را نشان می دهد.به عنوان مثال، شرکت غذاهای دریایی، که قبلاً ذکر شد، در فروش و حمل محصولات خود ابتدا (یا اولین بار) از قدیمی ترین موجودی خود استفاده می کند.  FIFO منطقی ترین انتخاب است زیرا آنها معمولاً از قدیمی ترین موجودی خود در تولید کالاهای خود استفاده می کنند ، به این معنی که ارزیابی COGS رنامه تولید آنها را نشان می دهد. در ادامه به تجهیزات مورد نیاز FIFO می پردازیم.

چاپگر و لیبل

برچسب‌های بارکد با در نظر گرفتن نوع کالایی که در انبار نگهداری می شود و شرایط محیطی انبار ممکن است از ساختار های کاغذی، PVC، متال و ... باشند. هر یک از این لیبل‌ها برای شرایط محیطی منحصر به فردی کارآمد و مناسب هستند. به عنوان مثال لیبل‌هایی با جنس متال برای محیط‌هایی با دمای بسیار بالا قابل استفاده اند و مقاومت بالایی نسب هب خراشیدگی و ساییدکی دارند، اما برای خرید این نوع لیبل ها باید هزینه زیادی بپردازید. در مقابل لیبل‌های کاغذی قیمت کم تری دارند، ولی دوام زیادی ندارند. بسته به شرایط و بودجه در نظر گرفته شده انبار، برای اجرای سیستم فایفو انبار می بایست مناسب ترین و بهترین لیبل را انتخاب کنید.

برای چاپ بارکد بر روی لیبل ها می‌توان از لیبل پرینترهای رومیزی، صنعتی استفاده کرد. در انبارهای بزرگ تر، در طول روز به تعداد زیادی لیبل بارکد نیاز است، بنابراین برای آسان تر شدن این کار بهتر است از لیبل پرینترهای صنعتی که توانایی چاپ بهتر و بالاتری دارند استفاده شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...