بیماری لکه سیاه سیب

علائم این بیماری روی میوه سیب، وجود حاشیه هایی به رنگ زیتونی تا سبز تیره است که این علائم در مراحل ابتدایی روی میوه سیب ایجاد شده و به تدریج قهوه ای، سیاه و چوب پنبه ای می شود. میوه های آسیب دیده عمدتاً بدشکل هستند و ممکن است ترک خورده و بریزند. اما آنچه که سردخانه داران و مسئولین کنترل کیفیت در هنگام بازدید با آن مواجه می شوند عمدتاً وجود لکه هایی با حاشیه سبز زیتونی است که هنوز چوب پنبه ای یا سیاه نشده است و یا لکه هایی کاملا قهوه ای یا سیاه با بافت چوب پنبه ای و حاشیه سبز است.

 

لکه سیاه سیب


وجود چنین سیب هایی با کیفیت نامناسب، در بسته بندی حاوی سیب در بدو ورود به سردخانه های بالای صفر می تواند سبب کاهش عمر ماندگاری سیب گردد، چرا که حتی اگر یک عدد از چنین سیب هایی در سبد، کارتن یا جعبه های سیب وجود داشته باشد در طی نگهداری خراب و به سیب های مجاور آسیب رسانده سبب خرابی، رشد کپک و گندیدگی در سایر سیب ها می شود.

کیفیت سیب در بدو ورود به سردخانه های بالای صفر را از اینجا بخوانید.

 

apple black scab

 

عامل ایجاد بیماری: 

عامل ایجاد این بیماری قارچ Venturia inaequalis (Cooke) G. Winter   است. این بیماری فیزیولوژیک را می توان مهم ترین بیماری اقتصادی این محصول در نظر گرفت چرا که هر سال باعث اپيدمي هایي در نقاط مختلف جهان از جمله ایران شده است. این امر خسارت هاي کمي و کيفي بسیاری را در مناطق مختلف کاشت سيب در کشور به همراه داشته است؛ چرا که علاوه بر اینکه به دلیل ایجاد لکه های چوب پنبه ای قهوه ای یا سیاه روی میوه سیب باعث کاهش بازارپسندی میوه و کاهش قیمت آن در بازار می گردد، منجر به از بین رفتن درخت در 2 الی 3 سال متوالی نیز می شود.
به نظر می رسد اولین بار این قارچ در ایران در سال 1325 مشاهده شده است.
 بطور کلی آلودگی به این قارچ در مناطق کشت شده سیب به ویژه در مناطقی که در فصل بهار و اوایل تابستان هوا خنک و مرطوب باشد شیوع بیشتری داشته و خسارات بیشتری به همراه خواهد داشت. در ایران در باغ های استان های مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی و غربی، مناطق جنوبی رشته کوه البرز در استان تهران شیوع بیشتری دارد.


راه های کنترل این بیماری:
در حال حاضر، کنترل این بیماری با استفاده مکرر از قارچکش های شیمیایی و همچنین کاشت رقم های مقاوم صورت می گیرد، که در طی زمان، منجر به ایجاد مقاومت در برابر سموم شده و کارایی این روش را با مشکل روبرو می کند.
1. شخم زمستانه
2. استفاده از کودهای نیتروژن دار در پاییز
3. استفاده از قارچکش هایی نظیر بنومیل در آخر فصل پاییز
4. استفاده از قارچکش هایی مانند دودین(1 در هزار)،کاپتان (3 در هزار )، بنومیل (5% در هزار) که در مراحل مختلف رشد حداقل در سه مرحله استفاده می شود
5. کاشت درختان سیب با فاصله مناسب
6. هرس به موقع و مناسب 
از جمله روش هایی هستند که جهت کنترل این بیماری در باغ های سیب کشور استفاده می شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...