تیمارهای غیرشیمیایی پس از برداشت سیب برای کنترل عارضه اسکالد سطحی

در مقالات قبلی نشانه های عارضه اسکالد سطحی در میوه سیب توضیح داده شد. همانطور که بیان شد عارضه اسکالد سطحی اختلال فیزیولوژیکی است که در طول مدت نگهداری در سردخانه ها که در دمای پایین صورت می گیرد، بصورت لکه های قهوه ای در سطح میوه و بافت های قشر زیرپوست میوه بوجود می آید. پیدایش این لکه های قهوه ای، کیفیت ظاهری سیب و به تبع آن بازارپسندی آن را کاهش می دهد؛ لذا برای کنترل اسکالد سطحی تحقیقات مختلفی انجام شده است که شامل بر دو بخش است: تیمارهای شیمیایی و تیمارهای غیرشیمیایی.

در این مقاله تیمارهای غیر شیمیایی پس از برداشت میوه جهت کنترل عارضه اسکالد سطحی سیب بررسی می گردد.

اسکالد سطحی در سیب

جهت کاهش ریسک ابتلا به اسکالد در انبارهای ذخیره سازی سیب راهکارهای مختلفی از جمله تغییر ترکیب هوای موجود در انبارهای ذخیره سازی یا همان سردخانه های  بالای صفر مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است که در این مقاله به تعدادی از آن ها و نتایج حاصل از آن پرداخته می شود.

1- کاهش میزان اکسیژن در انبارهای ذخیره سازی سیب (Ultra-Low oxygen Storage) :

این آزمایش (ULS) در تعدادی از انبارهای ذخیره سازی سیب در  بریتیش کلمبیا و کانادا انجام شده است. تولید کنندگان، سیب رد دلیشس را در انبارهایی که اکسیژن آن به حدود 0.7% کاهش داده شده  بود نگهداری کردند. این سیب ها قبل از ذخیره سازی در معرض هیچگونه تیماری جهت کنترل عارضه اسکالد سطحی قرار نگرفتند و صرفاً اثر کاهش میزان اکسیژن در طول مدت ذخیره سازی در سردخانه جهت کنترل عارضه اسکالد سطحی، مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت.

نتایج تحقیق نشان داد که تغییر ترکیب هوای سردخانه از طریق کاهش میزان اکسیژن به مقدار 0.7%  (ULO) عارضه اسکالد سطحی را نسبت به کاربرد DPA به طور موثرتری کاهش داد.

توجه به این نکته ضروری است که سیب های مورد آزمایش در مناطقی تولید شده بودند که هوای سردتری داشته و سیب ها پیش از برداشت هوای خنک را نیز تجربه کرده بودند. این آزمایش در خصوص سیب های این مناطق انجام شده و طی چندین سال نتایج مثبت به همراه داشته است.

 رابطه میان شرایط آب و هوایی باغ و بروز عارضه اسکالد در سیب هنگام نگهداری در سردخانه در مقالات قبلی توضیح داده شده است. برای اطلاع بیشتر، رابطه میان این دو متغیر را می توانید از اینجا بخوانید.

2- شوک کمبود اکسیژن کم (Initial Low Oxygen Shock)  :

این آزمایش (ILOS) در خصوص سیب های گرانی اسمیت در سردخانه های استرالیا انجام شده است.  بدین منظور ترکیب هوای انبارهای ذخیره سازی سیب را تغییر داده و اکسیژن انبار را به 0.5% کاهش دادند. میزان ابتلا به اسکالد در سیب های گرانی اسمیت به میزان 1% کاهش یافت اما در خصوص سیب های رد دلیشس تاثیر مثبتی به همراه نداشته است.

در آزمایش دیگری که در آفریقای جنوبی انجام شد؛ ابتدا سیب ها در معرض شوک کمبود اکسیژن قرار داده شدند؛ به این صورت که ابتدا سیب ها در انبارهای که میزان اکسیژن آن به 0.5% کاهش یافته بوده  به مدت 10 روز نگهداری شده  و پس از آن در اتمسفر کنترل شده با ترکیب هوای 1% اکسیژن و 3% دی اکسید کربن در دمای 1 درجه سانتیگراد نگهداری شدند. این سیب ها نیز پیش از ذخیره سازی در معرض تیمار با DPA قرار نگرفته بودند. در این آزمایش میزان بروز اسکالد سطحی در سیب های ارقام گرانی اسمیت، رد دلیشس و روم  بطور قابل توجهی کاهش یافت.

3- ذخیره سازی در سردخانه کنترل اتمسفر

ذخیره سازی سیب در سالن های کنترل اتمسفر با رعایت ترکیب هوای اکسیژن به مقدار 1.5% و دی اکسید کرین کمتر از 3% در دمای 0 تا 3 درجه سانتیگراد بطور موثری در کنترل اسکالد سطحی موفق بوده است.

4- دما

محققان متوجه شده اند که عارضه اسکالد در دمای پایین بروز می کند بالا بردن دمای نگهداری سبب کاهش بروز عارضه اسکالد می گردد اما کیفیت سیب را در حین نگهداری کاهش می دهد.

5- اتیلن

حذف اتیلن از انبارهای نگهداری به گونه ای که غلظت آن در انبار کمتر از ppm 1 گردد بر کاهش بروز عارضه اسکالد در سردخانه ها، بطور موثری نتایج مثبت نشان داده است. این آزمایش در سردخانه های انگلستان، کانادا و میشیگان انجام شده است که در انبارهای ذخیره سازی سیب در انگلستان نتایج مثبت بیشتری به همراه داشته است.

6- دی اکسید کربن

سطوح بالای دی اکسیدکربن حدود 10%، نتایج مثبتی برای کنترل اسکالد در سیب گلدن دلیشس نشان داده است. البته میزان تاثیر را باید با میزان حساسیت ارقام مختلف سیب در برابر اسکالد بررسی کرد چراکه حساسیت ارقام مختلف سیب در برابر اسکالد متفاوت است؛ لذا نتایج آزمایشات و میزان تاثیر آن در کنترل اسکالد نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

7- گاز اتانول

در صورتیکه گاز اتانول با غلظت 6000 پی پی ام حدود یک تا 2 هفته در ابتدای ذخیره سازی در انبارهای کنترل اتمسفر بکار برده شود می تواند حداکثر به مدت 4 ماه، بروز عارضه اسکالد را کاهش دهد، اما در زمان های طولانی تر موثر نیست. این امر در خصوص سیب رد دلیشس نسبت به سیب گرانی اسمیت موثرتر عمل می کند.

8- تهویه هوا

تهویه محدود خطر اسکالد را افزایش می دهد به همین دلیل سیب های بسته بندی شده نسبت به سیب هایی که در باکس پالت های بزرگ ذخیره شده است حساسیت بیشتری به اسکالد نشان می دهد.

9- مدت زمان ذخیره سازی

کاهش زمان ذخیره سازی خطر اسکالد را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده است که واکنش های شیمیایی که در پوست سیب رخ داده و سبب بروز عارضه اسکالد می شود در ماه اول نگهداری در انبار رخ می دهد و با افزایش مدت زمان نگهداری در انبار، ریسک بروز عارضه بیشتر می شود.

10- گرمادرمانی

تحقیقات نشان داده است تیمار با آب گرم در دمای 50 درجه سانتیگراد به مدت 60 ثانیه (گرمادرمانی)  بطور موثری عارضه اسکالد را در سیب های گرانی اسمیت کاهش می دهد اما بر رنگ و شرایط پوست میوه می تواند تاثیرگذار باشد چرا که دمای موثر آب برای کاهش اسکالد بسیار نزدیک به دمایی است که می تواند به سیب آسیب برساند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...