کدام بیماری های جانوری در آینده انسان را آلوده خواهند کرد

گروهی از محققان دانشگاه گلاسکو در بریتانیا یک سیستم مجهز به هوش مصنوعی برای شناسایی بیماری هایی که از قلمرو حیوانات جهش ایجاد کرده و باعث عفونت انسان می شوند، ایجاد کرده اند. این امر می تواند تا حد زیادی ما را برای همه گیری بعدی آماده کند.

COVID-19 و ده ها ویروس دیگر که بر انسان تأثیر می گذارند، به بیماری های حیوانات باز می گردند. به چنین بیماریهایی "zoonotic" می گویند.

متأسفانه برای محققان و عموم مردم، تعیین اینکه کدام بیماری های حیوانی ممکن است از طبیعت به سمت مردم حرکت کنند بسیار دشوار است. خوشبختانه میلیون ها سال تکامل به ما یک سیستم ایمنی بسیار پیشرفته داده است. و این بدان معناست که از 1.67 میلیون ویروس جانوری که احتمالی تخمین زده شده اند، تنها بخش کوچکی می تواند انسان را آلوده کند. این امر پیش بینی وضعیت COVID-19 را دشوار می کند. تیم گلاسکو امیدوار است با استفاده از هوش مصنوعی کارها را آسانتر کند.

بر اساس مقاله تحقیقاتی آنها:

تعیین اینکه کدام ویروسهای حیوانی ممکن است قادر به آلوده کردن انسانها باشند در زمان کشف آنها دشوار است و از اولویت بندی ویروسهای پرخطر برای تحقیقات اولیه و آمادگی برای شیوع جلوگیری می کند.

با توجه به استفاده روزافزون از ژنومیک در کشف ویروس و دانش کمی از زیست شناسی ویروس های تازه کشف شده، ما مدلهای یادگیری ماشین را توسعه دادیم که zoonotic  نامزد را فقط با استفاده از دامنه میزبان کدگذاری شده در ژنومهای ویروسی شناسایی می کند.

آنها یک پایگاه داده از بیش از 800 ویروس که دارای ویژگی های مشترک بین انسان و حیوانات هستند تهیه کردند و یک سیستم هوش مصنوعی را برای تفسیر ساختارهای ژنومی منحصر به فرد خود آموزش دادند. امید این بود که هوش مصنوعی بتواند تهدیدهای احتمالی را قبل از تبدیل شدن به یک اپیدمی همه جانبه شناسایی کند.

ویروس

طبق این بیانیه مطبوعاتی، این آزمایش نتیجه مثبت داشت

محققان دریافتند که ژنومهای ویروسی ممکن است دارای ویژگیهای قابل تعمیم باشند که مستقل از روابط طبقه بندی ویروس بوده و ممکن است ویروسها را برای آلوده کردن انسانها از پیش سازگار کند. آنها توانستند مدلهای یادگیری ماشینی را توسعه دهند که قادر به شناسایی زونوزهای نامزد با استفاده از ژنومهای ویروسی باشد.

برداشت سریع:

این نمونه ای از یک کار عالی برای هوش مصنوعی است. انسانها تعصب روشنی در برابر بیماریها دارند. ما از چیزهایی مانند COVID-19 و سرطان متنفر هستیم. و سوگیری ما کاملاً به مدلهای یادگیری ماشین ترجمه می شود.

وقتی به هوش مصنوعی می گوییم که به دنبال ویروس هایی باشد که می توانند مضر باشند، برای این کار کاملاً مناسب است. اگر من یا شما سعی کردیم یک میلیون تصویر از ویروس ها را غربال کنیم تا دریابیم که وجه اشتراک آنها چیست، ممکن است یک عمر یا بیشتر طول بکشد.

هوش مصنوعی کار بهتری از ما انجام نمی دهد، اما بسیار سریعتر از ما کار می کند. به همین دلیل است که برای کارهای معمولی بسیار مناسب است.

هر گونه ویروسی که به طور بالقوه zoonotic  شناخته می شود، می تواند به ویروس شناسان ارسال شود و سپس می توانند روی آن بررسی دقیق تری انجام دهند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...