یک دستگاه تحریک مغزی که با جراحی کاشته می شود می تواند به درمان افسردگی شدید کمک کند

سارا چاره ای نداشت. در طول پنج سال، او هرگونه درمان ممکن برای افسردگی شدید خود را امتحان کرده بود، اما هیچ چیز کمکی نکرد. این دختر 36 ساله می گوید: "زندگی روزمره من به دلیل افسردگی آنقدر محدود و بی خاصیت شده بود که هر روز احساس شکنجه می کردم."

اما پس از انجام یک روش آزمایشی که دستگاهی را در مغز او کاشته بود، او احساس کرد که افسردگی او برای اولین بار پس از سالها برطرف شده است. سارا در یک آزمایش اثبات مفهوم رویکرد جدید در درمان افسردگی شدید و مقاوم به درمان، که در مجله Nature Medicine منتشر شد، شرکت کرده است. یافته ها استراتژی احتمالی دیگری را برای کمک به افراد مبتلا به این اختلال باز می کند. این مطالعه فقط سارا را درگیر کرد و هنوز مشخص نیست که چقدر می تواند در سایر افراد موثر باشد. با این حال، این آزمایش به محققان کمک کرد تا ماهیت افسردگی را بیشتر بشناسند و می توانند در تلاش های دیگر برای درمان این بیماری به کار روند.

نویسنده مطالعه، کاترین اسکانگوس، روانپزشک در موسسه علوم اعصاب دانشکده سانفرانسیسکو ویل در دانشگاه کالیفرنیا، در جریان یک جلسه مطبوعاتی گفت: "ما از طریق این آزمایش برخی از خواص اساسی در مورد عملکرد مغز را شناسایی کردیم. ما فکر می کنیم این یافته ها در مورد مغز برای عموم مردم در دسترس خواهد بود و به ما در توسعه درمان های شخصی جدید افسردگی کمک می کند."

تحریک مغز

افسردگی توسط مدارهای خطا ایجاد می شود

در این آزمایش از تکنیکی به نام تحریک عمیق مغزی استفاده شد، که در آن الکترودهایی که در داخل مغز کاشته می شوند در تلاش برای تغییر یا تنظیم فعالیت غیر طبیعی مغز، تکانه های الکتریکی را منتقل می کنند. این درمان برای بیماریهایی مانند صرع و بیماری پارکینسون رایج است. تحقیقات در دهه گذشته نشان داده است که گاهی اوقات می تواند به افسردگی نیز کمک کند، اما یافته ها ناسازگار بوده است. بیشتر تلاشهای قبلی باعث تحریک بخشهای خاصی از مغز شد که تصور می شد در افسردگی نقش دارند. با این حال، این مطالعه در مناطقی که بخشی از مدارهای خاص مغز بودند، قسمت های به هم پیوسته مغز که وظایف خاصی را بر عهده دارند، انجام شد.

اسکانگوس می گوید: "آنچه ما اکنون به طور فزاینده ای متوجه شده ایم این است که افسردگی ناشی از مدارهای معیوب است."

علاوه بر این، مدارهای درگیر ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. بنابراین در این کارآزمایی، تیم مطالعه رویکرد درمانی افسردگی بیمار را شخصی سازی کرد. آنها نوع فعالیت مغزی را که هنگام بروز علائم افسردگی سارا رخ داد، ترسیم کردند. سپس، دستگاهی را کاشتند که می تواند فعالیت مغز را تشخیص داده و تحریکی را به مداری که در آن فعالیت در حال انجام بود ارسال کند.

برای سارا، این روش بسیار موثر بود. نمرات وی در مقیاس های رتبه بندی افسردگی صبح روز بعد از روشن شدن دستگاه کاهش یافت. و شاید مهمتر از همه، او تغییرات چشمگیری در روحیه خود احساس کرد. در اولین باری که تحریک را دریافت کرد، او در آزمایشگاه با صدای بلند خندید. او گفت: "خدای من، در پنج سال گذشته این اولین بار است که من خود به خود خندیدم و لبخند زدم، لبخندی که ساختگی نبود."

مدار افسردگی سارا صدها بار در روز شعله ور می شود و هر بار، دستگاه کاشته شده یک نبض تحریک کننده کوتاه ارائه می دهد. در مجموع، او روزانه 30 دقیقه تحریک می شود، اسکانگوس می گوید: سارا نمی تواند ضربان قلب را احساس کند، اما تصور کلی از زمان وقوع آنها در طول روز دارد."

علیرغم موفقیت چشمگیر سارا، این کارآزمایی تنها اولین آزمایش این روش بود. دستگاه مورد استفاده در آزمایش برای درمان افسردگی مجاز نیست. این دستگاه در اصل برای درمان صرع طراحی شده بود و در آزمایش تحت معافیت دستگاه تحقیقاتی از FDA استفاده شد. ادوارد چانگ، رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب در UCSF می گوید: "ما کارهای زیادی در پیش داریم تا زمینه ای برای تأیید این نتیجه داشته باشیم تا ببینیم آیا در واقع چیزی است که به عنوان یک گزینه درمانی پایدار خواهد بود."

چانگ می گوید، اگر ثابت شود که برای افراد دیگر کار می کند، احتمالاً تنها پس از امتحان همه گزینه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. جراحی، به ویژه جراحی مغز، همیشه یک خطر است. چانگ گفت: "در حال حاضر، این رویکرد را آخرین راه حل می دانیم." همچنین ای روش یک روش گران است، هزینه دستگاه مورد استفاده در این مطالعه معمولاً بین 35.000 تا 40.000 دلار است.

این آزمایشات می تواند به پیشبرد درک کلی ما از افسردگی کمک کند. این تیم توانست مدارهایی را در مغز که حداقل در علائم افسردگی یک فرد دخیل هستند شناسایی کند و این مدار را می توان در سایر بیماران به اشتراک گذاشت. داشتن اطلاعات اساسی در مورد مدارهای افسردگی می تواند به توسعه استراتژی های غیر جراحی که مناطق مشابه را مورد هدف قرار می دهد، کمک کند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...