قوانین بازاریابی شبکه ای در چین

امروزه صدها شرکت وجود دارد که روش های بازاریابی  چند سطحی را برای فروش محصولات خود انجام می دهند. مارک های متعددی مانند Avon، Tupperware، Electrox، Herbal life، Kleenz و غیره در توسعه تجارت جهانی خود با استفاده از این مفهوم فروش بسیار موفق بوده اند.

در حالی که این ارقام روندهای رو به رشدی را نشان می دهند و شرکت ها اغلب داستان های موفقیت افرادی را که در تجارت میلیونر شده اند تبلیغ می کنند، لازم به ذکر است که نگرانی فزاینده ای در تجارت و دولت های کشورهای مختلف وجود دارد که سوالات خود را در مورد این موضوع مطرح کرده اند. اصالت روش جبران هرم که آنها معتقدند مدل ذاتاً معیوبی است و درآمد ناشی از فروش محصول نیست بلکه به دلیل جذب توزیع کننده گان است. برای مثال چین از سال 1998 این نوع فروش مستقیم را ممنوع کرد.

چین

پس از رونق اولیه در دهه 90 با متوقف شدن رسوایی ها در صنعت جدید و متوقف شدن دولت برای محافظت از مردم در برابر اقدامات ناعادلانه، فروش مستقیم در سال 2005 در چین به شکل کنترل شده تری بازگشت به طوری که قوانینی در این راستا تنظیم شد.  این محدودیتها فقط مدل سوء استفاده طرح هرمی را ممنوع نکرده بود بلکه به این معنا بود که بازاریابی  چند سطحی یا MLM باید تغییر کند و با محیط جدیدی که در قرن 21 در چین پیدا شد، سازگار شود.

بعضی از این قوانین عبارتند از:

1- اولین قانون که مهم ترین آن نیز هست این است که نمایندگان فروش که به عنوان بخشی از فروشنده مستقیم کار می کنند نمی توانند از فروش افرادی که در سازمان جذب می کنند کمیسیون دریافت کنند. این بدان معناست که نتورکر ها نمی توانند از ساختار تجاری یا عملکرد مشابهی مانند غرب پیروی کنند. در عوض ، آنها مجبور می شوند فروش های تک سطحی، از نماینده تا مشتری را پاداش دهند، که به نوبه خود باعث تمرکز بیش تر کسب و کار بر فروش محصولات و نه جذب فروشندگان می شود.

2- همه محصولات فروخته شده از طرف شرکت های فروش مستقیم باید تولید کشور چین باشند و نباید کالای خارجی را در این سیستم بفروشند.

3- شرکت و فروشندگان باید تابعیت چینی داشته باشند.

بازاریابی

4- طبق این قانون، سود خرده فروشی که به فروشندگان داده می شود می تواند نهایتاً تا 30 درصد از حجم فروش باشد که این میزان شامل پاداش هم می شود.

5- فروشنده باید در یکی از شعبات شرکت در استان خود ثبت نام شده باشد و نمی تواند محصول خود را به هم گروهی خود بفروشد.

6- بر طبق قانون وضع شده در چین همه بازاریابان باید آموزش ببینند و کارت بازاریابی دریافت کنند و شرکت نباید هزینه ای برای آموزش فروشندگان دریافت کند.

7- در کشور چین، قوانین فروش مستقیم به محصولات آرایشی، غذایی و سلامتی، محصولات بهداشتی، بدنسازی و آشپزخانه محدود می شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...