کاربرد بالابرها در صنایع نفتی ، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها

بالابرها ؛ تجیهزات موثر در خدمت غول های نفتی

بالابرهایی که نت پالایشگاه ها را بهینه می کنند

نقش بالابرها در تعمیر و نگهداری پالایشگاه ها ؟

هنگامی که ویلیام ناکسی دارسی میلیونراسترالیایی ، با روشهای جدید روز ودستگاه های حفاری مکانیکی در ایران به اکتشاف نفت وحفر چاه پرداخت، تصور نمی کرد که این مایع سیاه رنگ چه بازی هایی را در آینده سیاسی کشورها ایفا خواهد کرد . درست مثل شکافته شدن اتم ، اختراع سلاح توسط کلاشنیکف و خیلی از اکتشافاتی که باعث دردسر بشر امروز شده است .

تصور اینکه ناکسی دارسی چگونه توانسته است پالایشگاه هایی را بسازد و از آن نفت استخراج کند و پول های خوبی در بیاورد ، خیلی سخت است ، درست مثل اینکه ما واقعا نمی دانیم اهرام مصر چگونه توسط بردگان ساخته شده است ، ولی هر چه که هست یک شاهکار باستانی در دنیای قدیم و حتی امروزه بوده است .

حال تصور کنید که مهندسان امروز بخواهند چنین فعالیت و سازه هایی را اجرایی کنند ، چگونه مهندسان و کارگران در ارتفاع های 12 و 13 متری برای ساخت چنین تجهیزاتی می توانند کار کنند؟ اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که فکر می کنید با همان روش های مصرباستان و ناکسی دارسی می توان این کارها را انجام داد ، از شما تلفن همراهتان را خواهیم گرفت و به شما روش های قدیمی پیام رساندن به افراد و دوستان را پیشنهاد می دهیم . آیا می توانید یک لحظه تصور این کار را بکنید ؟
تاکنون نام جرثقیل اکوان را شنیده اید ؟

از این رو باید گفت تاریخ نشان می دهد که دربرهه های مختلف متناسب با پیشرفت بشر ، ماشین آلات و تجهیزات حرکتی به کمک سازندگان و مخترعان آمده است . به عنوان مثال آیا شما تاکنون نام اکوان به گوشتان خورده است ؟

خیلی چیزها برای نخستین بار با نفت به ایران آمد. از جمله اولین جرثقیل غول آسا که در سال های اولیه تاسیس پالایشگاه آبادان برای پیاده کردن دستگاه ها و تجهیزات فنی از کشتی مورد استفاده قرار می گرفت. این جرثقیل "اکوان" نام داشت و نقش مهمی نیز در جنگ جهانی دوم بازی کرد...

جرثقیل های فوق با ظرفیت محدود، در حدود سه تن، تا مدتی نیازهای پالایشگاه را تامین می کرد. اما بتدریج به همان گونه که صنعت نفت پیشرفت کرد، جرثقیل ها تکمیل تر شد؛ ضمن این که با افزایش حجم کار، تعداد آنها نیز افزایش یافت و سرانجام جرثقیل های موتوری و دیزلی جای جرثقیل های بخاری- هیزمی را گرفت و در زمره ابزارهای مهم صنعت نفت درآمد.
نقش بالابرها در تعمیر ونگهداری تجیهزات پالایشگاهی :

امروزه در کنار جرثقیل های صنعتی و فوق پیشرفته ، بالابرها جزو لاینفک صنعت نفت و گاز در دنیا و ایران می باشد . تصور اینکه ما در پالایشگاه ها جهت تعمیرات و نگهداری از بالابر استفاده نکنیم ، یک موضوع کاملا غیرممکن است . بیایید با هم نگاهی به تجهیزات کاربردی یک پالایشگاه بیندازیم :

·مخازن تحت فشار
·برج هاي صنايع نفت و پتروشيمي
·كولرهاي هوايي
·مخازن كروي
·ايستگاه هاي گاز
·اسكرابر
·هيترهاي غيرمستقيم گاز
·لانچر و رسيور
·هيترهاي مستقيم گاز
مخازن ذخيره

کاربرد بالابرها در صنایع نفت و پالایشگاه

این تجهیزات بر اساس نوع سخت افزاری که دارند نیاز به تعمیرات اساسی و دوره ای خواهند داشت . اصطلاحی که در صنایع نفتی به این نوع تعمیرات می گویند اورهال است . اورهال به تعمیرات اساسی پالایشگاه ها و نیز دیگر تجهیزات و شبکه های صنعتی اطلاق می شود.

تعمیرات اساسی یا بازسازی، قبل از رسیدن دستگاه به یک حالت معین از شکست یا خرابی انجام می شود؛ این عملیات یک فعالیت قابل پیش‏بینی است و نقش پیشگیری از شکستگی، سوراخ شدن و حادثه و انفجار در تجهیزات پالایشگاهی را ایفا می‏کند.

از این رو وجود بالابرهای مختلف با کاربردهای متفاوت در سکوها ، پالایشگاه ها و میدان های نفتی و بر اساس فضای کاری می تواند بهترین گزینه برای تعمیرات اورهال باشد . بصورت خلاصه اگر بخواهیم به نقش انواع بالابرها در این پروسه اشاره نماییم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

استفاده از بالابرهای خودکششی در تعمیرات مخازن فضای بسته که امکان حضور بالابر در پای مخزن نیست
استفاده از بالابر آکاردئونی نفری به عنوان بالابر ایمن در تمامی پروژه های صنعتی و عمرانی کاربرد دارد. سکوی کار بزرگ بالابرهای سیزری، امکان کار چند نفر به صورت همزمان و یا جابجایی تجهیزات بزرگ را فراهم می آورد. این بالابرها برای فضاهای باز مخازن کاربرد فراوانی دارد .
بالابر پشت کامیونی به منظور کار در ارتفاع و جابجایی های طولانی در فضاهایی از پالایشگاه که نیاز به حرکت مداوم در بین تجهیزات صنعتی است استفاده می شود
بالابرهای قابل یدک به دلیل هزینه مناسب و قابلیت استفاده در فضاهای داخلی و خارجی و همچنین امکان جابجایی در مسافت های طولانی گزینه بسیار مناسبی برای قسمت های مختلف پالایشگاه هستند ، در ضمن این نوع از بالابرها جایگزین مناسبی برای داربت فلزی (Scaffold) می باشد.
بصورت کلی بالابرها این امکان را به بخش های نت می دهند که تا ارتفاع 50 متر را به تعمیرات و نگهداری از تجهیزات صنعتی پالایشگاه ها بپردازند.
ایمنی کارگران و تکنسین ها در حین اورهال رعایت شود و تعمیرات در بهترین زمان ممکن انجام گیرد


بالابر در پالایشگاه:
ایمنی کارگر ، امنیت تعمیرات و کار و آسیب رسانی به تجهیزات در پایین ترین حد ممکن خود است . البته بسیاری از پالایشگاه به تجهیزات حرکتی مانند جرثقیل و بالابر تجهیز هستند ولی آیا بخش های نت پالایشگاه ها و همچنین سازندگان تجهیزات پالایشگاهی از بالابرهای متناسب با فضای صنعتی استفاده می کنند ؟ آیا بهینه سازی زمان در تعمیرات با روش های سنتی و نردبانی امکان پذیر است ؟ امکاناتی که بالابرها امروزه در اختیار صاحبان صنایع پالایشگاهی می گذارند به مانند همان جرثقیل اکوان است که حدود 90 سال پیش وارد ایران شد و منشا خدمات بسیاری بود .

خدمات دیگر بالابرها :

استفاده در انبارهای مختلف جهت جابجایی و انتقال در ارتفاعات
استفاده در تعمیرات لحظه ای که نیاز به حضور در ارتفاع است
تمیزکاری و نظافت در محوطه های نفتی
استفاده در تالارهای همایش پالایشگاه ها و مراکز نفتی جهت تعمیرات
و ....

آنچه که باید در پایان گفت این است که بالابرهای امروزی با داشتن تنوع مختلف و کاربردهای جدید ، می توانند در پالایشگاه های نفتی ، گاز و پتروشمی ها در حوزه تعمیر و نگهداری باعث امنیت تکنسین ها ، سرعت زیاد در کار و داشتن یک کار با نتیجه مناسب شوند. برای دیدن مدل های مختلف این بالابرها می توانید به قسمت محصولات مراجعه نمایید .


clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...