اهمیت فیلتراسیون برای افزایش عمر سیستم آبیاری

تغییرات بنیادی که در حال حاضر در آبیاری کشاورزی به دلیل خشکسالی، سطح آبهای زیرزمینی و تغییرات آب و هوایی در حال انجام است، پنجره ای از فرصت را برای کشاورزی باز کرده است.

کشاورزان اکنون به ارزش واقعی آب پی برده اند و سرمایه گذاری زیادی در سیستم های آبیاری کشاورزی انجام می دهند که از آن عاقلانه تر استفاده می کنند. فکر کنید آب برای برآوردن این تقاضا شکل گرفته است.

تصفیه آب تقریباً در هر سیستم آبیاری بسیار مهم است. هنگام خرید سیستم آبیاری تحت فشار، مانند آبپاش یا سیستم قطره ای/میکرو، یکی از تصمیمات اصلی این است که از کدام فیلتر استفاده کنید. گذشته از فاکتور هزینه آشکار، نوع فیلتری که انتخاب می کنید در درجه اول به دستگاه انتشار و منبع/کیفیت آب سیستم شما بستگی دارد. فیلترینگ روش استانداردی است که برای به حداقل رساندن مشکلات انسداد رسوب استفاده می شود.

فیلتر سیستم تحت فشار

انتخاب سیستم فیلتراسیون مناسب یا بهبود ایستگاه فیلتر موجود برای اطمینان از کارکرد موثر آن، برای تمیز نگه داشتن سیستم آبیاری و اطمینان از یکنواختی توزیع بسیار مهم است. نکات زیر توصیه هایی را که هنگام انتخاب و/یا نگهداری سیستم تصفیه برای استفاده از آبهای سطحی یا زیرزمینی مورد توجه قرار می گیرد، بیان می کند.

فیلتراسیون مناسب می تواند به افزایش طول عمر و بهبود نگهداری سیستم آبیاری کمک کند. برای ساطع کننده های قطره ای یا میکرو بارانی، فیلتراسیون یک نیاز اساسی برای جلوگیری از گرفتگی است. دانه ماسه، زنگ زدگی و سایر مواد می توانند نازل های میکرو و مینی اسپرینکلرها را مسدود کنند که ممکن است باعث کم آبی گیاهان شود. بسیاری از منابع آب مانند مخازن، رودخانه ها و البته فاضلاب حاوی مقدار زیادی مواد آلی مانند جلبک و باکتری ها هستند که باید به ویژه در آبیاری قطره ای، اسپری غبار و سیستم های ریزپاشش، هر چند کوچک، حذف شوند. حذف نکردن این مواد می تواند منجر به تجمع خاک و کلونی مواد مضر در ساطع کننده ها و بقیه تجهیزات شود. به طور طبیعی، دانه های زنگ و ماسه یک بستر مطمئن برای پوشش مواد آلی و ایجاد تکه های بزرگ در سیستم ها هستند. که باعث مسدود شدن کامل انتقال آب می شود.

یکی از مهمترین عناصر سیستم آبیاری که آب مورد نیاز خود را از منبع غیر آشامیدنی تامین می کند، فیلتراسیون است. فیلتراسیون مناسب برای محافظت از تمام اجزای سیستم بسیار مهم است: از پمپ گرفته تا دستگاههای انتشار. انتخاب صحیح یک فیلتر شامل در نظر گرفتن انواع آلاینده های موجود در آب منبع، فراوانی و در دسترس بودن سرویس نگهداری فیلتر و نوع دستگاههای انتشار در سیستم آبیاری است. یک سیستم تصفیه مناسب انتخاب شده و نصب شده از سیستم آبیاری شما محافظت می کند.

سیستم مورد نیاز - چه نوع تجهیزات آبیاری/چه نوع آب؟

یک سیستم تصفیه باید به گونه ای طراحی شود که نیازهای سیستم آبیاری را از نظر تمیزی مورد نیاز (درجه فیلتراسیون) با توجه به کیفیت آب غالب در سر آبیاری پاسخ دهد. برای اطمینان از پاکیزگی کافی آب به منظور حفظ یکنواختی توزیع بالا، تصفیه توصیه می شود. سیستم های آبیاری تحت فشار دارای ساطع کننده هایی هستند که مستعد گرفتگی هستند. با توجه به حساسیت سیستم، درجه فیلتراسیون آب سیستم ها به سه دسته تقسیم می شود:

1- برای سیستم های آبیاری محوری/خطی: 300-800 میکرون

2- برای سیستم های میکرو اسپرینکلر: 130 میکرون

3- برای نوارهای قطره ای: 80 - 130 میکرون

کیفیت آب از منبع آن گرفته می شود:

1- آب چاه: دارای ذرات ماسه و در بسیاری از موارد ترکیبات گوگرد است.

2- آب رودخانه دارای: بار زیاد یا جامدات معلق ، مواد آلی است.

3- دریاچه و مخازن دارای: بارهای زیادی از مواد آلی (مرده یا زنده) هستند.

امروزه طیف وسیعی از محصولات در سیستم های تصفیه ارائه می شود.

انتخاب فیلتر به سه دسته تقسیم می شود:

1- فیلتراسیون جنبشی یا هیدروسیکلون

2- فیلتراسیون اسکرین یا صفحه ای

3- فیلتراسیون دیسکی: ترکیبی از اسکرین و عمیق.

فیلتر هیدروسیکلون

هیدروسیکلون:

با استفاده از یک طرح ساده و در عین حال هوشمند از یک محفظه مخروطی با یک ورودی مماسی، ذرات معلق که چگالی آنها بیشتر از آب است، توسط نیروهای گریز از مرکز به بیرون پرتاب می شوند و در اطراف محیط پوشش قرار می گیرند و به پایین فرو می روند، جایی که یا دریچه تخلیه اجازه می دهد تا شستشو انجام شود. محفظه کوچک برای افزایش ظرفیت فیلتر. در جایی نصب می شود که آب حاوی ماسه است، بیشتر در آب چاه. اتومات دارای هیدروسیکلون اندازه اتصال 2 اینچ، 2.5 اینچ و 3 اینچ در پلاستیک مهندسی درجه بالا با مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش برای عمر طولانی است. این می تواند بر اساس نیاز سیستم و نرخ جریان خط استفاده شود.

فیلتراسیون اسکرین

فیلتر اسکرین:

ساخته شده از پلاستیک که توسط یک قاب سوراخ دار پشتیبانی می شود. آب از صفحه عبور می کند و ذرات توسط صفحه اسکرین قابل رهگیری هستند. چنین فیلترهایی به طور کلی برای فیلتر کردن مواد آلی مانند جلبک ها توصیه نمی شوند و ظرفیت فیلتر کردن مقدار زیادی آلودگی را ندارند. اتوماتیک دارای فیلترهای اسکرین با اندازه اتصال 2 اینچ، 2.5 اینچ، 3 اینچ و 4 اینچ از جنس پلاستیک مهندسی درجه بالا با مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش برای عمر طولانی با در دسترس بودن 80، 120، 150 عنصر اسکرین توری می باشد. این می تواند بر اساس نیاز سیستم و نرخ جریان خط استفاده شود.

فیلتر دیسکی

فیلترهای دیسکی:

دیسک های پلیمری در هر دو طرف شیار خاصی دارند، آنها را روی هم قرار داده و فشرده می کنیم، ما یک ساختار سه بعدی شامل چندین اسکرین می گیریم که به فیلتراسیون عمیق آب از استوانه دیسک خارج می آید. با توجه به ساختار منحصر به فرد آنها، می توان از فیلترهای دیسکی برای تمیز کردن بارهای کم مواد آلی استفاده کرد.

  • انتخاب فیلترها با در نظر گرفتن سیستم آبیاری و کیفیت آب. هیدروسیکلون باید با بار ذرات ماسه استفاده شودجامدات معلق یک بخش ریزتر و همچنین بار آلی بالا باید با فیلترهای رسانه ای مقابله شوند در حالی که بار آلی کم باید با فیلتراسیون دیسک مراقبت شود. در آخر، فیلترهای صفحه خود تمیز کننده می توانند تقریباً با هر چیزی برخورد کنند.
  • هیدرولیک فیلتراسیون: اگر سرعت جریان بسیار زیاد باشد، سریع آلودگی ایجاد می شود، برای از بین بردن این سیستم باید مجهز به مکانیزم خود تمیز کردن باشیدفشار کم نیز مشکلی به عنوان فشار ناکافی برای تمیز کردن فیلتر با شستشوی پشت است.

یک سیستم آبیاری که از آبهای زیر سطحی یا آبهای زیرزمینی استفاده می کند، باید با ناخالصی های متفاوتی که از منابع سطحی مانند آب معدنی در آب یافت می شود برخورد کند. سطح بالای مواد معدنی می تواند سیستم آبیاری شما را از دو جهت مسدود کند. شن و ماسه جمع شده از آب چاه می تواند سیستم شما را از نظر فیزیکی مسدود کند و تعاملات شیمیایی بین مواد معدنی مانند منیزیم ، آب سخت و کودها نیز می تواند احتمال مسدود شدن را افزایش دهد.

آب چاه بدون فیلتر می تواند سودآوری و عملکرد کشاورزی را خراب کند. برخی از مشکلات ناشی از استفاده از آب بدون فیلتر یا فیلتر نامناسب در سیستم آبیاری شما عبارتند از:

  • مسدود کننده های ساطع کننده، منجر به آبیاری ناهموار و کاهش عملکرد و/یا آسیب یا از دست دادن گیاه می شود.
  • خرابی پمپ.
  • شیرهای گیر کرده یا ضعیف کار می کنند.
  • کاهش فشار در سیستم، که می تواند مشکلات بیشماری از جمله آسیب به سیستم و/یا توزیع نامناسب آب را ایجاد کند.

سیستم تصفیه آبیاری

بیش از یک راه برای محافظت از سیستم آبیاری در برابر گرفتگی وجود دارد، اما بهترین راه جلوگیری از آن است. یک سیستم تصفیه آب خوب در وقت و هزینه شما صرفه جویی می کند.

یک گزینه تمیز کردن اسکرین نیمه اتوماتیک و فیلترهای دیسک است. اینها برای ارائه فیلتراسیون با کیفیت بالا و قابل اطمینان بهبود یافته و ارتقا یافته اند و از انواع سیستم های آبیاری محافظت می کنند. این فیلترها از فناوری اسکن مکش برای تمیز کردن اسکرین استفاده می کنند.

دوام فیلتر

فیلتر در کدام قسمت قرار دارد؟ آیا از فیلترهای صفحه/دیسک استفاده می کند؟ بهترین فیلترهای صفحه/دیسک دارای محفظه پلیمری بدون خوردگی و قطعات داخلی هستند. این فیلترهای پلیمری همراه با فناوری تمیز کردن نیمه اتوماتیک، دوام طولانی مدت را ارائه می دهند. برای گزینه هایی از جمله اسکرین با نرخ جریان بالاتر، از یک سیستم فیلتراسیون بهتر اطمینان حاصل می کنید. هر دو اسکرین درشت و خوب برای فیلتر موثر هستند و می توان آنها را شستشو داد.

مصرف آب و برق

بسیار مهم است که فیلتری که انتخاب می کنید مقرون به صرفه باشد. سیستم های تصفیه آب با دوام با مکانیزم های تمیز کردن نیمه اتوماتیک مقرون به صرفه هستند زیرا زمان خرابی را کاهش می دهند و از آب و برق کمتری استفاده می کنند. فیلترهای آب که از روش توربین هیدرولیک استفاده می کنند، به طور کلی از قدرت کمتری استفاده می کنند که می تواند در هزینه های شما صرفه جویی کند.

آیا می تواند فشار کم را کنترل کند؟

آخرین چیزی که می خواهید ایجاد خلاء و سایر اختلالات در سیستم فیلتر آب شما است. اکثر فیلترهای نیمه اتوماتیک با تمرکز بر این عوامل به حداقل 2 بار یا 30 psi برای تمیز کردن مناسب عنصر فیلتر احتیاج دارند، شما یک فیلتر آب برای سیستم آبیاری خود خواهید یافت که نه تنها می داند چگونه عوامل انسداد موجود در چاه را کنترل کند. آب، اما همچنین تعمیر و نگهداری کم، مقرون به صرفه و کاربر پسند است.

فیلترها می توانند به افزایش عمر و کاهش نگهداری سیستم آبپاش کمک کنند. برای سیستم های قطره ای، آنها برای جلوگیری از وصل شدن قطره چکان ها ضروری هستند. حتی اگر ذرات ریز ماسه بتوانند بدون مسدود شدن از سیستم شما عبور کنند، باعث ساییدگی تجهیزات می شوند.

دریچه های اتوماتیک دارای گذرگاه های آب بسیار کوچکی هستند که ممکن است بسته شوند و در نتیجه باز یا بسته شدن سوپاپ ناموفق باشد. یک دانه کوچک شن گیر کرده در نازل اسپری می تواند منجر به ایجاد یک نقطه خشک و مرده در چمنزار شود. در حالی که ماسه احتمالاً اولین چیزی است که اکثر مردم فکر می کنند باید از آب فیلتر شود، اما حذف مواد آلی نیز به همان اندازه مهم است. جلبک ها می توانند در داخل سیستم، به ویژه در لوله های قطره ای رشد کنند. وضعیت دیگر زمانی رخ می دهد که یک تکه کوچک از مواد آلی در جایی در شیر، اتصالات، ساطع کننده یا آبپاش گیر می کند. مواد آلی به خودی خود ممکن است آنقدر بزرگ نباشند که مشکلی ایجاد کنند. اما به زودی قطعه دیگری می آید و گرفتار می شود. سپس یک دانه بسیار کوچک ماسه که به طور معمول بدون مشکل از سیستم عبور می کرد ، توسط مواد آلی گرفتار می شود.به زودی تجمع بزرگی از شکل های خام ایجاد می شود و جریان مسدود می شود. آیا تا به حال شده است که شلنگ روی جاروبرقی شما با اجسام کوچک و خاک مسدود شده باشد؟ هر یک از آن اشیاء داخل شلنگ شده اند، بنابراین باید آن را به داخل قوطی رسانده بودند. اما این کار را نکردند زیرا همه با هم گرفتار شدند. در سیستم آبیاری نیز همین اتفاق می افتد.

بنابراین از کدام فیلتر استفاده کنیم؟ هیچ پاسخ ثابتی وجود ندارد. بودجه، کیفیت آب و در دسترس بودن فیلتر و قطعات را باید در نظر گرفت. فیلترهای اسکرین به طور کلی کم هزینه ترین هستند. اگر یک منبع آب شهری دارید که بیش از یک دانه ماسه پودر زنگ در آن وجود ندارد، فیلتر اسکرین در بیشتر موارد خوب خواهد بود. گاهی اوقات به ترکیب بیش از یک نوع فیلتر نیاز است. برای یک سیستم با اندازه کوچکتر، یک فیلتر دیسک هم شن و هم مواد آلی را حذف می کند، اما ممکن است لازم باشد آن را مرتباً تمیز کنید! در اینجا چند پیشنهاد بر اساس منبع آب آبیاری شما ارائه شده است.

نصب صحیح سیستم اغلب نادیده گرفته می شود. کارکنان ماهر باید سیستم را نصب کنند. این امر عملکرد مطمئن سیستم را تضمین می کند. شما باید اطمینان حاصل کنید که همه محصولات دارای استانداردهای مناسب هستند و همه ساخت و سازها با مقررات، استانداردها و طراحی مطابقت دارند. وقتی سیستم نصب می شود، باید یک برنامه نصب، و همچنین دستورالعمل های عملکرد برای همه محصولات قابل استفاده (مانند پمپ ها و فیلترها) ارائه شود.

نگهداری صحیح کلید عملکرد و کارایی بلند مدت سیستم است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...