انواع مختلف از موتورهای تهویه مطبوع

واحدهای AC خانگی برای حرکت هوا و مبرد از موتورهای الکتریکی استفاده می کنند. موتورهای تهویه مطبوع به دلیل گرمای بیش از حد یا عدم نگهداری مناسب یا کهولت سن، ممکن است خراب شوند و کل سیستم را متوقف کنند. اینجاست که شما به عنوان تکنسین وارد می شوید! در مورد عیب یابی و تعمیر موتورهای AC آسیب دیده چقدر می دانید؟

موتورهای تهویه مطبوع معمولی

در حرفه تهویه مطبوع، احتمالاً با سیستم های AC از مدل های بسیار قدیمی تا جدید کارخانه مواجه خواهید شد. در نتیجه، باید انواع مختلفی از موتورهایی را که با آنها روبرو می‌شوید و نحوه درست کارکردن و تعویض هر کدام را در صورت لزوم درک کنید. کمی وقت بگذارید و با 5 موتوری که احتمالاً با آنها روبرو خواهید شد آشنا شوید:

  • موتور فن کندانسور
  • موتور دمنده
  • موتور ECM
  • موتورهای فن احتراقی
  • موتورهای کمپرسور

 

1) موتور فن کندانسور

از آنجایی که موتور فن کندانسور در معرض عناصر مختلف قرار می‌گیرد، برای استفاده در خارج از منزل که در انتها و کناره‌ها مهر و موم شده است تا آب از آن خارج نشود، رتبه‌بندی شده است. این موتورها معمولا یک سرعته هستند و در محدوده 1.6 اسب بخار تا 1.3 اسب بخار تولید می شوند. آنها همیشه یک خازن دارند، معمولاً یک خازن دوگانه اگر موتور اصلی باشد و یک خازن اگر موتور جایگزینی باشد. موتور فابریک معمولا سه سیمه و نسخه افترمارکت معمولا 4 سیمه.

موتور فن کندانسور

نکته اصلی که باید در موتور فن کندانسور به خاطر بسپارید این است که مشکل اصلی سرویس معمولاً خازن بد است. این مشکل معمولاً در تابستان، زمانی که هوا در گرم‌ترین حالت است، ظاهر می‌شود. اگر موتور خراب است، قبل از اینکه آن را بردارید، ارتفاع تیغه فن را تا محافظ انگشت اندازه بگیرید. قرار دادن تیغه برای عملکرد کندانسور کاملاً مهم است، حتی بیشتر از قرارگیری اصلی آن بر روی شفت موتور. در نتیجه، شما باید همیشه پره‌های فن جایگزین را دقیقاً در همان ارتفاع نگه دارید، زیرا اشتباه گرفتن این ارتفاع پره حتی به اندازه یک اینچ می‌تواند به این معنی باشد که کمپرسور بیش از حد گرم می‌شود و می‌سوزد. اگر نیاز به تعویض موتور و خازن فن کندانسور دارید، ابتدا به این اطلاعات کلیدی توجه کنید:

  • دور در دقیقه
  • اندازه قاب
  • HP
  • ولتاژ

 

مهمتر از همه، هرگز سعی نکنید تیغه جایگزین را به زور به موتور وارد کنید. به هر حال، تعویض موتور آسان است، در حالی که پیدا کردن تیغه فن صحیح ممکن است هفته ها طول بکشد.

در نهایت، از این فرض که می‌توانید در صورت لزوم به سادگی یک تیغه گام متفاوت را جایگزین کنید، عقب نشینی نکنید. اندازه یا نوع اشتباه کار نمی کند و ممکن است موتور فن را بیش از حد گرم کند یا هوای کافی را حرکت ندهد، به این معنی که واحد AC کار خود را انجام نمی دهد. جریان هوا در کندانسور بسیار مهم است.

2) موتور دمنده

یکی دیگر از موتورهای یونیت AC متحرک هوا، موتور دمنده است. موتور دمنده شبیه به موتور فن کندانسور به نظر می رسد، با این تفاوت که دمنده از طرفین و/یا انتهای آن تهویه می شود تا هوا از آن عبور کند. موتورهای دمنده علاوه بر سیم های بیشتری نسبت به موتورهای فن کندانسور، یک خازن نیز دارند.

موتور دمنده

علت اصلی خرابی موتورهای دمنده این است که هوای کثیف از روی آنها عبور کرده و سوراخ هواکش را متوقف کرده و باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود. این نشان دهنده یک مشکل عمیق تر است زیرا فیلتر هوا باید قبل از رسیدن به موتور کثیفی را بگیرد. گاهی اوقات یک موتور دمنده خرابی خازن را تجربه می کند و باعث می شود که به عقب برگردد و تقریباً هوا را حرکت نمی دهند. پس از چند ساعت، سیم پیچ اواپراتور یخ می زند و خانه بیش از حد گرم می شود و صاحب خانه را وادار می کند تا کمک بخواهد.

برای تعویض موتور دمنده، محفظه دمنده را با موتور و دمنده جدا کنید. ابتدا باید صفحه منحنی را بردارید، اما این جایی است که چرخ از محفظه خارج می شود. اطمینان حاصل کنید که پس از اتمام کار، چرخ دمنده را به طور ایمن وصل کنید تا از سوختن موتور جدید خود جلوگیری کنید.

3) موتور ECM

موتور ECM یک موتور دمنده است که یک ماژول کنترل الکترونیکی در انتهای آن نصب شده است. این موتورها خاص هستند. برخی از آنها باید در خانه تامین با برنامه ریزی خاص راه اندازی شوند. دیگران ماژول های برنامه ای دارند که می توانید بخرید تا خودتان این کار را انجام دهید. چند مدل به خصوص پیشرفته حتی به شما امکان می دهد واحد را از تلفن خود برنامه ریزی کنید!

موتور ECM

تکنسین های مبتدی تهویه مطبوع ممکن است از نظرات یک تکنسین خبره در مورد نحوه رسیدگی به تعمیرات موتور ECM بهره مند شوند زیرا با توجه به قیمت بالای آنها و عملکرد پیچیده داخلی آنها، آزمون و خطا راه حلی برای موتورهای ECM نیست. وقتی با تجهیزاتی به این گرانی و پیشرفته سر و کار دارید، بهتر است در امان باشید تا متاسف باشید.

4) موتورهای فن احتراق

موتورهای فن احتراقی در کوره های گازی یافت می شوند. این نوع موتورها خازن ندارند، فقط دو سیم دارند. تشخیص مشکل موتور فن احتراقی بسیار آسان است. اگر موتور 115 ولت کامل خود را دریافت کند اما کار نکند، سوخته است و احتمالاً کل آن نیاز به تعویض دارد. معمولاً می توانید واحدهای جایگزین را از نمایندگی های برند کارخانه خریداری کنید.

از آنجایی که این موتورها به اندازه کوره گازی که روی آن نصب شده اند دوام می آورند، احتمالاً خرابی موتور فن احتراقی زیادی را مشاهده نخواهید کرد. اما حتی زمانی که این کار را انجام می‌دهید، جایگزینی آن زمان زیادی طول نمی‌کشد و فرآیندی کاملاً ساده خواهد بود.

5) موتورهای کمپرسور

گران ترین و سخت ترین جایگزینی موتورهای تهویه مطبوع کمپرسور است. این موتور در داخل محفظه کمپرسور آب بندی شده است، بنابراین نمی توانید به صورت بصری تشخیص دهید که آیا موتور از کار افتاده است یا خیر. تنها قسمتی که می توانید تست کنید سه پایانه است که از آن بیرون زده است.

موتورهای کمپرسور

موتورهای کمپرسور در واقع دو موتور در یک موتور هستند: موتور شروع و موتور اجرا. آنها اتفاقاً در ترمینال سیم مشترک به یکدیگر متصل می شوند. سیم‌پیچ‌های استارت، سیم‌های بسیار کوچکی هستند که روی موتور پیچیده می‌شوند تا یک انفجار سریع نیرو ایجاد کنند و موتور را راه‌اندازی کنند. از آنجایی که سیم پیچ های شروع فقط برای جرقه اولیه طراحی شده اند، اگر سیم‌پیچ‌های شروع بیش از سه ثانیه کار کنند، احتمالاً می‌سوزند. خازن کارکرد موتور تضمین می‌کند که سیم‌پیچ‌های استارت خیلی سخت کار نمی‌کنند و کل موتور را به درستی کار می‌کند.

تشخیص صحیح موتوری که نمی توانید ببینید دشوار است، بنابراین اکثر مشکلات موتورهای کمپرسور ناشی از تشخیص اشتباه است تا خرابی تجهیزات. هر یک از سه اتصال ترمینال را تست کنید تا ببینید که آیا مقادیر مقاومت مناسبی را نشان می‌دهند و به زمین شارژ دارند یا خیر. اگر خوانشی روی زمین وجود داشته باشد، موتور خراب است.

مطمئن شوید که همیشه برق را حذف کرده و خازن های موجود در دستگاه را تخلیه کنید. ممکن است کمپرسور هنگام آزمایش چیزی نخواند. این زمانی است که 90٪ به اشتباه محکوم می شوند. حقیقت این است که کمپرسورها دارای یک کلید ایمنی داخلی هستند که موتور را هنگام داغ شدن بیش از حد خاموش می کند و اگر موتور را در حالی که کلید فعال است تست کنید، به راحتی می توان تصور کرد که موتور سوخته است. با در نظر گرفتن این اطلاعات، هرگز با این فرض که کمپرسور سوخته است عجله نکنید. کمپرسورها باید عمر واحد را دوام بیاورند. قبل از اینکه بخواهید موتور را تعویض کنید، سعی کنید علت خرابی را تعیین کنید یا ببینید آیا سوئیچ ایمنی در نهایت غیرفعال می شود یا خیر.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...