پیشرفت های فناوری در صنعت دامداری

امروزه کشاورزان با چالش های زیادی از جمله زیرساخت مناسب، افزایش تقاضا، فساد مواد غذایی، بیماری و سلامت دام روبرو هستند. 

با این که صنعت دام بسیار برای جامعه حیاتی و مهم است اما در بسیاری از موارد نادیده گرفته می شود و تحت خدمات قرار نمی گیرد. دام منابع غذایی و حیاتی ما را تأمین می کند. اما چرا  روند پذیرش فناوری در این صنعت کند است؟ خوب پاسخ کوتاه است، پول. اقتصاد صنعت دامپروری از فصلی به فصل دیگر تغییر می کند، به این معنی که همیشه سودآور نیست. با سرمایه گذاری کمتر، استفاده کمتر از فناوری همراه است.

دامداری

سرمایه گذاران باید پویا بودن بازار کشاورزان را در نظر بگیرند. اینترنت اشیا شروع به کار کرده و سرمایه گذاری در اینترنت اشیا همچنان در حال افزایش است، اما بیشتر سرمایه گذاران به این نکته توجه نمی کنند که داده های بزرگ اغلب به خاطر نبودن زیرساخت و اتصال به اینترنت برای دامداران و کشاورزان قابل دسترسی نمی باشد.

شرکت هایی مانند Cainthus و Rex Animal Health در حال تلاش برای رفع برخی از مشکلات این صنعت هستند. فناوری پیشرفته Caintus گاوها را 24 ساعت شبانه روز و 365 روز در سال تحت نظر دارد و آسایش، بهره وری و عملکرد آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. آنها با استفاده از دید رایانه ای و هوش مصنوعی، اطلاعات بصری را به داده های عملی تبدیل می کنند. در مدت کوتاه فقط چند ثانیه، فناوری تصویربرداری آنها هر  حیوان را با ویژگی های منحصر به فرد آن شناسایی کرده و به خاطر می سپارد.  Rex Animal Health اطلاعات بالینی، عملکرد ، سلامت و ژنتیک را جمع آوری کرده است تا بینش روشنی به کشاورزان برای پیشگیری و پیش بینی بیماری در گله ها بدهد که به نوبه خود می تواند نحوه عملکرد را بهتر کند.

مدیریت دام به شکل سنتی به  اداره کسب و کار مرغداری ها، مزارع دام شیری، دامداری ها یا سایر صنایع کشاورزی مرتبط با دام اطلاق می شود. دامداران باید سابقه مالی دقیق داشته باشند، بر کارگران خود نظارت مناسب داشته باشند و از مراقبت و تغذیه درست حیوانات مطمئن باشند.

با این حال، جریانات اخیر اثبات کرده اند که تکنولوژی انقلابی در دنیای صنعت و مدیریت دام به وجود آورده است. تحولات جدید در سال های اخیر پیشرفتهای قابل توجهی در صنعت به وجود آورده است که ردیابی و مدیریت دامها را  مبتنی بر داده  و آسان تر کرده است. این فناوری می تواند به شکل تکنولوژی های تغذیه ای، ژنتیک، فناوری دیجیتال و موارد دیگر باشد.

حسگرهایی برای نظارت بر کیفیت شیر​​، سلامت و هورمون های بارداری در حال گسترش و توسعه می باشند. به علاوه، حصارهای مجازی وجود دارد که می تواند دام دارای حسگر را حرکت دهد تا از راه دور از منطقه ای از مراتع به منطقه دیگر انتقال یابند. حتی رباتیک در این صنعت به سرعت در حال پیشرفت می باشد، جایی که مسائل و چاش هایی مثل کمبود نیروی کار در دامداری های سنتی را برطرف می کند. در حال حاضر 12 درصد از مزارع دام شیری از ربات استفاده می کنند و انتظار می رود در 5 سال آینده به 20 درصد برسد.

فناوری دامداری

فناوری دامداری و "گاو متصل"

همه چیز در عصر مدرن یعنی عصر دیجیتال از جمله کشاورزی و دامداری به هم متصل می باشد. تکنولوژی دام می تواند ظرفیت بهره وری، آسایش یا مدیریت دام را افزایش داده یا  عملکرد آن را بهتر کند. مفهوم "گاو متصل" نتیجه این است که تعداد بیشتری از گله های دام شیری با حسگرهایی برای نظارت بر سلامتی و بهبود بهره وری تجهیز گشته اند. قرار دادن حسگرهای پوشیدنی  به صورت جداگانه بر دام می تواند فعالیت های روزانه و مسائل مربوط به سلامتی را در حالی که بینش مبتنی بر داده را برای کل دام ارائه می دهد، پیگیری و نظارت کند. همه این داده های ایجاد شده نیز به بینش های معنی دار و کاربردی تبدیل می گردند که در آن تولیدکنندگان قادرند به سرعت و به آسانی تصمیمات سریع مدیریتی را اعمال کنند.

Cainthus یکی از استارتاپ هایی می باشد که در زمینه تکنولوژی دامداری پیشتاز نوآوری بوده است. Cainthus یک شرکت دید ماشینی می باشد که از راه استفاده از دوربین ها بر رفتارهای دام نظارت می کند - زمان خوردن غذا، نوشیدن آب و مکان های رفت و آمد در طول روز. با نظارت  و دید بر تحویل خوراک، آنها می توانند نمره وضعیت بدن را که به دامداران آمار سلامت واقعی دام های خود مانند وزن، چربی و حتی اگر حیوان لنگیده باشد، اعلام کنند. تکنولوژی Cainthus با نظارت کامل بر تعداد زیادی از رفتار دام، قادر است به تولیدکنندگان اجازه دهد تا مدیریت بهتری از دام خود داشته باشند، در نتیجه دامهای سالم تری با استفاده بهتر از منابع داشته باشند.

دامداری مدرن

ژنومیک دام چیست؟

ژنومیک دام را می توان به مطالعه  و بررسی کل چشم انداز ژنی یک دام زنده و چگونگی تعامل آنها با یکدیگر برای تأثیر بر رشد و نمو ان تعریف کرد. ژنومیکس به دامداران کمک می کند تا خطر ژنتیکی گله های خود را شناسایی کنند و سوددهی آینده دام های خود را مشخص کنند. با استراتژیک بودن در انتخاب دام و تصمیمات مربوط به اصلاح نژاد، ژنومیک گاو به دامداران اجازه می دهد سودآوری و عملکرد گله های دام را بهینه کنند.

Rex Animal Health یکی از شرکتهای ژنومیک دام می باشد که مأموریت دارد با ایجاد  کردن اطلاعات دامپزشکی و دامداری، سلامت دام را به قرن 21 برساند. رکس معتقد است که داده ها می توانند صنعت بهداشت حیوانات را تغییر دهند، همانطور که زمینه های مالی، آب و هوا و سلامت انسان را تغییر داده است. با جمع آوری داده ها از منابع مختلف و دوره های زمانی، بینش هایی که تولید می کنیم می تواند تغییر شکل دهد: نحوه کشف اهداف جدید ژنی و توسعه داروها توسط شرکت های دارویی، نحوه مدیریت بیماری های مزمن در حیوانات توسط دامپزشکان و نحوه درک و درک جامعه از سلامت حیوانات.

مزایا و معایب فناوری دامداری

سنسورها و فناوری های داده دارای مزایای عظیمی برای صنعت دامداری کنونی می باشد. این می تواند بهره وری و رفاه دامها را با تشخیص حیوانات بیمار و تشخیص هوشمند راه برای بهبود بهبود بخشد. دید رایانه ای ما را قادر می سازد تا انواع داده های بی طرفانه را داشته باشیم که بصورت خلاصه به بینش های کاربردی و معنی دار تبدیل می گردد. تصمیم گیری کردن بر اساس داده موجب تصمیمات بهتر، کارآمدتر و به موقع می گردد که بهره وری گله های دام را ارتقا می دهد.

دامداری متصل

با این وجود، بعضی از پیامدهای ناخواسته این تکنولوژی وجود دارد. در دیجیتالی شدن صنایع، کشاورزی و دامداری اغلب در انتهای همه نمودارها برای پذیرش فناوری قرار دارند. ماهیت چرخه ای اقتصاد در صنعت دامداری، توجیه هزینه های اولیه برای اجرای این تکنولوژی ها را برای تولیدکنندگان مشکل می کند.

یکی دیگر از چالشها و مسائل مهم صنعت دام به ویژه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، این است که در دفتر مدیر گله های شیری، اغلب چندین رایانه و صفحه نمایش هست که هر یک به تکنولوژی یا برنامه نگهداری سوابق اختصاص داده شده است. یک نیاز اساسی بسیار مهم در صنعت دام، ادغام بیشتر این تکنولوژی ها می باشد تا بتواند یک پلتفرم برای گردآوری همه این داده ها وجود داشته باشد. شرکت هایی هستند که روی این موضوع کار می کنند و داده ها را از منابع متعدد به یک برنامه می آورند که داده ها را به خوبی خلاصه می کند تا بتوان از آنها برای تصمیم گیری آگاهانه استفاده کرد. ادغام داده ها و تسهیل در تصمیم گیری نه تنها در صنعت مدیریت لبنیات و دام صادق است، بلکه در کل صنعت کشاورزی نیز صادق است. داشتن داده کافی نیست - بینش های ارزشمند باید به تصمیمات عملی بیانجامد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...