روش نگهداری و خنک کردن بادمجان

بادمجان‌ها نقش مهمی در غذاها در سراسر جهان و در سبک‌های مختلف آشپزی دارند. برای بهترین نتیجه، مهم است که بادمجان تازه و سالم باشد و این با خنک سازی و دخیره سازی پس از برداشت آن ارتباط دارد. اگر شما هم افرادی می باشید که بادمجان کاشته اید و مقدار تولید شما از مصرفتان بیشتر است و یا عاشق بادمجان هستید و دوست دارید مقداری بادمجان را برای زمان های دیگر نگهداری کنید، روش‌های زیاد و مختلفی برای طبخ بادمجان وجود دارد اما هیچ کدام از روش های طبخ سبب نگهداری طولانی مدت بادمجان نخواهد شد. بنابراین در ادمه روش هایی برای نگهداری طولانی مدت بادمجان را بررسی می کنیم.

انواع بادمجان

حقایق کلی درباره بادمجان

اعتقاد بر این است که بادمجان‌ها از قبل از تاریخ ثبت شده بخشی از رژیم غذایی انسان بوده‌اند. دو نوع مشخص بادمجان ابتدا در آسیا کشت شد، یکی در آسیای جنوبی و دیگری در آسیای شرقی. اولین مرجع ثبت شده شناخته شده مربوط به بادمجان از حدود 544 میلادی در متن چینی رخ داده است. بادمجان‌ها معمولاً به رنگ بنفش شناخته می‌شوند در حالی که در رنگ‌های متنوع زرد، سبز، بنفش مایل به قرمز یا حتی سیاه وجود می‌باشد. برخی از بادمجان‌ها حتی یک شیب رنگ در طول خود نشان می‌دهند.

سردخانه کانکسی

روش نگهداری و خنک سازی بادمجان

ماندگاری بادمجان‌ها نسبتاً کوتاه است. برای به حداکثر رساندن کیفیت و ماندگاری، رعایت کلیه دستورالعمل‌های خنک سازی و ذخیره مهم است. موارد زیر چندین نکته در مورد خنک کردن و نگهداری بادمجان است:

دما

بادمجان‌ها باید در دمای حدود 7 تا 12 درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند. این ممکن است در مقایسه با بسیاری از انواع تولید گرم باشد و همراه با ماندگاری کوتاه بادمجان، ممکن است مردم را وسوسه کند تا بادمجان را در دمای پایین‌تری دخیره کنند. با این حال، باید از این امر خودداری شود زیرا بادمجان‌ها به رسیدن به دمای زیر 7 درجه بسیار حساس هستند. آسیب ناشی از سرما تسریع در پوسیدگی و کاهش طعم را در پی خواهد داشت.

تنفس

 بادمجان‌ها پس از چیدن همچنان به تنفس ادامه می‌دهند و در نتیجه گرما آزاد می‌کنند. این گرما باید با روش‌های خنک کننده فعال کنترل شود تا از پوسیدگی سریع جلوگیری کند.

رطوبت نسبی

 برای حداکثر طراوت و کیفیت بادمجان‌ها باید در رطوبت نسبی حدود 90 تا 95 درصد نگهداری شوند.

حساسیت به اتیلن

 همانند گوجه فرنگی، بادمجان‌ها نیز از حساسیت به اتیلن برخوردار هستند که سرعت رسیدن و پوسیدن را تسریع می‌کند. بادمجان‌ها نسبت به اتیلن از حساسیت متوسط تا بسیار بالایی برخوردارند. به همین ترتیب نباید همراه میوه‌ها یا سبزیجات تولید کننده اتیلن نگهداری شوند. یک بادمجان در حال پوسیدگی باید به سرعت از بین رفته و از سایر محصولات جدا شود.

ماندگاری

ماندگاری بادمجان‌ها حدود یک تا دو هفته است، اما به ندرت 14 روز ماندگاری دارد.

خنک سازی با آب

خنک سازی با آب(Hydrocooling)

خنک سازی با آب یک روش بسیار موثر برای از بین بردن گرمای مزرعه و کاهش سریع درجه حرارت بادمجان به تقریباً دمای مناسب است. خنک سازی با آب شامل غوطه‌ور کردن بادمجان در آب نزدیک به انجماد است.

خنک سازی اتاق

خنک سازی اتاق فقط شامل قرار دادن بادمجان‌ها در یک اتاق سرد شده  اجازه می‌دهد تا آنها به تدریج در دمای محیط قرار بگیرند. این امر غالباً موثر است، خصوصاً پس از خنک سازی اولیه، زیرا بادمجان‌ها نیازی به نگهداری در دمای بیش از حد پایین ندارند. با این حال، مهم است که آنها کاملاً به دمای مناسب ذخیره سازی برسند.

خنک کردن هوای اجباری

خنک سازی با هوای اجباری

این روش شامل قرار دادن بادمجان‌ها در اطراف یک فن و کشیدن هوای خنک از طریق آن‌ها، در نتیجه حرکت هوا را مجبور کرده و سریع‌تر خنک می‌شود. این برای اطمینان از این که آنها به سرعت به دمای موثر ذخیره سازی می‌رسند موثر است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...