4 نکته مهم برای استفاده ایمن از جک پالت

جک پالت به نوعی از تجهیزات حمل و نقل بار می باشد که شباهت زیادی به پالت تراک ها دارد ولی طراحی آن ساده تر و کارکرد آسان تری نیز دارد است.اکثر کارکنانی که در حوزه انبارداری و جابه جایی کالا فعالیت دارند با انواع مختلف جک پالت و روش کار با آن ها آشنایی دارند.تجهیزات جابجایی مواد مانند جک پالت، بالابر، لیفتراک  دستی  روزانه در بسیاری از عملیات حمل و نقل استفاده می شود. با این حال، هنگامی که محصولات و مواد جابه‌جا می‌شوند، اگر تجهیزات به درستی استفاده یا نگهداری نشود، فرصت‌های زیادی برای صدمات شخصی و آسیب به اموال وجود دارد. 

نکات ایمنی کار با جک پالت

جک پالت یکی از کاربردی ترین تجهیزات انبارداری می باشد، که در هر انبار یا هر جایی که نیاز به جابه جایی کالا و بار می باشد، این دستگاه بسیار مفید واقع شده است، نکات ایمنی جک پالت از موارد بسیار مهمی است که برای جلوگیری از صدمات پیش آمده اپراتور و محیط باید به آن را رعایت کرد ، در ادامه این پست با مواردی مهم در خصوص ایمنی جک پالت آشنا می شویم و به توضیح کامل هر یک می پردازیم .

1. برای مرور کار وقت بگذارید

قبل از جابجایی بار، کار را بررسی کنید تا مشخص شود چه چیزی جابجا می شود، وزن بار چقد است و به کجا میرود. از خود بپرسید: «آیا می توانم این بار را به تنهایی حمل کنم؟ آیا کالا بزرگ و حجیم است یا کوچک و سنگین؟ آیا دید من را مسدود می کند؟ اگر دید شما مسدود شده است از یک نقطه‌بین بخواهید که به شما کمک کند. وضعیت تجهیزات حمل و نقل مواد خود را بررسی کنید. قبل از هر بار استفاده، چرخ دستی، لیفتراک دستی یا جک پالت را از نزدیک بررسی کنید. به دنبال ترک ها و سایر علائم نقص یا آسیب احتمالی باشید. اطمینان حاصل کنید که چرخ ها به درستی کار می کنند و فشار باد تایرها کافی است. قبل از کار با پالت تراک، ترمزها، فرمان، کنترل ها، چنگال ها، بالابرها و دستگاه های هشدار دهنده را بررسی کنید. هر گونه مشکل را به سرپرست خود گزارش دهید.

2. بار خود را بشناسید

تلاش برای بارگیری سبد خرید با اقلام کوچک فردی یا قطعات بزرگ ناپایدار می تواند باعث سقوط بار شود و منجر به آسیب یا درهم ریختگی بزرگ شود. از یک ظرف برای وسایل کوچکتر استفاده کنید و اقلام بزرگتر را قبل از حمل و نقل با بسته بندی محکم کنید. علاوه بر این، مطمئن شوید که بار به طور مساوی توزیع شده است. یک بار سنگین می تواند واژگون شود و به شما یا شخص دیگری آسیب برساند. برای بارهای سبک از لیفتراک دستی دو چرخ و برای بارهای سنگین از کامیون های چهار چرخ استفاده کنید. همیشه سنگین ترین اقلام را ابتدا بارگیری کنید. هنگام استفاده از جک پالت، شاخک ها را به طور مساوی در زیر بار قرار دهید تا تعادل خوبی حفظ شود و از پایداری اطمینان حاصل شود. مطمئن شوید که چنگال ها کاملاً در زیر پالت قرار گرفته اند. سعی کنید فاصله ای در حدود 1 اینچ بین کف و پالت حفظ کنید. همیشه ظرفیت بار تجهیزات خود را رعایت کنید و هرگز اضافه بار نکنید.

نکته حرفه ای: هرگز اجازه ندهید یک بار خیلی بزرگ شود. سعی کنید تا حد امکان بارهای بزرگتر را به بارهای کوچکتر تقسیم کنید تا جابجایی آنها آسانتر باشد. اگر یک بار خیلی بزرگ باشد، نمی توانید آن را به درستی ایمن کنید. برای کاهش خطر آسیب، OSHA توصیه می کند که وزن بارها را محدود کنید تا نیروی فشار لازم کمتر از50پوند(22/67کیلوگرم) باشد.

3. از راه درست بلند کنید

آسیب های جدی کمر می تواند نتیجه مستقیم تکنیک های بلند کردن نامناسب یا بلند کردن بارهای بسیار سنگین باشد. به گفته OSHA، هنگامی که کارمندان مواد را در اطراف محل کار حمل می کنند، به دلیل وضعیت بدنی نامناسب و اعمال فشار در معرض خطر آسیب دیدگی کمر هستند. وضعیت های نامناسب شامل رسیدن به پشت بدن، خم شدن به جلو و به پهلو، و چرخش در هنگام هل دادن یا کشیدن مواد می تواند منجر به کشیدگی عضلات و آسیب به کمر شود. چرخ‌ها و زمین‌های ناهموار نیز می‌توانند حمل و نقل کالا را دشوارتر کنند و در نتیجه باعث کشیدگی کمر و شانه شوند. در ادامه مواردی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:

  • سر کارگر باید عمودی باشد و بیش از 30 درجه به طرفین چرخیده یا بیش از 15 درجه به جلو یا عقب متمایل نشود. هنگامی که کارگر ایستاده است، نیم تنه از حالت عمودی بیشتر از 10 تا 20 درجه خم نمی شود و انحناهای طبیعی ستون فقرات حفظ می شود.
  • وسایل حمل و نقل باید دسته های مناسبی داشته باشند که به اندازه کافی بزرگ باشند تا کل دست را در خود جای دهند.
  • مواد را بالاتر از سطح چشم قرار ندهید.
  • تجهیزات چیدن با قابلیت تنظیم ارتفاع را فراهم کنید تا بتوان بارها را در ارتفاعی نگه داشت که خم شدن در کمر را به حداقل برساند.
  • از جک پالت یا چرخ دستی با چرخ های پنوماتیک برای حمل مواد در زمین های ناهموار، یا پله ها استفاده کنید.

 

4. استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی

داشتن تمام ابزار و تجهیزات حیاتی برای آسان کردن و ایمن کردن هر کار بلند کردن یا جابجایی بسیار مهم است.

دستکش های چرمی

هنگام کار با مواد بزرگ و سنگین که لبه های تیز یا خشن دارند از دستکش چرمی استفاده کنید.

کمربندهای پشتی

کمربند پشتی هنگام استفاده از کامیون های دستی، گاری ها و جک های پالت برای حمایت از کمر مفید است. مطمئن شوید که تناسب مناسبی دارید و آن را در قسمت پایین کمر خود می پوشانید.

کفش‌های محافظ

حمل اقلام در مناطق خاصی می‌تواند شما را در معرض آسیب‌های پا به دلیل افتادن، غلتیدن اشیاء یا مواد نوک تیز که می‌تواند کف پا را سوراخ کند، در خطر قرار دهد. همچنین ممکن است در صورت وجود خطر لغزش یا سقوط در محل کارتان، به طرح‌های ویژه‌ای از کفش‌ها مانند زیره‌های ضد لغزش و چکمه‌های پنجه فولادی نیاز داشته باشید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...