تأثیر رنگ‌ها بر بازاریابی

انتخاب مناسب رنگ برای محصول و نام تجاری شما شانس موفقیت در بازاریابی را بسیار افزایش می‌دهد. رنگ 60 تا 80 درصد تصمیم مشتری برای خرید را تشکیل می‌دهد. با این حال، بهترین رنگ برای بازاریابی وجود ندارد. بهترین رنگ‌ها به محصولات خاص، مشتریان مورد نطر آنها و زمینه فروش بستگی دارد.

احساسات

برای محصول خود رنگ‌هایی انتخاب کنید که ارتباط عاطفی مناسبی داشته باشد. در فرهنگ بعضی کشورها، قرمز و نارنجی به طور کلی احساسات یا هیجان شدیدی ایجاد می‌کنند. در حالی که آبی، سبز و بنفش آرامش‌بخش یا آرام هستند. رنگ آبی برای بازاریابی مواد غذایی کمتر مناسب است زیرا گرسنگی را کاهش می‌دهد. از طرفی ، قهوه‌ای شکلاتی گرسنگی را افزایش می‌دهد. رنگ سفید خلوص یا ایمنی را نشان می‌دهد، در حالی که رنگ سیاه اغلب مرگ، شرایط شیطانی  یا رسمی را به تصویر می‌کشد. طلایی و نقره‌ای هم رنگ‌های پرستیژ و لوکس هستند.

معانی مثبت

بهترین رنگ برای بازاریابی برند شما با معنای مثبت برای محصول شما گره خورده است. به عنوان مثال، قوطی سبز محصولات آرایشی محیط و مواد طبیعی را به ذهن متبادر می‌کند،  یک انتخاب منطقی برای محصولات مراقبت شخصی با عصاره‌های طبیعی میوه. یا مثلاَ رنگ سبز در آرم یک شرکت نفتی نگرانی برای محیط زیست را نشان می‌دهد.

بازاریابی

معانی منفی

از رنگ‌هایی که می‌توانند ارتباط منفی با کالای خاص داشته باشند خودداری کنید. به عنوان مثال، محلول‌های خیساندن لنزهای تماسی اغلب در بسته‌بندی آبی یا سبز وجود دارند. انتخاب رنگ قرمز برای کالاهایی می‌تواند مشتری را به یاد چشمان قرمز بیندازد.

منحصر به فرد بودن

وقتی همه محصولات دیگر رنگ یکسانی دارند، یک رنگ متضاد می‌تواند محصول شما را به بیرون پرتاب کند. به عنوان مثال، انتخاب رنگ سبز برای سس گوجه‌فرنگی می‌تواند نتایج خارق‌العاده‌ای داشته باشد. زیرا تنوع سبز در میان انواع قرمز برجسته است. یا مثلاَ رنگ سبز در آرم یک شرکت نفتی می‌تواند آن را از آرم‌های قرمز و آبی و یا سفید اکثر شرکت‌های نفتی متمایز کند.

مشتری

بهترین رنگ برای بازاریابی نیز به خریداران احتمالی شما بستگی دارد. کودکان و نوجوانان معمولاَ نسخه‌های خود از رنگ‌های اصلی مانند قرمز، سبز یا زرد را ترجیح می‌دهند. بزرگسالان، به ویژه افراد بالاتر از نظر اقتصادی و اجتماعی ، جذب رنگ‌های ظریف یا مخلوط می‌شوند. افراد مسن معمولاَ رنگ‌های خنثی را دوست دارند.

تأثیر فرهنگ

هنگام انتخاب رنگ برای محصول خود، از سنت های قومی مشتریان خود آگاه شوید. کشورهای مختلف غالباَ سنت‌های متضادی در مورد معنی رنگ‌ها دارند. به عنوان مثال، در آسیای شرقی مرگ با سفید همراه است. قرمز در آنجا رنگ خوش‌شانسی است اما برای نوشتن نام افراد بد شانس به کار می‌رود. در جوامع بودایی، نام شخصی که از دنیا رفته است با قرمز نوشته می‌شود. طلا خوش‌شانس است زیرا نشان‌دهنده ثروت یا پول است. با این وجود تاجران قدیمی و محافظه‌کار از پوشیدن رنگ زرد پرهیز می‌کنند، زیرا در دوران‌های قدیم فقط امپراطور از آن استفاده می‌کرد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...