علائم عادی اتاق سردخانه و عیب یابی

عیب یابی و رفع مشکلات مربوط به اتاق های نگهداری کالا در سردخانه یکی از مهمترین فعالیتها و کارهاست که می بایست به صورت دوره ای و توسط کارشناسان متخصص بررسی و رفع گردد . در صورت عدم رفع خطاهایی این چنینی خسارتهای بسیار زیادی به سردخانه وارد شده که در بعضی مواقع جبران آن مشمول هزینه های بسیار زیاد می گردد در این پست با علائم عادی و عیب یابی سردخانه آشنا می شویم.

1- نشت مبرد

تجزیه و تحلیل: خطا پس از نشت مبرد در سیستم، ظرفیت خنک کننده کافی نیست، فشار مکش و خروجی پایین است و صدای جریان متناوب "جیرجیرک" بسیار بزرگتر از حد معمول در شیر انبساط شنیده می شود. اواپراتور عاری از یخ زدگی یا مقدار کمی از یخ زدگی شناور است. اگر سوراخ دریچه انبساط بزرگ شود، فشار مکش تغییر چندانی نمی کند. پس از خاموش شدن، فشار تعادل در سیستم به طور کلی کمتر از فشار اشباع مربوط به همان دمای محیط است.

روش حذف: پس از نشت مبرد، برای پر کردن سیستم با مبرد عجله نکنید ، بلکه بلافاصله نقطه نشت را پیدا کرده و پس از تعمیر مبرد را شارژ کنید.

2- مبرد زیاد پس از تعمیر و نگهداری شارژ می شود

تجزیه و تحلیل خطا: میزان مبرد شارژ شده در سیستم تبرید پس از تعمیر از ظرفیت سیستم فراتر می رود و مبرد حجم معینی از کندانسور را اشغال می کند، سطح اتلاف گرما را کاهش می دهد و راندمان سرمایش را کاهش می دهد و مکش و فشار تخلیه به طور کلی زیاد است. در مقدار فشار معمولی، اواپراتور مات نمی شود و دمای انبار کند می شود.

روش حذف: طبق روش کار، مبرد اضافی باید پس از چند دقیقه خاموش شدن در شیر خاموش فشار قوی تخلیه شود و هوای باقی مانده در سیستم نیز در این زمان تخلیه شود.

سردخانه

3- در سیستم تبرید هوا وجود دارد

تجزیه و تحلیل خطا: هوا در سیستم تبرید بازده تبرید را کاهش می دهد. پدیده برجسته این است که فشار مکش و تخلیه افزایش می یابد (اما فشار تخلیه از مقدار مجاز تجاوز نکرده است) و دما از خروجی کمپرسور تا ورودی کندانسور به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. با توجه به هوای موجود در سیستم، فشار خروجی و دمای خروجی هر دو افزایش می یابد.

روش حذف: می توانید چند دقیقه پس از خاموش شدن، چندین بار هوا را از شیر خاموش کننده فشار قوی خارج کنید و همچنین می توانید مقداری مبرد را با توجه به وضعیت واقعی به طور مناسب پر کنید. 

4- راندمان کم کمپرسور

تجزیه و تحلیل خطا: بازده کم کمپرسور تبرید به کاهش جابجایی واقعی اشاره می کند به شرطی که شرایط کار بدون تغییر باقی بماند و در نتیجه ظرفیت تبرید کاهش یابد. این پدیده بیشتر در کمپرسورهایی رخ می دهد که برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته اند. سایش زیاد است، فاصله مطابقت هر قسمت زیاد است و عملکرد آب بندی شیر کاهش می یابد، که باعث می شود جابجایی واقعی کاهش یابد.

روش حذف:

1- بررسی کنید که آیا واشر کاغذ سرسیلندر خراب شده است و در صورت وجود نشتی ، آن را تعویض کنید.

2- بررسی کنید که آیا دریچه های خروجی فشار بالا و پایین محکم بسته نشده اند و در صورت بسته بودن آنها را تعویض کنید.

فاصله مطابقت بین پیستون و سیلندر را بررسی کنید. اگر فاصله زیاد است، آن را تعویض کنید.

اتاق کمپرسور

5- یخ زدگی سطح اواپراتور بسیار ضخیم است

تجزیه و تحلیل خطا: اواپراتور سردخانه ای که برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می گیرد باید مرتباً یخ زدایی شود. در صورت یخ زدایی، لایه یخ زدگی روی لوله اواپراتور ضخیم تر و ضخیم تر می شود. هنگامی که کل لوله در یک لایه یخ شفاف پیچیده شود، بر انتقال حرارت تأثیر جدی می گذارد. در نتیجه، دمای سردخانه در محدوده مورد نیاز قرار نمی گیرد. 

روش حذف: یخ زدایی را متوقف کنید، درب سردخانه را باز کنید تا هوا به گردش در آید، یا از یک فن خنک کننده  برای تسریع گردش برای کاهش زمان یخ زدایی استفاده کنید.

6- روغن خنک کننده در خط لوله اواپراتور وجود دارد

تجزیه و تحلیل خطا: در طول چرخه تبرید، مقداری روغن تبرید در خط لوله اواپراتور باقی می ماند. پس از استفاده طولانی مدت، هنگامی که روغن اضافی بیشتری در اواپراتور وجود داشته باشد، تأثیر انتقال حرارت را به طور جدی تحت تأثیر قرار داده و باعث خنک شدن ضعیف می شود.

روش حذف: روغن مبرد را در اواپراتور بردارید. اواپراتور را برداشته، راه آن را باز کرده و سپس خشک کنید. اگر جدا کردن آن آسان نیست، از یک کمپرسور برای پمپاژ هوا از ورودی اواپراتور استفاده کنید، و سپس از یک دمنده برای خشک کردن آن استفاده کنید.

7- سیستم تبرید مسدود نشده است

تجزیه و تحلیل خطا: از آنجا که سیستم تبرید تمیز نمی شود، پس از یک دوره مشخص استفاده، خاک به تدریج در فیلتر تجمع می یابد و قسمتی از مش مسدود می شود که این امر باعث کاهش سرعت جریان مبرد شده و بر روی اثر خنک کننده تأثیر می گذارد. در سیستم، شیر انبساط و فیلتر در قسمت مکش کمپرسور نیز کمی مسدود شده است.

روش حذف: قطعات میکرو مسدود کننده را می توان حذف، تمیز، خشک و سپس مجدداً نصب کرد.

فیلتر هوای سردخانه

8- فیلتر اتاق سردخانه مسدود شده است

تجزیه و تحلیل خطا: از ماده خشک کننده برای مدت طولانی استفاده می شود و به صورت خمیری برای آب بندی فیلتر در می آید، یا خاک به تدریج در فیلتر جمع شده و باعث انسداد می شود.

روش حذف: فیلتر را بردارید، تمیز کنید، خشک کنید، با یک ماده خشک کننده جدید جایگزین کنید و آن را روی سیستم نصب کنید.

9- مبرد در لامپ سنجش دما سوپاپ انبساط نشت می کند

تجزیه و تحلیل خطا: پس از نشت عامل سنجش دما در سنسور دما ی دریچه انبساط، دو نیروی زیر دیافراگم دیافراگم را به سمت بالا فشار می دهند و سوراخ سوپاپ بسته می شود و مبرد در سیستم نمی تواند از آن عبور کند، در نتیجه خنک نمی شود، و شیر انبساط را منجمد نمی کند، فشار کم خلا ایجاد می کند و هیچ صدای جریان هوا در اواپراتور شنیده نمی شود.

روش حذف: شیر خاموش را ببندید و شیر انبساط را بردارید تا فیلتر مسدود شده را بررسی کنید، در غیر اینصورت، از دهان برای ورودی شیر انبساط استفاده کنید تا ببینید تهویه شده است یا خیر. همچنین می توان آن را بصری بازرسی کرد یا برای بازرسی جدا کرد و در صورت آسیب دیدگی جایگزین آن شد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...