ماشینکاری چیست؟

ساخت اجسام از فلز شامل بسیاری از فرایندهای تولید است. یکی از این موارد ماشینکاری است، که یک ضرورت مهم برای تولید انبوه در عصر مدرن است. ماشین آلات با برداشتن مقداری از آن با سطح برش یا سنگ زنی، فلز را برش داده، سوراخ می کنند، آسیاب می کنند یا به هر شکل دیگر شکل می دهند. معمولاً یک ماشین ابزار دارای دو قسمت است: یک قسمت فلز را نگه می دارد و هدایت می کند تا شکل بگیرد و قسمت دیگر کار شکل دهی را انجام می دهد. ماشینکاری، به ویژه در عصر رایانه، امکان کار دقیق و دقیق فلز را فراهم می آورد.

ریخته گری، آهنگری و ماشینکاری

چندین شکل عمده برای ایجاد اشکال فلزی وجود دارد.

  • ریخته گری عبارت است از پر کردن قالب با آلیاژ مذاب و خنک شدن آن.
  • آهنگری فلز را تغییر می دهد، با اعمال نیروهای فشاری که شبکه فلزی را تغییر می دهد، خواص مواد را تغییر می دهدعملیات مانند خم شدن، پیچاندن، کوبیدن و تا شدن در آهنگری رایج است.
  • ماشینکاری، تراش، برش، سوراخ کاری یا شکل دیگری از فلز. ماشین کار بر روی فلز به شیوه ای شبیه به نحوه کار نجار با چوب کار می کند. بخش عمده ای از مواد بدون تغییر است، اگرچه شکل و سطح کار شده است.

LHADK;HVD

در عصر مدرن، ماشینکاری اغلب یک مرحله نهایی برای محصولات ایجاد شده توسط آهنگری یا ریخته گری است، تا اشیاء آهنگری یا ریخته گری را در محدوده تحمل دقیق قرار دهند. ورق های آسیاب شده، بیلت ها و میله ها نیز ممکن است از خام ترین شکل هندسی خود به شکل ماشینکاری درآیند.

ریخته گری و آهنگری معمولاً قبل از ماشینکاری انجام می شود. یک شیء ماشینکاری شده ممکن است قبل از اتمام شیء فلزی، مراحل بیشتری را طی کند. این کار ممکن است با اتصال دهنده ها یا جوش ها متصل شود، تحت عملیات حرارتی قرار گیرد یا سایر سطوح به آنها داده شود.

ماشینکاری CNC چیست؟

CNC  مخفف عبارت control numerical computer است. در دستگاه هایCNC ، یک کامپیوتر دقیقاً حرکت دستگاه را کنترل می کند. طرح تولید شده در نرم افزار CAD به حرکت در محورX ، Y و Z تبدیل می شود. به این ترتیب، فروشگاه ماشین های کامپیوتری قادر به تراش فلز در سه بعد با تحمل دقیق است.

تاریخچه ماشینکاری

اولین ماشین آلات دست ساز بودند. تراش کمان و مته کمان برای تبدیل یا تبدیل به چوب، عاج یا فلزات نرم مانند سرب استفاده می شد.

در سال 1774، مخترعی به نام جان ویلکینسون تراشی را طراحی کرد که با چرخش مداوم چرخ آب برای حرکت آن کار می کرد. او این اختراع را "آسیاب خسته کننده" نامید. این اولین ابزار ماشین واقعی به معنای امروزی بود که دقت ضخامت یک "شیلینگ نازک" را ارائه می کرد. با این حال، این آسیاب خسته کننده قادر به ایجاد برش های مارپیچی مانند نخ های پیچ نیست، زیرا هر برش نیاز به تغییر موقعیت دستی دارد. در سال 1800، هنری مودسلی طراحی را بهبود بخشید تا امکان تغییر موقعیت را فراهم آورد و توسعه ماشین آلات مدرن به سرعت و با پیشرفت موتور بخار - که برای کارکرد موثر نیاز به آسیاب خسته کننده ویلکینسون داشت - به سرعت دنبال شد. بنابراین تاریخچه ماشینکاری یکی از طراحی های تکراری است، جایی که ماشین ها برای ساخت و تکمیل خود استفاده می شوند.

LHADK;HVD

ماشین آلات فلزی رایج

ماشین آلات رایج عبارتند از:

  • ماشین تراش - فلزکاری را در برابر ابزار برش قرار دهید
  • پرس مته - مته را روی سطح فلزی فشار دهید
  • ماشین های سنگ زنی - ساینده یا آسیاب را در برابر فلزکاری بچرخانید
  • دستگاه های باند - برای برش فلزکاری از تیغ اره پیوسته استفاده کنید
  • دستگاه های فرز - از ابزار برش چرخشی روی سطح برای شکل دهی به فلزکاری استفاده کنید
  • دستگاه های برش - یک شیء را فایل کنید ، فقط مقدار کمی از مواد را حذف کنید
  • برش و حکاکی با لیزر-از پرتوهای نور برای برش ، حفاری یا حکاکی یک شی استفاده می شود
  • ماشینکاری اولتراسونیک - امواج مافوق صوت و دوغاب ساینده فلز را حذف می کند
  • ماشینکاری پرتو الکترون - پرتو الکترونها گرمای زیادی ایجاد می کنند که فلز را بخار می کند
  • روشهای شیمیایی و الکتروشیمیایی - از مواد شیمیایی برای حذف و شکل دادن به فلز استفاده کنید

تراش جد بسیاری از ماشین آلات امروزی است. تراش یک شیء را در لبه ابزار برش می چرخاند. بنابراین، از تراش می توان برای حفاری، برش نخ، فرز و سنگ زنی استفاده کرد: هر زمان که بتوان فلزکاری را چرخاند، از تراش می توان به جای ابزارهای دیگر استفاده کرد.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...