تشکیل کارگروه در دولت برای حمایت از اقتصاد دیجیتال

دیروز عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  در دیدار با استارت آپ ها تنها راه خروج از وضعیت فعلی اقتصادی را جدی گرفتن فعالان بخش خصوصی اذعان کرد و تأکید کرد که برای حذف موانع و حل مشکلات کسب و کارها در روزهای آینده نماینده ی ویژه ای برای کسب و کارهای دیجیتال منصوب خواهد کرد تا مشکلات بخش خصوصی هر چه سریع تر حل شود.

عیسی زارع پور

وی همچنین خاطر نشان کرد برای رفع مشکلات قضایی فعالان و مدیران کسب و کارهای نوآفرین کارگروهی برای حمایت از پلتفرم های موجود تشکیل خواهد داد تا آنها با آرامش بیش تری فعالیت کنند. وی عقیده دارد که با کسب و کارهای فضای دیجیتال یا اقتصاد دیجیتال می توانیم از مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم.

اقتصاد دیجیتال چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

اقتصاد دیجیتال یا اقتصاد اینترنتی یک اصطلاح جمعی برای همه معاملات اقتصادی است که در اینترنت اتفاق می افتد. با ظهور فناوری و روند جهانی شدن، اقتصادهای دیجیتال و سنتی در حال ادغام شدن هستند. اجازه دهید با مفهوم اقتصاد دیجیتال بیشتر آشنا شویم.

اقتصاد دیجیتال

اقتصاد دیجیتال به عنوان اقتصادی تعریف می شود که بر فناوری های دیجیتال تمرکز دارد، یعنی بر اساس فناوری های دیجیتالی و محاسباتی است. این اساساً همه  فعالیتهای تجاری، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره که توسط وب و سایر فناوریهای ارتباطات دیجیتال پشتیبانی می شوند را پوشش می دهد .

این اصطلاح برای اولین بار در کتاب "اقتصاد دیجیتال: وعده و خطر در عصر هوش شبکه ای" توسط نویسنده دان تاپسکات در سال 1995 مطرح شد.

اقتصاد دیجیتال دو رکن اصلی دارد:

  • تولید کالای دیجیتال
  • تولید کالای غیر دیجیتال با استفاده از فرایندها و ابزار دیجیتال

در 15 سال گذشته، ما شاهد رشد فوق العاده پلتفرم های دیجیتالی و تأثیر آنها بر زندگی ما بوده ایم. در حال حاضر مصرف کنندگان تحت تأثیر چیزهایی قرار می گیرند که در  رسانه های اجتماعی ، و دیگر وب سایت های معروف مشاهده می کنند.

بنابراین این اقتصاد راهی برای استفاده از این فرصت است. در حال حاضر در هر جنبه ای از زندگی کاربر -  مراقبت های بهداشت، آموزشی، بانکی، سرگرمی و غیره ادغام شده است .

اقتصاد دیجیتال

مزایای اقتصاد دیجیتال

اقتصاد دیجیتال باعث ایجاد بسیاری از گرایش ها و ایده های نوپا شده است. تقریباً همه بزرگترین شرکت های جهان (گوگل، اپل، مایکروسافت، آمازون) از دنیای دیجیتال هستند. اجازه دهید برخی از مزایای مهم اقتصاد دیجیتال را بررسی کنیم:

1- ترویج استفاده از اینترنت

اگر به آن فکر کنید، اکثر کارهای روزانه شما امروزه می توانند در اینترنت انجام شوند. با رشد گسترده فناوری و اینترنت، اکنون یک شبکه جهانی است. بنابراین افزایش چشمگیری در سرمایه گذاری در همه زمینه ها وجود دارد-سخت افزار، تحقیقات فناوری، نرم افزار، خدمات، ارتباطات دیجیتالی و غیره.

2- افزایش در تجارت الکترونیکی

کسب و کارهایی که در دهه گذشته اینترنت را اقتباس کرده و از تجارت آنلاین استقبال کردند، رونق زیادی یافته است. اقتصاد دیجیتالی بخش تجارت الکترونیک را به سمت پیشروی سریع کشانده است. نه تنها فروش مستقیم بلکه خرید، توزیع، بازاریابی، ایجاد، فروش همه به دلیل اقتصاد دیجیتال آسان شده است.

3- کالاها و خدمات دیجیتال

روزهای فیلم های دی وی دی فیلم و موسیقی یا ضبط موسیقی سپری شده است. اکنون، این کالاها به صورت دیجیتالی در دسترس ما هستند. دیگر نیازی به هیچ محصول محسوسی نیست. در مورد خدماتي مانند  بانک، بيمه و غيره نيز همينطور است. اگر مي توانيد هر تراكنشي را به صورت اينترنتي انجام دهيد نيازي به مراجعه به بانك شما نيست. بنابراین کالاها و خدمات به صورت دیجیتالی ارائه می شوند.

4- شفافیت

بیشتر معاملات و پرداخت آنها در اقتصاد دیجیتال به صورت آنلاین انجام می شود. معاملات نقدی در حال نادر شدن است. این به کاهش پول سیاه و فساد در بازار و شفافیت بیشتر اقتصاد کمک می کند. در واقع، در طول دمونیزاسیون، دولت ها برای انجام معاملات آنلاین تلاش می کنند تا اقتصاد وب را ارتقا دهند.

اقتصاد دیجیتال

چالش های اقتصاد دیجیتال

1- از دست دادن اشتغال

هرچه بیشتر به فناوری وابسته باشیم، کمتر به منابع انسانی وابسته هستیم. پیشرفت اقتصاد دیجیتال ممکن است منجر به از دست دادن بسیاری از مشاغل شود. با خودکارتر شدن فرآیندها، نیاز به منابع انسانی کاهش می یابد. 

2- عدم وجود متخصصان

اقتصاد دیجیتال نیاز به فرآیندها و فناوری های پیچیده ای دارد. برای ساختن سکوها و نگهداری آنها به متخصصان و متخصصان آموزش دیده نیاز است. اینها به راحتی در دسترس نیستند.

3- سرمایه گذاری سنگین

اقتصاد دیجیتال به زیرساخت های قوی، اینترنت با کارایی بالا، شبکه های تلفن همراه قوی و مخابرات نیاز دارد.

همان طور که گفتیم دیجیتالی شدن مزایا و معایبی با خود دارد. تکنولوژی همواره موجب تغییر شده است و هیچ گاه متوقف نشده است.

 آنچه تجربه کشورها از اقتصاد دیجیتالی نشان می دهد این است که اقتصاد دیجیتالی تأثیر زیادی در رشد اقتصادی  داشته و موجب ارتقاء بهره وری آن ها گشته است.

باید به این نکته توجه کرد که تکنولوژی همواره بیش از آن که شغل ها را از بین ببرد آن ها را به وجود می آورد. تنها چیزی که در این بین تغییر خواهد کرد نوع نگاه و مهارت هایی می باشد که اشخاص باید یاد بگیرند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...