معرفی 14 نوع ماشین آلات سنگین در ساخت و ساز

از تجهیزات سنگین ساختمانی برای اهداف مختلف در پروژه های بزرگ استفاده می گردد. انتخاب انواع مختلف تجهیزات سنگین بستگی به اندازه کار و صرفه اقتصادی پروژه دارد. این ها روند ساخت و ساز را آسان تر و سریع تر می کنند.

انواع تجهیزات ساختمانی سنگین

انواع مختلف تجهیزات سنگین که معمولاً در ساخت و ساز استفاده می شوند عبارتند از:

بیل مکانیکی

1- بیل مکانیکی

بیل مکانیکی از تجهیزات مهم و پرکاربرد در صنعت ساختمان می باشد. هدف کلی آن حفاری است اما به غیر از آن برای اهداف زیادی مانند بلند کردن اجسام سنگین، تخریب، لایروبی رودخانه، قطع درختان و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. در انتهای بازوی بلندی یک سطل حفاری قرار دارد و یک کابین هم برای اپراتور دستگاه در نظر گرفته شده است.کل چیدمان کابین تا 360 درجه قابل چرخش است که کاار را آسان می کند. بیل مکانیکی در هر دو نوع خودروهای چرخ دار و ردیابی موجود است.

کج بیل

2- کج بیل
کج بیل یکی دیگر از تجهیزات پرکاربرد است که برای اهداف مختلف مناسب است. این نام به خودی خود نشان می دهد که چیدمان کج بیل در قسمت عقب ماشین و سطل بارگیری در جلو ارائه شده است. این ماشین برای حفاری در زمین های ناهموار و سخت، تخلیه و بلند کردن مناسب است. 

دراگلاین

3- بیل مکانیکی  دراگلاین

بیل مکانیکی دراگلاین یا کششی یکی دیگر از تجهیزات سنگین مورد استفاده در پروژه های ساخت و ساز می باشد که معمولاً به منظور حفاری با عمق زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. این شامل یک بدنه طولانی است و سطل حفر از بالا با استفاده از کابل معلق است.  از بیل مکانیکی دراگلاین برای احداث بنادر، برای حفاری زیر آب، حذف رسوبات در آبها و ... استفاده می شود.

بولدوزر

4- بولدوزر

بولدوزرها نوع دیگری از تجهیزات حفاری خاک می باشند که به منظور برداشتن لایه سطحی خاک تا عمق مخصوصی کاربرد دارند. حذف خاک توسط صفحه فلزی عریض لبه تیز که در قسمت جلویی آن قرار دارد انجام می شود. این صفحه را می توان با استفاده از پیستون های هیدرولیک پایین آورد و بالا آورد. اینها به طور گسترده ای برای حذف خاک ضعیف یا لایه های سنگی، بلند کردن خاک و غیره استفاده می شوند.

گریدر

5- گریدرها

گریدرها که به آنها گریدر موتور نیز گفته می شود، یکی دیگر از تجهیزات سنگین ساخت و ساز است که عمدتاً در عملیات راهسازی کابرد دارد. عمدتا برای صاف کردن سطح خاک استفاده می شود. این شامل یک تیغه افقی در بین چرخ های جلو و عقب است و این تیغه هنگام کار به زمین پایین می آید. کابین عملیاتی در بالای آرایش محور عقب ارائه شده است گریدرها به منظور برف روبی یا حذف خاک از جاده ها، صاف کردن سطح خاک پیش از آسفالت کردن، حذف لایه غیر ضروری خاک از زمین و غیره کاربرد دارند.

اسکریپر

6- اسکریپر

اسکریپرها تجهیزات متحرکی هستند که برای ایجاد صافی سطح خاک از طریق اسقاط استفاده می شوند. قسمت جلویی شامل تراکتور و قسمت عقب دارای جام، محفظه جام وصفحه تخلیه کننده جام می باشد. هنگامی که تیغه جلویی بر روی زمین فرود می آید و خودرو جابجا می شود، تیغه شروع به کندن خاک بالای سطح تیغه می کند و خاک حفر شده در جام از طریق تسمه نقاله جمع آوری می شود. هنگامی که جام پر می شود، قسمت عقب از زمین بلند می شود و جام در حیاط خاکریز تخلیه می شود.

ترنچر چرخدار

7- ترنچرها

ترانچر برای حفاری ترانشه در خاک استفاده می شود. این ترانشه ها عموماً برای لوله کشی، تخلیه کابل، اهداف زهکشی و غیره استفاده می شوند. ترنژرهای زنجیری شامل یک بازوی بلند ثابت که در ازراف آن زنجیر حفر شده است. ترنچرهای چرخ دار دارای یک چرخ فلزی با دندانه های حفر کننده در اطراف آن است. برای حفاری لایه های سخت خاک، ترنچرهای چرخدار مناسب ترند. 

لودر

8- لودرها

از لودرها در محل ساخت و ساز برای بارگیری مواد بر روی کامیون ها، تریلر ها و غیره استفاده می شود. مواد ممکن است خاک حفاری شده، ضایعات تخریب، مواد اولیه و غیره باشد. لودر دارای سطل بزرگی در جلو با بازوی متحرک کوتاهتر است. لودر ممکن است زنجیری یا چرخ دار باشد. لودرهای چرخ دار به طور گسترده ای در سایت ها مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که لودرهای زنجیری یا خزنده در مناطقی که وسایل نقلیه چرخدار نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند استفاده می شود.

جرثقیل برجی

9- جرثقیل برجی

جرثقیل های برجی یا تاور کرین، جرثقیل های ثابتی هستند که برای ساختن سازه های بلند به منظور بالا بردن استفاده می شوند. مواد سنگین مانند بلوک های بتونی پیش ساخته، خرپاهای فولادی، قاب ها و غیره را می توان به راحتی با استفاده از این نوع تجهیزات به ارتفاع مورد نیاز برد. 

آنها از یک دکل، بازوی کار که وظیفه حمل بار را دارد، بازوی افقی برای حفظ تعادل و کابین که محل قرار گرفتن اپراتور است تشکیل می شوند.

ماشین آسفالت

10-پاور 

پاور یا ماشین آسفالت ماشین های مخصوص راهسازی هستند. پاور شامل یک سطل است که در آن آسفالت به طور پیوسته بارگیری می شود و پاور آن را به طور مساوی روی سطح جاده با کمی راکم توزیع می کند. با این حال، یک غلتک پس از گذاشتن لایه آسفالت برای تراکم کامل مورد نیاز است.

ماشین غلتک

11- کمپکتورها یا ماشین غلتک

از کمپکتورها یا غلتک ها برای فشرده سازی مواد یا سطح زمین استفاده می شود. انواع غلتک برای اهداف متراکم کردن مختلف در دسترس است. غلتک های چرخ صاف برای فشردن لایه های کم عمق خاک یا آسفالت و غیره از کمپکتورهای پای گوسفندی برای اهداف تراکم عمیق استفاده می شود.  غلتک های پنوماتیک برای فشرده سازی خاک های دانه ریز، لایه های آسفالت و غیره استفاده می شود.

تله هندلر

12- تله هندلرها

تله هندلرها تجهیزاتی هستند که در ساخت و ساز برای بلند کردن مصالح سنگین تا ارتفاع مورد نیاز یا ایجاد بستر ساختمانی برای کارگران در ارتفاع بیشتر و غیره استفاده می شوند. این شامل یک بازوی بلند تلسکوپی است که می تواند بالا، پایین یا جابجا شود. انواع مختلفی از چیدمان  مانند لیفتراک، سطل، کابین، بالابرهای بلند و غیره را می تواند بر اساس نیاز شغلی به انتهای بازوی تلسکوپی متصل کرد.

  کامیون آفرود

14- کمپرسی ها

کامیون های کمپرسی در کارگاه های ساختمانی استفاده می شوند تا مواد را در مقادیر بیشتر از یک منطقه به محل دیگر یا به محوطه زباله حمل کنند. به طور کلی، در محل ساخت و سازهای بزرگ، از کامیون های کمپرسی آف رود استفاده می شود. این کامیون های کمپرسی آفرود دارای چرخ های بزرگ با فضای بزرگ برای مصالح است که آنها را قادر می سازد تا مقدار زیادی مواد را در هر نوع شرایط زمین حمل کنند.

ماشین حفاری

14- ماشین حفاری پایل

ماشین حفاری پایل برای ایجاد سوراخ در محل ساخت و ساز برای نصب ستون های پیش ساخته استفاده می شود.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...