پرواربندی گوسفند

به منظور دستیابی به حداکثر بازده اقتصادی، کشاورزان نیاز به برنامه ریزی تولید دارند تا نیاز بازار را برآورده کنند. خریداران با افزایش تقاضای مصرف کننده برای کالای با کیفیت  و بازار ها نقش اساسی پیدا می کنند. تنوع نژادها باعث به وجود آمدن تنوع در  نوع پرواربندی می شود.

پرواربندی زودرس

رشد زیاد برای بره هایی که از 4 تا 6 هفتگی از شیر گرفته می شوند بسیار حیاتی است. کنسانتره ها منابع خوب انرژی هستند و برای بره های جوان بسیار خوش طعم هستند. پرواربندی سریع با رژیم های غذایی کنسانتره یک فرایند آسان است، به طوری که با سرعت رشد 350 تا 400 گرم در روز بره ها را در سن 12 تا 14 هفتگی به وزن کشتار می رساند. با گنجاندن منابع پروتئینی با کیفیت بالا می توان فواید قابل توجهی از نظر نرخ رشد به دست آورد. با این حال، باید مراقب بود تا از افزایش سریع وزن به بلوغ در جایگزین های میش جلوگیری شود زیرا این امر باعث اختلال در رشد غدد پستانی و تولید شیر می شود.

دامداری

سیستم های مبتنی بر علوفه

متناوباً، ممکن است از رژیم های غذایی مبتنی بر سیلاژ با مکمل های مناسب برای تولید رشد متوسط با سرعت متوسط تر، رسیدن بره ها به وزن های سنگین تر استفاده شود.

بره های خریداری شده

همیشه بره های خریداری شده را برای انگل ها معالجه کنید و واکسن بزنید. هرگز با خود تصور نکنید که فروشنده این کار را انجام داده است زیرا مشکلات ایجاد شده از آن افزایش وزن را محدود می کند. انتقال بره ها از چرا به پرواربندی داخل ساختمان بسیار مهم است. مدیریت دقیق تغذیه برای جلوگیری از اختلالات گوارشی مانند اسیدوز و بررسی رشد ضروری است. اسیدوز در اثر سازگاری ضعیف با رژیم غذایی حاوی نشاسته، همراه با اسید بار بعدی در شکمبه ایجاد می شود. تغییر تدریجی علوفه به کنسانتره امری حیاتی است، این روند باید دو تا سه هفته طول بکشد. گاهی اوقات که بره ها در معرض کنسانتره قرار نگرفته اند، شروع به مصرف کنسانتره زمان می برد و بنابرایت تغییر را خود آنها انجام می دهند. از سوی دیگر ممکن است ادامه کار تغذیه با علوفه و معرفی کنسانتره به صورت تدریجی افزایش یابد. گنجاندن مخمر در جیره های کنسانتره بالا همچنین به مبارزه با PH پایین شکمبه و مصرف ضعیف غذا کمک می کند.

در جاهایی که رشد قاب اسکلتی مورد نیاز است، نه پرواربندی، یک جیره حاوی حداقل 16 درصد پروتئین خام مورد نیاز است. پروتئین ناکافی از رشد حیوان جلوگیری می کند. از جمله یک منبع پروتئین مانند کنجاله کلزا، عملکرد رشد بره ها در رژیم های غذایی جو بهبود می یابد.

براسیکا

براسیکا

شلغم با پتانسیل عملکرد بالا و سرعت رشد سریع می تواند یک گزینه نسبتاً ارزان باشد. با حداقل مکمل می توان به سرعت رشد خوب بره دست یافت. با این حال، عملکرد می تواند غیر قابل پیش بینی باشد و استفاده از آن به آب و هوا بستگی دارد. شلغم را می توان تا زمستان به دام داد، ضمن این که تغذیه کنسانتره تا پایان بهمن با تمام شدن شلغم ادامه داد.

پرواربندی با چمن

پرواربندی بره ها با چمن به تغذیه دام با گیاهان برگدار با ارزش غذایی بالا و حداکثر برگ نیاز دارد. استفاده از شبدر در تغذیه باعث رشد بهتر بره در اواسط تا اواخر تابستان می شود. شبدر همچنین می تواند باعث افزایش وزن بره شود. در رژیم غذایی خود افزایش روزانه 50 گرم در روز نسبت به تغدیه با علف دارد. با این حال، به دلیل هزینه بالای اولیه و هزینه بذر این همیشه گزینه ارزان نیست.

رژیم غذایی مبتنی بر علوفه از ایجاد چربی اضافه در بره جلوگیری می کند و گوشت بره لخم می شود. در نتیجه محصولی لاغرتر تولید می شود. مطالعات جدید نشان داده است که برخی از علوفه ها باعث کاهش عفونت انگلی در گوسفندان می شوند. علوفه ی حبوبات این پتانسیل را دارند که در کنترل نماتدهای شیردان در بره های پروار شده نقش داشته باشند. بره های چرا در مقایسه با بره های چمن رشد بهتری دارند و عفونت گوارشی در آنها کمتر است.

تغذیه خزشی

تغذیه خزشی

تغذیه خزشی می تواند عملکرد بره را در اوایل فصل افزایش دهد. هنگامی که فشار چرا زیاد است و علوفه کم است، بره ها مجبور به تغذیه خزشی می شوند و نتیجه ی بهتری به دست می آید. با تغذیه خزشی بره ها 40 تا 50 کیلوگرم خزش می خورند و سریع تر پروار می شوند.

به نظر می رسد گنجاندن تفاله چغندر قند در رژیم های غذایی مبتنی بر غلات برای بره های پروار باعث بهبود محیط شکمبه و جلوگیری از اسیدوز می شود، اما هیچ تأثیر مثبتی بر مصرف خوراک یا عملکرد دام ندارد. همچنین وقتی بره ها در حالی که شیر میش می خورند تغذیه خزشی شوند، از شیر گرفتن آنها راحت تر است و باعث کاهش وزنشان نمی شود.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...