رایج ترین پوشش های محافظ کف از جنس بتون

وقتی صحبت از پوشش کف بتونی  به میان می‌آید، گزینه‌های کمی وجود ندارد. این مواد عموماً برای محافظت از کف های بتونی زیرین در برابر سایش و همچنین جلوگیری از خوردگی آرماتورهای فولادی استفاده می شوند. در این مقاله برخی از رایج ترین  پوشش های محافظ  کف بتونی را بررسی می کنیم و برخی از مزایا، معایب و کاربردهای معمولی آنها را مرور می کنیم.

پوشش های کف اپوکسی

سیستم های پوشش کف اپوکسی از دو عنصر متمایز تشکیل شده است  رزین اپوکسی و سخت کننده پلی آمین. این دو جزء قبل از استفاده مخلوط می شوند. هنگامی که رزین و سخت‌کننده با هم ترکیب می‌شوند، در یک واکنش شیمیایی شرکت می‌کنند که باعث ایجاد پیوند متقاطع عناصر در هنگام  پخت می‌شود. نتیجه واکنش شیمیایی یک ماده پوشش پلاستیکی سخت و سفت است که به خوبی به اکثر لایه های پایه می چسبد. .

کفپوش اپوکسی

پوشش های اپوکسی کف به دلیل سختی، دوام و مقاومت در برابر ضربه شناخته می شوند. این ویژگی ها پوشش های اپوکسی را برای کاربردهای سنگین مانند تاسیسات صنعتی، انبارها، مراکز لجستیک و سایر مناطقی که ممکن است در معرض ترافیک سنگین لیفتراک قرار گیرند، ایده آل می کند.  اپوکسی همچنین به دلیل مقاومت در برابر محصولات شیمیایی مانند سفید کننده ها، روغن ها، گریس ها، پاک کننده ها و غیره معروف است. این مقاومت شیمیایی آنها را به یک انتخاب محبوب در گاراژهای صنعت خودرو تبدیل کرده است .

یکی از معایب اصلی کفپوش های اپوکسی فرآیند سخت اجرای آن است. آماده سازی سطح، به ویژه، می تواند خسته کننده باشد. کفپوش اپوکسی را نمی توان روی سطوح آلوده، آسیب دیده یا آماده نشده اعمال کرد. برای اطمینان از طول عمر پوشش، کف باید عاری از هرگونه چربی، روغن یا حلال باشد. سطوح آسیب دیده نیز باید تعمیر شود و بتن ممکن است نیاز به زمین می شود برای باز کردن منافذ آن و مشخصات سطح. (علاوه بر این، این ماده تقریباً هفت روز طول می کشد تا سخت شود. بنابراین، کف‌های اپوکسی نسبت به سایر پوشش‌ها زمان چرخش بسیار کندتری دارند.

پوشش های کف پلی اورتان

پلی اورتان ها پلیمرهایی هستند که به گروهی از ترکیبات شیمیایی به نام کاربامات ها متصل می شوند.

پلی اورتان ذاتاً یک پلیمر ترموست است. یعنی با حرارت دادن ذوب نمی شود. برای چشمی که آموزش ندیده، پوشش های پلی اورتان ممکن است از نظر بصری شبیه کفپوش های اپوکسی باشند. با این حال، آنها دارای ویژگی های متمایزی هستند که آنها را برای کاربردهای خاص ایده آل می کند.

کفپوش پلی اورتان

برخلاف پوشش های اپوکسی، که بسیار سفت و مقاوم در برابر ضربه هستند، پوشش های کف پلی اورتان نسبتاً نرم تر و کشسان تر هستند . این ویژگی باعث می شود که پوشش های کف پلی اورتان برای مناطقی با ترافیک متوسط ​​تا سنگین عابران پیاده مناسب تر باشد. افزایش الاستیسیته همچنین باعث می شود که کفپوش های پلی اورتان در برابر سایش مقاوم تر شوند، زیرا بارهای ضربه ای به راحتی جذب می شوند و کمتر مستعد ایجاد خراش هستند. خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری پلی یورتان به توانایی آنها برای عملکرد در محیط هایی با دمای انجماد پایین کمک می کند.

ویژگی های مطلوب پوشش کف پلی اورتان آنها را برای کاربردهای مختلف، از جمله پارکینگ اتومبیل، اتاق های انجماد و امکانات تجاری شلوغ، مانند مراکز خرید، فرودگاه ها و بیمارستان ها ایده آل می کند.

یکی دیگر از مزایای قابل توجه پوشش کف پلی یورتان زمان پخت آن است. کفپوش های پوشیده شده با این ماده می تواند برای عملیات روز بعد آماده باشد. در مقابل، روکش های اپوکسی قبل از آماده شدن برای استفاده حداقل هفت روز برای پخت نیاز دارند.

در حالی که پلی اورتان دارای خواص مفید بسیاری است، آنها دارای کاستی های کمی هستند. اولا، کف های پلی اورتان به رطوبت بسیار حساس هستند. هنگامی که رطوبت به کف زمین حمله می کند، حباب هایی روی سطح ایجاد می شود که باعث ایجاد لکه های ناخوشایند روی سطح می شود. بنابراین استفاده از کفپوش های پلی یورتان در مناطقی با رطوبت بالا توصیه نمی شود. عمر محدود و حساسیت به رطوبت آنها نیز کار با آنها را چالش برانگیز می کند. به این ترتیب، استفاده و استفاده صحیح از پوشش های پلی یورتان معمولاً به کارکنانی آموزش دیده و آگاه نیاز دارد.

کفپوش

پوشش های کف پلی اسپارتیک

پلی اسپارتیک زیر مجموعه ای از  پلی اوره است. مانند پوشش های کف پلی اوره، پلی آسپارتیک نیز یک سیستم دو بخشی است، یعنی رزین باید با یک کاتالیزور ترکیب شود تا کار را تسهیل کند. فرآیند پخت و سخت شدن در حالی که تغییرات اولیه پوشش‌های کف پلی اسپارتیک دارای کاستی‌های متعددی بود، نوآوری‌ها در فناوری پوشش، این پوشش‌های کف را به یک جایگزین همه‌کاره برای سیستم‌های پوشش اپوکسی و پلی‌اورتان تبدیل کرده است.

یکی از مزایای اولیه پلی اسپارتیک قابلیت استفاده از آن به عنوان یک سیستم کفپوش کامل و همچنین پوشش رویی است . به عبارت دیگر، پوشش‌های کف پلی اسپارتیک می‌توانند در یک لایه به همان چیزی برسند که اپوکسی و پلی اورتان سنتی معمولاً به دو لایه نیاز دارند. در نتیجه پلی اسپارتیک ها می توانند زمان کاربرد، هزینه کار و مواد را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

یکی دیگر از مزایای کفپوش های پلی اسپارتیک، قابلیت سفارشی شدن آن است. استرهای پلی اسپارتیک را می توان برای کنترل زمان خشک شدن و طول عمر دستکاری کرد. این مشخصه زمان تاخیر را کاهش می‌دهد و باعث بازگشت سریع تر سرمایه می شوند. برخی از فرمول‌های پوششی می‌توانند در عرض چند ساعت خشک شوند و در روز بعد به کار خود بازگردند.

از آنجایی که پوشش های کف پاراسپارتیک با برخی از ویژگی های مشابه پلی یورتان خود مطابقت دارد یا از آنها فراتر می رود، می توان از آنها در بسیاری از کاربردهای یکسان استفاده کرد. اینها در درجه اول شامل مناطقی با ترافیک متوسط ​​تا سنگین، مانند فرودگاه ها، مراکز خرید، مراکز خرید، بیمارستان ها و غیره می شود.

همانند اپوکسی ها، پوشش های کف پلی اسپارتیک نیاز به توجه دقیق به آماده سازی سطح دارند. سطوحی که به درستی آماده نشده اند می توانند منجر به انواع مختلفی از خرابی پوشش شوند . همچنین، در حالی که پوشش‌های پلی اسپارتیک با 100 درصد مواد جامد دارای نرخ انتشار ترکیبات آلی فرار (VOC) پایینی هستند، بیشتر پلی‌آسپارتیک‌ها بر پایه حلال هستند . استنشاق این پوشش های مبتنی بر حلال می تواند خطرناک باشد. بنابراین، نیروی کار ماهر و تجهیزات تنفسی مناسب در طول استفاده مورد نیاز است.

کف پوش اکریلیک

پوشش های کف اکریلیک

اکثر پوشش های کف اکریلیک با بیش از یک مونومر مانند اتیل آکریلات، متیل متاکریلات یا بوتیل آکریلات ساخته می شوند. این اجزا اغلب در یک حلال، معمولاً آب، پردازش می شوند. این کفپوش ها از نظر هزینه و کارایی حد متوسطی را ارائه می دهند.

کفپوش های اکریلیک به اندازه نمونه های اپوکسی یا پلی اورتان خود دوام ندارند. به این ترتیب، ممکن است به دفعات بیشتری نسبت به سایر پوشش‌ها نیاز به صاف کردن یا پوشش مجدد داشته باشند. بنابراین، در حالی که هزینه اولیه پوشش های اکریلیک نسبتاً ارزان است، هزینه های نگهداری طولانی مدت بیشتر از سایر پوشش ها است.

به دلیل این کاستی ها، کفپوش های اکریلیک برای بتن تزئینی، سطوحی با حداقل تردد پا و مناطقی با حداقل خطر سایش یا نشت مواد شیمیایی مناسب است. با این حال، فرمول‌های اکریلیک خاص می‌توانند ویژگی‌های عملکردی برتری مانند محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، مقاومت در برابر لغزش و مقاومت در برابر آب را ارائه دهند.

در حالی که اکریلیک دوام دیگر پوشش‌های کف را ندارد، زمان خشک شدن نسبتاً سریعی دارد و به سرعت یک ساعت پس از اجرا خشک می‌شود. این امر نیاز کلی به نیروی کار و زمان چرخش را کاهش می دهد. علاوه بر این ، در صورت آسیب دیدن پوشش در حین کار، می توان سطح روکش را به آسانی خم کرد.

نتیجه

پوشش های کف بتونی خواص و مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند که خود را به کاربردهای مختلفی می رساند. عوامل متعددی مانند ترافیک پیش‌بینی‌شده، شرایط محیطی و الزامات دوام، باید به دقت در نظر گرفته شوند تا مشخص شود که کدام محصول پوشش کف بتنی برای یک پروژه خاص مناسب‌تر است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...