پیش بینی قیمت دام زنده در سال 1400

پیش‌بینی قیمت دام زنده در سال 1400

با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، پیش‌بینی قیمت دام زنده در سال 1400 با خوش‌بینی همراه نیست.
کمترشدن میزان واردات خوراک دام (به دلیل بسته شدن مرزها و بالارفتن قیمت جهانی آن) و رشد عجیب دلار در کشورمان، دلیل افزایش 80 الی 400درصدی قیمت خوراک دام در کشور شد.
طبق آمار وزارت جهادکشاورزی، 30درصد نیاز بازار به خوراک دام با ارز دولتی تأمین شده درصورتیکه درواقعیت، کمتر از 10درصد نیاز بازار با این ارز تأمین می‌شود. بالارفتن هزینه واکسن، خوراک دام و سایر هزینه‌های پرورش دام، کمبود دانه‌های ذرت و سویا که یک کالای وارداتی است سبب شده که تولیدکننده به سرپا نگه‌داشتن دام با کاه اکتفا کند و قید شیردهی و گوشت‌آوری دامش را بزند و آن را ذبح کند.
پس میزان عرضه در بازار بالا رفته و پیش‌بینی می‌شود در سال 1400 با کاهش قیمت دام در بازار مواجه خواهیم بود.



آیا کاهش قیمت دام، باعث ارزان شدن گوشت خواهد شد؟
چرا با کاهش قیمت دام، همچنان قیمت گوشت در بازار تغییر نکرده و میزان مصرف گوشت در سبدکالای خانواده کم و کمتر شده؟ پاسخ را می‌توان در نوع عرضه پیدا کرد.
در سال 1399، با شیوع ویروس کرونا و کمتر شدن تقاضای مردم درمورد آلایش دام و غذاهای رستورانی، متقاضیان گوشت به خرید ران، سردست، قلوه‌گاه و راسته اکتفا کردند. این عرضه ناقص سبب شده که قاچاق دام برای تولیدکنندگان ارجحیت پیدا کند؛ زیرا در آن صورت، با داشتن بازار فروشِ آلایش دام توسط دلال‌ها، با ضرر کمتر در فروش دام مواجه خواهند بود.


این اتفاقات متضاد باعث شد قیمت دام زنده کاهش پیدا کند، اما قیمت گوشت در بازار ثابت باقی بماند. دامدار، تولیداتش را از دست داده و گوشت هم گران به سفره مردم می‌رسد. از سمتی ذخیره ژنتیکی دام در کشور رو به نابودی است و این وسط فقط دلال‌ها هستند که از این شرایط نفع می‌برند.

پیش‌بینی می‌شود با این حجم از فشار اقتصادی به تولیدکنندگان، پایان امسال و شب عید، قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز بیش از سه ‌و نیم‌ برابر شده و ازطرفی با توجه به کمبود ارز، دولت امکان واردات گوشت و تنظیم بازار را نخواهد داشت. بنابراین بین ۸ تا ۱۰ ماه آینده، با بحران عظیم تأمین گوشت روبه‌رو خواهیم شد.


clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...