انواع فن خنک کننده و تهویه در تجهیزات برودتی

در فناوری تبرید، بازده اواپراتورها و کندانسورهای انتقال با کمک فن افزایش می‌یابد و سریع‌ترین خنک سازی محصولات پس از بارگیری آنها در محفظه، تضمین می‌شود. در سیستم‌های تبرید اغلب از دو نوع فن استفاده می‌شود:

- فن اواپراتور یا کندانسور

- فن دمنده کمپرسور

فن

فن اواپراتور یا واحد کندانسور

فن اواپراتور (خنک کننده هوا در محفظه) و کندانسور باید از بالاترین استانداردها برخوردار باشند. تا آنجا که ممکن است قابل اطمینان، موثر و دارای سطح صدای کم در هنگام کار باشد. دلیل آن این است که باید برای مدت طولانی تحت شرایط مختلف دما و رطوبت بدون نگهداری اضافی کار کند. اغلب اوقات، طراحان از فن‌های جریان محوری برای تجهیزات برودتی استفاده می‌کنند. آنها مستقیماَ به محفظه اواپراتور یا کندانسور متصل می‌شوند. برای انتخاب صحیح فن برای سیستم تبرید، بسیاری از پارامترها باید در نظر گرفته شوند. در اینجا، قدرت موتور الکتریکی، ظرفیت اواپراتور، موادتیغه‌ها و بسیاری موارد دیگر باید با هم مرتبط باشند. به همین دلیل بیش‌ترین اواپراتورها و کندانسورها با فن‌های از پیش نصب شده، که برای شرایط فنی خاص انتخاب شده‌اند، تحویل می‌شوند.

فن

یک فن جریان محوری، چرخ چند تیغه‌ای است که در محفظه مخصوص قرار دارد. تیغه‌ها بسته به زاویه داده شده نسبت به صفحه چرخش چرخ در آستین مخصوص ثابت می‌شوند. آنها یک شکل منحنی دارند که به آنها امکان می‌دهد هنگام چرخش هوا را بگیرند و آن را موازی با محور چرخش هدایت کنند. در یک سطح صدای کاملاً کم، فن جریان محوری می‌تواند در یک جهت از پیش تعیین شده یک جت هوا قدرتمند تولید کند که تبادل حرارت هوا و اواپراتور را افزایش می‌دهد و به محفظه یخچال ارسال می‌شود. بسته به سرعت چرخش، توان و دامنه جریان هوا قابل تنظیم است. فن‌های مدرن مجهز به سیستم‌های کنترل حرارتی هستند که موتور را در صورت گرم شدن بیش از حد خاموش می‌کنند، همچنین به واحدهای کنترل از انواع مختلفی که امکان تغییر فرکانس چرخش را دارند، مجهز شده‌اند. یکی از آخرین روندهای تکنولوژیکی، تولید فن‌ها از پلاستیک و کامپوزیت مختلف است. آنها باعث بهبود کارایی و کاهش سر و صدا در حین کار می‌شوند.

پنکه‌های دمنده کمپرسور

این دستگاه‌ها در همه موارد مورد نیاز نیستند، اما فقط در ظرفیت‌های خاص و شرایط کارکرد، خطر گرم شدن بیش از حد کمپرسور را ایجاد می‌کنند. نیاز به استفاده از یک دمنده برای خنک کردن سرسیلندر، به عنوان یک قاعده، توسط تولید کنندگان کمپرسور محاسبه و توصیه می‌شود.

هنگام دمیدن کمپرسور، جریان هوا مستقیماً به سمت سرپیستون هدایت می‌شود، که برای چنین سیستم‌هایی بسیار مهم است، یا برای خنک سازی روغن وارد شده به میل لنگ از طریق سیستم خاصی انجام می‌شود. این فن‌ها می‌توانند بدون تنظیمات اضافی، قدرت کمتری داشته و در حالت ثابت کار کنند. تیغه‌ها می‌توانند از پلاستیک یا فولاد ساخته شده و با روکش‌های محافظ مخصوص پوشانده شوند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...