تیمارهای شیمیایی پس از برداشت سیب جهت کنترل عارضه اسکالد سطحی

سیب یک محصول مهم است که در سراسر دنیا با ارقام مختلف و ارزش غذایی بالا کشت می شود. این محصول در کشور ایران نیز سالیانه بالغ بر 3 میلیون تن تولید می گردد که با توجه به حجم زیاد تولید لازم است، میوه ها پس از برداشت در سردخانه های بالای صفر ذخیره شده و به تدریج به بازار مصرف عرضه گردد؛ لذا برای به حداکثر رساندن کیفیت پس از برداشت، میوه ها زود برداشت شده و برای مدت چند ماه در دمای پایین ذخیره می شوند. با این حال، دوره های طولانی ذخیره سازی در سردخانه ها ممکن است منجر به چندین اختلال فیزیولوژیکی مانند اسکالد سطحی شود.

اسکالد سطحی سیب

همانطور که در مقالات قبلی توضیح داده شده است؛ اسکالد سطحی پیدایش لکه های قهوه ای روی سطح پوست و بافت های قشر زیر پوست در طول مدت نگهداری است که کیفیت بصری میوه را به شدت خراب کرده و سبب کاهش بازارپسندی آن می گردد لذا برای کنترل اسکالد تحقیقات مختلفی انجام شده است که شامل بر دو بخش است: تیمارهای شیمیایی و تیمارهای غیرشیمیایی.

در این مقاله تیمارهای شیمیایی پس از برداشت میوه جهت کنترل عارضه اسکالد سطحی سیب بررسی می گردد.

در دهه 1950 تحقیقات مختلفی توسط محققان جهت کشف ماده موثر بر عارضه اسکالد سطحی در هنگام ذخیره سازی سیب در انبار انجام شد که به کشف ماده موثر دی فنیل آمین (DPA) انجامید. پیش از آن باغداران و سردخانه داران از روغن های معدنی که بصورت واکس در سطح میوه و یا در پوشش های کاغذی که در بسته بندی میوه ها استفاده می شد، به منظور کنترل بروز عارضه اسکالد سطحی در انبارهای نگهداری استفاده می کردند. تنها ماده ای که پس از ثبت DPA برای کنترل اسکالد سطحی استفاده شده است؛ اتوکسی کویین است. برای مقایسه اثر اتوکسی کویین و DPA در کنترل اسکالد سطحی چندین آزمایش انجام شده است که در آنها اتوکسی کویین و DPA به تنهایی و با هم برای مقایسه مکانیزم و میزان تاثیر بر کنترل اسکالد سطحی سیب مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج تحقیقات نشان داد که اتوکسی کویین به اندازه  DPA برای کنترل اسکالد سطحی در سیب موثر نیست و در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا فقط برای گلابی استفاده می شود.

روش استفاده از DPA :

DPA باید بلافاصله پس از برداشت روی میوه استفاده شود و بیشترین تاثیر آن در دمای محیط است. برای تیمار سیب ها پس از برداشت با محلول DPA، لازم است میوه ها توسط این محلول خیس شده و یا در آن غوطه ور گردد. غلظت مورد نیاز برای تاثیر این ماده برای کنترل اسکالد سطحی ppm 2500 -2000 بوده و تاخیر در تیمار میوه با DPA حتی کمتر از ده روز بعد از برداشت می تواند منجر به کاهش اثربخشی DPA  شود.

بکار بردن DPA بصورت مه پاشی در انبارهای بسته در بعضی از نقاط جهان نظیر اروپا و آفریقای جنوبی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج متعددی به همراه داشته است، اما این امر در ایالات متحده آمریکا آزمایش نشده است چرا که استفاده از DPA بصورت مه پاشی در انبارهای بسته در آمریکا غیرقانونی است

نکته قابل توجه دیگر دمای محلول DPA هنگام تیمار شیمیایی سیب است، آزمایشات نشان داده است، استفاده از محلول DPA گرم بیشتر از محلول سرد آن موثر است شاید به همین دلیل است که تاثیرگذاری DPA به منظور کنترل عارضه اسکالد در انبارهای مختلف نگهداری سیب متفاوت است.

سایر مواد شیمیایی مانند روغن کنجد، ویتامین c یا اسید اسکوربیک، ویتامین e و سایر آنتی اکسیدان ها نظیر BHA، BHT نیز مورد بررسی قرار گرفته اند؛ اگر چه نتایج تحقیق نشان داده است که این مواد در کنترل اسکالد سطحی سیب موثر بوده اند اما به اندازه DPA اثربخش نبوده اند.

غوطه وری سیب در محلول نمک کلسیم پس از برداشت سیب نیز راهکار دیگری است که فقط به مقدار کمی، حساسیت نسبت به اسکالد را کاهش می دهد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...