انواع ماشین های قالب گیری تزریقی و نحوه انتخاب آنها

برای تولید یک محصول پلاستیکی به دستگاه قالب گیری تزریقی نیاز دارید، که به عنوان پرس تزریق نیز شناخته می شود. تجهیزات قالب گیری برای ساختن مواد ترموست یا ترموپلاستیک به اشکال مختلف محصولات پلاستیکی توسط قالب گیری پلاستیک وجود دارد. انواع مختلفی از ماشین‌های قالب‌گیری وجود دارد، بسته به اینکه چه چیزی ایجاد می‌کنید و چگونه دستگاه بر محصول تأثیر می‌گذارد. به دستگاه قالب گیری تزریق عمودی، دستگاه قالب گیری تزریق افقی و تمام الکتریکی تقسیم می شود. دستگاه قالب‌گیری تزریقی، پلاستیک را گرم می‌کند و فشار زیادی را به پلاستیک مذاب وارد می‌کند تا آن را بیرون بیاورد و حفره قالب را پر کند. در زیر، همه چیز را در مورد پوشش دستگاه قالب گیری تزریق توضیح می دهیم.

ماشین تزریق پلاستیک

چند نوع ماشین قالب گیری تزریقی وجود دارد؟

وقتی صحبت از فرآیند قالب گیری تزریقی می شود، انواع مختلفی از ماشین ها برای انتخاب وجود دارد. 

طبقه بندی با روش پلاستیک سازی:

دستگاه قالب گیری تزریق پلاستیک از نوع پلانجری: خاصیت اختلاط و پلاستیک سازی ضعیفی دارد، بنابراین نصب دستگاه شاتل دیورتر ضروری است. اکنون به ندرت استفاده می شود.

دستگاه قالب گیری تزریق پلاستیک نوع پیچ رفت و برگشتی: پیچ برای پلاستیک سازی و تزریق استفاده می شود. این خاصیت اختلاط و پلاستیک سازی خوبی دارد و در حال حاضر به طور گسترده استفاده می شود.

دستگاه قالب گیری تزریق پلاستیک نوع پیستون: پلاستیک سازی با پیچ و تزریق با پیستون از هم جدا می شوند.

 طبقه بندی بر اساس نوع سیستم 

دستگاه قالب گیری تزریق هیدرولیک: برچسب قیمت پایین تر، قطعات ارزان تر، قطعات قوی تر، دارای نیروی گیره استثنایی است.

ماشین قالب گیری تزریقی الکتریکی: بهره وری انرژی، زمان کمتر، فرآیند سریعتر، عملیات تمیز

ماشین‌های قالب‌گیری تزریقی هیبریدی: درجات جدیدی از انعطاف‌پذیری طراحی را باز می‌کنند، صرفه‌جویی در انرژی و دقت قالب‌های الکتریکی را با ظرفیت تولید نیرو یک واحد هیدرولیک ترکیب می‌کنند. هیبریدی ها جایگزین موتورهای پمپ DC با سرعت ثابت با درایوهای AC با سرعت متغیر شده اند. این دستگاه ها نسبت به ماشین های قالب گیری تمام هیدرولیک یا تمام الکتریکی نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند و زمان خرابی کمتری را تجربه می کنند. علاوه بر این، دستگاه قالب گیری تزریقی ترکیبی یک گزینه مقرون به صرفه است.

دستگاه تزریق پلاستیک

ماشین قالب گیری تزریق پلاستیک چگونه کار می کند 

اصل کار دستگاه قالب گیری تزریقی این است که پلاستیک مذاب پلاستیکی شده را با کمک نیروی پیچ به داخل حفره قالب بسته تزریق می کند و پس از عمل آوری و شکل دهی محصول را به دست می آورد.

فرآیند قالب گیری دستگاه قالب گیری تزریقی عمومی به این صورت است: ابتدا پلاستیک دانه ای یا پودری به بشکه اضافه می شود و پلاستیک از طریق چرخش پیچ و گرم شدن دیواره بیرونی بشکه مذاب می شود. سپس، دستگاه قالب را می بندد و صندلی تزریق را به سمت جلو حرکت می دهد تا نازل به دروازه قالب نزدیک شود. سپس سیلندر تزریق را با روغن فشار پر می کنند تا پیچ به جلو حرکت کند تا بتوان پیچ را با فشار و سرعت زیاد به جلو هل داد. پس از مدت زمان معینی و فشار برای نگهداری، خنک شدن، انجماد و قالب گیری، سپس قالب را باز کنید تا محصول خارج شود.

چگونه دستگاه مناسب را برای قالب گیری تزریقی انتخاب کنیم؟

1- مشخصات و مدل دستگاه قالب گیری

از آنجایی که انواع مختلفی از دستگاه های قالب گیری تزریقی وجود دارد، لازم است در ابتدا به درستی قضاوت کنید که کدام دستگاه تزریق برای محصول شما باید استفاده شود. این امر تأثیر زیادی بر هزینه تولید، کیفیت و راندمان تولید محصولات قالب گیری تزریقی دارد. قبل از انتخاب مشخصات و مدل های دستگاه قالب گیری تزریقی، ابتدا باید پارامترهای عملکرد دستگاه قالب گیری تزریقی در دستورالعمل محصول ارائه شده توسط سازنده دستگاه تزریق بررسی شود. این مقادیر پارامتر با توجه به برخی الزامات فنی محصولات پلاستیکی تولید شده، ویژگی های اصلی عملکرد دستگاه قالب گیری تزریقی است.

2- ابعاد قالب

ابعاد قالب هنگام انتخاب دستگاه قالب گیری تزریقی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است و باید همیشه بررسی شود. علاوه بر طول و عرض قالب، ارتفاع آن نیز عامل اصلی است. دستگاه و قالب باید تا بیش از دو برابر ارتفاع محصول باز شوند تا محصول از قالب خارج شود. علاوه بر این، باید فضایی برای استفاده اختیاری از ربات در فرآیند تولید وجود داشته باشد.

ماشین تزریق پلاستیک

3- سرعت تزریق

برخی از محصولات نهایی برای شکل گیری پایدار به سرعت پرتاب بالا و تزریق سریع نیاز دارند. به عنوان مثال، محصولات بسیار نازک، در این مورد، ممکن است لازم باشد که تأیید شود که آیا سرعت تزریق و سرعت شلیک دستگاه کافی است یا خیر، و آیا به اکومولاتور و دستگاه های کنترل مدار بسته نیاز است یا خیر. به طور کلی، در شرایط یکسان، پیچی که می تواند فشار تزریق بالاتری ایجاد کند، معمولاً سرعت شلیک پایین تری دارد، برعکس، پیچی که می تواند فشار تزریق کمتری ایجاد کند، معمولاً سرعت شلیک بالاتری دارد. بنابراین، هنگام انتخاب قطر پیچ، باید مقدار تزریق، فشار تزریق و سرعت تزریق در نظر گرفته شود.

4- ظرفیت موجود

بسته به ظرفیت مورد نیاز، یک محصول به دستگاه اختصاص داده می شود. محصولات با تقاضای بالا که به ظرفیت زیادی به صورت سالانه نیاز دارند، دستگاه اختصاصی خود را ارائه می دهند. 

5- زمان چرخه

زمان چرخه نیز در انتخاب ماشین موثر است. محصولات با زمان چرخه کوتاه نیاز به ماشین‌های قالب‌گیری تزریقی بسیار سریع دارند که اصطلاحاً اسپرینتر نامیده می‌شود. اینها ماشینهای تخصصی هستند که خرید و نگهداری آنها گرانتر است.

6- کشنده های هسته

یک قالب می تواند دارای چندین لغزنده هیدرولیک یا پنوماتیک باشد. هر حرکت نیاز به یک کشنده هسته جداگانه دارد. تعداد حرکاتی که یک ماشین قالب گیری تزریقی می تواند کنترل کند به تعداد کشنده های هسته بستگی دارد. ماشین باید به اندازه کافی کشنده هسته برای کنترل تمام لغزنده ها داشته باشد.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...