چک لیست تعمیر و نگهداری دیگ بخار

یک دیگ بخار، رایج در ساختمانهای مسکونی، معمولاً 25 تا 30 سال با نگهداری مناسب دوام می آورد. پیروی از برنامه منظم تعمیر و نگهداری برای موتورخانه ساختمان شما تا حد زیادی به حداقل رساندن خرابی ها و وقفه های خدمات کمک می کند. در اینجا برخی از موارد کلیدی است که باید بخشی از برنامه های عملیاتی هر ساختمان باشد. نگهداری درست و منظم از دیگ بخار یکی از مهم ترین وظایف برای بهره‌وری بهینه از آن است. تمامی مخازن تحت فشار، از جمله بویلرهای صنعتی، در صورت کمبود نگهداری مناسب ممکن است به مشکلاتی مانند خزش و هدر رفت انرژی دچار شوند. برای اطمینان از ایمنی، کارآیی و عملکرد صحیح دیگ بخار، در ادامه به نکات کلیدی در خصوص تعمیر و نگهداری دیگ های بخار یا همان بویلر ها می پردازیم.

تعمیر دیگ بخار

تعمیر و نگهداری سالانه دیگ بخار

اگر برنامه‌ای برای تعمیر و نگهداری به‌درستی برنامه‌ریزی شود، می‌توان از خرابی‌های احتمالی و تعمیرات پرهزینه جلوگیری کرد و همچنین ایمنی را افزایش داد. برای این منظور، جدول زمان‌بندی شده‌ای برای بازرسی و تعیین مراحل بازرسی باید ایجاد شود. توصیه می‌شود که گزارش‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه تعمیر و نگهداری در جایی ثبت شود. این گزارش‌ها به‌عنوان یک راهنما و ابزار ارزشمند برای به‌دست آوردن اطلاعات درباره روند تناوب خاموشی دستگاه، هزینه، مدت زمان عملکرد و غیره عمل می‌کنند. با این‌که بویلر دارای دستگاه‌های الکتریکی و مکانیکی است که در حالت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک عمل می‌کنند، اما نیاز به تعمیر و نگهداری سیستماتیک و دوره‌ای دارند. هیچ‌یک از این امکانات اتوماتیک مسئولیت اپراتور بویلر را کاهش نمی‌دهند، بلکه تنها او را از انجام کارهای تکراری رها می‌کنند و او می‌تواند تمام زمان خود را صرف تعمیر و نگهداری کند. نگهداری مناسب به‌خوبی کمک می‌کند تا بویلر عملکرد درستی داشته باشد. فقط افراد آموزش‌دیده مجاز به کار، تنظیم و یا تعمیر بویلر و تجهیزات مرتبط با آن هستند.

محل نگهداری بویلر باید از هرگونه مواد و تجهیزات غیرضروری با عملکرد بویلر خالی باشد. نگهداری مناسب به‌خوبی کمک می‌کند تا بویلر عملکرد درستی داشته باشد. فقط افراد آموزش‌دیده مجاز به کار، تنظیم و یا تعمیر بویلر و تجهیزات مرتبط با آن هستند. محل نگهداری بویلر باید از هرگونه مواد و تجهیزات غیرضروری با عملکرد بویلر خالی باشد. این موارد تعمیر و نگهداری باید سالی یک بار توسط پیمانکار گرمایش بین فصول گرمایش انجام شود

  • سطوح حاشیه آتش را بازرسی و تمیز کنید.
  • تمام مواد نسوز مشعل را بررسی کنید.
  • تمام واشرهای منهول را از نظر نشتی بررسی کنید.
  • تمام شیرهای سیستم را بررسی و آزمایش کنید.
  • تمام سوپاپ های ایمنی را بررسی و آزمایش کنید.
  • قطعی کم آب را تمیز و بازسازی کنید.
  • همه کنترل های عملکرد را مجدداً تنظیم کنید.
  • تعمیرات اساسی پمپ های آب تغذیه
  • گیرنده میعانات را تمیز کنید.
  • پایانه های برقی را بررسی کنید.
  • اتوماسیون دیگ بخار را به حالت تابستانی تغییر دهید.
  • سطح روغن مازوت را بررسی کنید.
  • دودکش ها را تمیز و بازرسی کنید.
  • تمیز کردن و تنظیم دیگ بخار و اجزای آن.

 

نگهداری دوره ای بویلرها

این موارد باید توسط کارکنان تعمیر و نگهداری ساختمان به طور مداوم یا هر چند که در زیر نشان داده شده است مورد بررسی قرار گیرد: قدرت خاموش کردن موتور پمپ. بستن شیر خاموش کننده. فیلتر را بیرون بکشید. فیلتر را تمیز کرده و دوباره در محفظه قرار دهید. درپوش صافی را در موقعیت مناسب قرار دهید، موتور پمپ را دوباره راه اندازی کنید و خلاء را بررسی کنید. خوانش خلاء باید زیاد باشد اگر نه، مهر و موم روی کلاه را بررسی کنید. اگر میزان خواندن زیاد است، شیر روغن را باز کنید.فشار روغن را در مشعل ها بررسی کنید. سایت گلس را تمیز نگه دارید. این اجازه می دهد تا دید واضحی از شعله مشعل و تجمع کربن روی محفظه احتراق دیگ بخار (در صورت نیاز) داشته باشید. فیلترهای هوا را تمیز نگه دارید. گرفتگی فیلتر هوا می تواند منجر به مخلوط نامناسب هوا و روغن و تجمع کربن (در صورت نیاز) شود.

نگهداری بویلر

تعمیر پیش گرمکن بویلر

پیش‌گرمکن روغن کناری بویلر یک قسمت از سیستم گرمایشی است که وظیفه انتقال حرارت از روغن یا سیال حرارتی دیگر به آب در بویلر را دارد. این پیش‌گرمکن به طور معمول در کنار بویلر نصب می‌شود و به طور مستقیم با آن ارتباط دارد. وظیفه اصلی پیش‌گرمکن روغن کناری بویلر، انتقال حرارت از سیال حرارتی روغن یا دیگر مواد حرارتی به آب بویلر است. این کار امکان افزایش دمای آب بویلر را فراهم می‌کند تا آب به دمای مورد نیاز برای سیستم گرمایشی برسد. استفاده از پیش‌گرمکن روغن کناری بویلر می‌تواند به بهبود کارایی سیستم گرمایشی کمک کند، زیرا این امکان را فراهم می‌کند که آب بویلر با دمای مطلوب و به طور سریعتری برای تأمین گرمایش به سیستم های گرمایشی دیگری ارسال شود. همچنین، استفاده از پیش‌گرمکن روغن کناری بویلر می‌تواند به بهبود بهره‌وری انرژی و کاهش مصرف سوخت در سیستم گرمایشی کمک کند، زیرا حرارت از مواد حرارتی دیگر به آب منتقل می‌شود که می‌تواند انرژی بیشتری را تأمین کند. با توجه به نقش گرمکن ها در بویلر نگهداری و تعمیرات آن نیز بسیار مهم است.

نظارت و مدیریت کیفیت آب بویلر

کیفیت آب تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر عملکرد دیگ بخار دارد. برای حفظ کیفیت آب بویلر بررسی منظم مواد معدنی محلول در آب، مایعات ته نشین شده و بررسی وجود نشتی در دستگاه دی اریتور (هوا زدا) لازم و ضروری است.بازرسی ها باید بیشتر انجام شود. زیرا اندازه و فشار عملیاتی دیگ بخار افزایش می یابد.
به طور کلی برای نگهداری دیگ بخار به طور مناسب لازم است آب ورودی آن به صورت منظم بررسی شود.

کاهش بلودان بویلر

اگر غلظت مواد جامد محلول در آب (TDSs) در بویلر زیاد باشد این مواد به مرور رسوب کرده و باعث ایجاد پوسته های رسوبی در دیگ خواهد شد. پوسته رسوبی باعث کاهش کارایی و احتمال خرابی و سوراخ شدن دیگ می شود. تخلیه منظم و کم کم دیگ (بلودان) شامل تخلیه آب از بویلر (دیگ) می شود و از غلظت بالای TDSs یا مواد جامد محلول در آب جلوگیری کرده و مانع تشکیل رسوب می گردد.در حقیقت بهترین روش جلوگیری از تشکیل اینگونه رسوبات باز نمودن سریع و کوتاه شیر بلودان زیر دیگ است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...