نقش مهم برج های خنک کننده پلاستیکی در حفاظت از آب صنعتی

برج های خنک کننده تبخیری بسیار محبوب هستند زیرا فناوری خنک کننده مقرون به صرفه ای را برای فرایندهای صنعتی ارائه می دهند. با وجود شرایط شدید خشکسالی در مناطق مختلف، مسئله کاهش مصرف آب توسط برج های خنک کننده (به میزان میلیون ها گالن در سال برای یک واحد) در حال حاضر در خط مقدم است.

در حالی که استفاده از برج خنک کننده تبخیری در کاهش مصرف کلی آب موثر است، تکنیک های مورد استفاده برای کاهش نیاز به آب شامل مواد شیمیایی تصفیه آب قلیایی و PH بالا است که به سرعت برج های خنک کننده فلزی گالوانیزه را تخریب می کند. تحقق اهداف حفاظت از آب می تواند مهندسان تاسیسات را مجبور کند تا برج های خنک کننده فلزی گالوانیزه را با سرعت بیش تری- به طور متوسط هر پنج تا هشت سال- جایگزین کنند.

خوردگی در برج خنک کننده فلزی

برای رفع این مسئله باید برخی از تجهیزات خنک کننده گالوانیزه را با واحدهای خنک کننده پلاستیکی مهندسی شده جایگزین کرد. برج های خنک کننده مهندسی شده که قادر به پردازش 10 تا 5000 تن آب خنک هستند، از پلی اتیلن با چگالی بالا(HDPE)  ساخته شده اند. چنین پلاستیکی در برابر آب با PH بالا و پایین و همچنین  مواد شیمیایی تصفیه آب نفوذ ناپذیر است. چنین واحدهایی می توانند ده ها سال خدمات در شرایط سخت صنعتی ارائه دهند.

استفاده از آب برج خنک کننده صنعتی

برای هر یک از تأسیسات، مقدار مشخصی از هدر رفت آب به دلیل ماهیت فرایند تبخیر- که باعث ایجاد خنک کردن در برجهای خنک کننده می شود- پیش بینی می شود. رانش –آب به شکل مه ریز در جو از بین می رود- نیز به طور کامل قابل اجتناب نیست. آب از دست رفته در اثر تبخیر و رانش باید به طور مداوم جایگزین شود تا سیستم در بازدهی کامل باقی بماند.

با این حال، از دست دادن آب قابل اجتناب، مسئله دیگری است. از آنجا که آب سخت مورد استفاده در برج های خنک کننده حاوی مواد معدنی تشکیل دهنده مقیاس (نمک های کلسیم و منیزیم) است، فرایند تبخیر این مواد جامد را در غلظت های بالا در آب باقی می گذارد.

این مواد معدنی که رقیق نشده باقی بمانند باعث پوسته پوسته شدن سطوح تجهیزات می شوند. حتی مقدار کمی از مقیاس در سیستم بازده انتقال حرارت را کاهش می دهد و در نتیجه بهره وری در فرایندهای صنعتی کاهش می یابد. در موارد شدید، مقیاس می تواند مبدل های حرارتی و لوله ها را به طور کامل متصل کند.

آب صنعتی

برای محافظت در برابر این، مقداری از آب در هر چرخه برداشته می شود و با آب میکاپ تازه جایگزین می شود. آب تخلیه شده از تجهیزات خنک کننده و هرگونه آب ناخواسته دیگر ناشی از نشت، سرریز و غیره، آب بلو داون (blow down) نامیده  می شود.

به ویژه در مناطق کم آب بلو داون نشان دهنده تلفات آب است که به طور بالقوه می توان از آن جلوگیری کرد یا حداقل آن را تا حد زیادی کاهش داد. بنابراین تلاش های صرفه جویی در مصرف آب عمدتاً بر دستیابی به بلو داون صفر متمرکز شده تا مقدار آب مورد نیاز را تا حد زیادی کاهش دهد.

دستیابی به بلو داون صفر

 روش اولیه  کاهش اتلاف آب استفاده از مواد افزودنی شیمیایی برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن است. این مواد شیمیایی حلالیت مواد معدنی را افزایش می دهند بنابراین غلظت های بالاتری  می تواند بدون ایجاد مقیاس یا خوردگی در آب وجود داشته باشد.

تکنیک های پیشرفته تر شامل  استفاده از آب نرم تصفیه شده (بدون نمک کلسیم و یا منیزیم) از طریق برج خنک کننده است. مواد شیمیایی آب نرم، بلو داون را کاهش می دهد و در صورت لزوم به صفر می رسد.

برج خنک کنده پلاستیکی

با توجه به PH بالای برنامه های مدیریت آب برج های خنک کننده پلاستیکی برای پروژه های جدید ساختمانی و جایگزینی توصیه می شود. استفاده از پلاستیک مهندسی شده از هر گونه مشکل خوردگی  جلوگیری می کند.

در سیستم جدید، برج خنک کننده پلاستیکی آب سرد را به داخل چاه سرد داخل کارخانه تخلیه می کند. سپس آب سرد قبل از بازگشت  به برج از طریق مبدل حرارتی ورق و قاب فولادی ضد زنگ پمپ می شود. آب خنک کننده کوره توسط یک سیستم بسته که توسط مبدل حرارتی سرد می شود، مجدداً گردش می کند، و طرح چرخه بسته ارائه شده توسط خنک کننده سیال را حفظ می کند.

 از آنجا که در برج های خنک کننده فلزی امکان خوردگی و زنگ زدگی و نیاز به نگهداری مداوم وجود دارد استفاده از برج های پلاستیکی با 40 درصد وزن کمتر توصیه می شود. به علاوه برج های پلاستیکی مهندسی شده فاقد اتصالات، درزها، پانل ها، واشرها، پیچ و مهره ها، چفت و بست ها می باشند و تحت تأثیر مواد خورنده قرار نمی گیرند و نیاز به تعمیر و نگهداری کم و عمر طولانی تری دارند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...