توسعه روشی برای رشد ماهی های سلولی که می تواند جایگزینی پایدار برای ماهیگیری باشد.

دانشمندان Bluu Biosciences در حال توسعه روشی برای رشد ماهی های سلولی هستند که می تواند جایگزینی پایدار برای ماهیگیری باشد. بر اساس یافته های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، تقریباً 90 درصد ذخایر ماهی های زمین صید بیش از حد یا حداکثر بهره برداری می شود. در حالی که این وضعیت در حال حاضر وخیم است، زیرا جمعیت جهان همچنان در حال افزایش است و تعداد بیشتری از مردم به ماهی به عنوان منبع پروتئین روی می آورند، نیاز به جایگزینی پایدار حتی بیشتر افزایش خواهد یافت.

Bluu Biosciences

اکنون، Bluu GmbH ، مرکز تحقیقات و توسعه Fraunhofer برای بیوتکنولوژی دریایی و سلولی EMB - یک مرکز مرتبط با موسسه تحقیقاتی Fraunhofer برای مهندسی پزشکی فردی و مبتنی بر سلول IMTE - راه حلی برای این چالش دارد.

تمرکز این شرکت مبتکر بر تولید ماهی های سلولی است که از سلول های ماهی واقعی ساخته شده و در یک بیوراکتور رشد می کنند. علاوه بر ارائه یک جایگزین پایدارتر برای ماهیگیری، این روش تولید غذا به ضرر رفاه حیوانات تمام نخواهد شد.

Bluu Biosciences اولین شرکت در نوع خود در اروپا است که بر پیشرفت و تولید ماهی‌های سلولی متمرکز شده است و در سراسر جهان، تنها شرکت‌های کمی در این صنعت فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر، بیشتر از ماهی هایی که می توانند به طور طبیعی دوباره تولید کنند، صید می شوند. این یک تهدید بزرگ برای تامین مواد غذایی اولیه صدها میلیون نفر در سراسر جهان است. ماهی های مبتنی بر سلول، که با کمک بیوتکنولوژی مدرن تولید می شوند، می توانند سهم قابل توجهی در حفاظت از عرضه جهانی پروتئین حیوانی در آینده داشته باشند.

دکتر سباستین راکرز، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Bluu GmbH در کنار سیمون فابیچ توضیح داد که آینده متعلق به محصولاتی است که در یک اقتصاد دایره ای تولید می شوند.

توسعه محصولات آماده بازار

دیدگاه بنیانگذاران برای Bluu GmbH این است که محصولات را از طریق رستوران ها به بازار به عنوان اولین قدم خود معرفی کنند. پس از این، آن ها به دنبال این هستند که محصولات در سوپرمارکت ها در دسترس باشند و Rakers پایان سال 2023 را به عنوان یک تاریخ واقعی برای عرضه به بازار ذکر کرده است.

در ابتدا، محصولات ارائه شده شامل محصولات هیبریدی مانند توپ ماهی، چوب ماهی و تارتار ماهی خواهد بود که از ترکیبی از اجزای سلولی و پروتئین های گیاهی تشکیل شده است. متأسفانه، فیله ماهی تا زمان بعدی آماده بازار نخواهد بود زیرا تحقیقات بیشتری لازم است.

مشکلی که در حال حاضر تولیدکنندگان با آن روبرو هستند ایجاد یک چارچوب ساختاری متخلخل است که مواد مغذی و اکسیژن کافی را قادر می سازد به سلول ها برسد. این زیست شناس دریایی اظهار داشت: " برای اطمینان از اینکه سلول ها در چارچوب ساختاری رشد می کنند و به همان شکلی که در بافت ماهی طبیعی شکل می گیرند، ضروری است."

جداسازی سلول ها از بافت ماهی

دکتر راکرز و تیمش سلول‌ها را از نمونه‌برداری از یک تکه بافت ماهی بالغ جدا می‌کنند. پس از این، سلول های جدا شده، مانند سلول های پیش ساز یا سلول های بنیادی بالغ، در آزمایشگاه در یک کشت in vitro تکثیر می شوند. چون پیر نمی شوند، می توانند بی نهایت تقسیم شوند. سپس سلول ها با یک محیط غذایی در بیوراکتور تغذیه می شوند. راکتور در حال حاضر دارای محدودیت پنج لیتر است.

با این حال، برای دستیابی به یک محصول قابل فروش، یک راکتور بزرگتر ضروری است. ما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم، زیرا ابتدا باید مراحل فرآیند مورد نیاز سلول‌ها برای رشد را اصلاح کنیم. راکرز افزود: چالش کنونی ما این است که به سمت تولید صنعتی گام برداریم.

جدا از مهندسی ژنتیک، آنتی بیوتیک ها و سموم محیطی

تولید ماهی مبتنی بر سلول مزایای زیادی دارد: نیازی به ذبح ماهی نیست و در حالت ایده آل، بیوپسی فقط یک بار لازم است. در حال حاضر، 30 درصد از کل ذخایر ماهی بیش از حد صید می شوند، در حالی که 60 درصد دیگر به حداکثر بهره برداری می رسند. در حالی که آبزی پروری غیر مستقر در خشکی، که به شدت در حال رشد است، می تواند باعث آلودگی اقیانوس ها و آبرسانی آب ها، به ویژه در مناطق با جریان کم شود.

مزایای دیگر در مورد ماهی پرورشی، ارزش غذایی بالا، در دسترس بودن و زنجیره تامین کوتاه مربوط به آن است. محصولات ماهی تولید شده از سلول های ماهی عاری از مهندسی ژنتیک، آنتی بیوتیک ها و سموم محیطی هستند. علاوه بر این، تولید آن ها بر حسب تقاضا با رویکردی غیرمتمرکز امکان پذیر است. برخلاف اکثر تکنیک های آبزی پروری، یک کارخانه سلولی را می توان در هر نقطه از جهان راه اندازی کرد.

در حال حاضر، دانشمندان بر تقویت محیط برای اطمینان از تولید اقتصادی سلول‌های ماهی و همچنین پالایش خواص سلولی مانند طعم و بافت تمرکز می‌کنند. این را می توان با افزایش نسبت اسیدهای چرب امگا 3 به عنوان یک حامل طعم حیاتی انجام داد. فناوری لازم برای این کار از Fraunhofer EMB خارج از مجوز بود.

علاوه بر این، این تیم در تلاش است تا سرم جنین گوساله (FCS) را با فاکتورهای رشد گیاهی مختلف جایگزین کند و به تولید بدون FCS دست یابد. راکرز توضیح می‌دهد: «FCS از خون جنین‌های گاو مشتق می‌شود و جزء اصلی بسیاری از محیط‌های رشد مورد نیاز برای رشد و کشت سلول‌ها در کشت‌های سلولی است». اولین نمونه اولیه ما کاملاً بدون FCS خواهد بود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...