غذاهای آماده وIQF می توانند جایگزینی برای غذای تازه باشد؟

فرآیند انجماد به علت نیازمند بودن به کوتاه ترین زمان پردازش، جایگزینی مناسب برای کنسرو کردن و خشک کردن محصولات غذایی می باشند. در اواخر سال 1800، کابینت های ذخیره سازی منجمد طراحی و تولید شدند که از یخ و برف طبیعی برای حفظ و نگهداری مواد غذایی استفاده می کردند. امروزه با پیشرفت فناوری انجماد، IQF به عنوان یک فناوری موثر برای نگهداری سبزیجات و مواد غذایی مختلف، تکامل یافتند. این تکنولوژی تازگی محصولات را حفظ می کند، بدون ایجاد تغییرات زیادی در ویژگی های حسی، فیزیکی و شیمیایی آن ها. عبارت "تازه، نه منجمد" اغلب در تبلیغات به عنوان نشانه ای از مواد غذایی با کیفیت بالا استفاده می شود، اما آیا می دانستید که همه غذاهای منجمد یکسان ساخته نمی شوند؟ از روش های نگهداری که برای تهیه بهترین و تازه ترین وعده های غذایی استفاده می شود شگفت زده خواهید شد.غذاهای آماده و IQF محصولات منجمد را به سطح باکیفیت بالاتری می برند. بنابراین، IQF به چه معناست و چگونه یک جایگزین برای غذای تازه می تواند بهتر از همتای خود باشد؟ برای درک فرآیند IQF، تفاوت و برخی از مزایای باورنکردنی و شگفت‌انگیز IQF محصولات منجمد، تا انتهای این پست با ما همراه باشید.

غذاهای آماده وIQF  

IQF چیست؟

IQF مخفف individual quick freezing (انجماد سریع منحصر به فرد) است. هم فرآیند و هم نتیجه با محصولی که در روش انجماد سنتی به دست می آید متفاوت است.کلمه IQF مخفف عبارت Individual quick freezing به معنی انجماد سریع جدا از هم است. این تکنولوژی  محصولات را طوری نگهداری می کند که کیفیت آن ها کم ترین تفاوت را با نوع تازه آن داشته باشد. انجماد یکی از راهکارهای حفظ و نگه داری  مواد غذایی است که از گذشته توسط بشر انجام می گرفته است.  اسکیموها از یخچال های طبیعی در قطب برای نگه داری شکار خود استفاده می کردند، با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی روش های مکانیکی تولید سرما با استفاده از آمونیاک شکل گرفت و در قرن ۱۹ میلادی برای اولین بار در امریکا آقای کلرنس بردسی (clerence birdseye) توانست اولین نمونه مواد منجمد قابل مصرف را عرضه کند.

در تکنولوژی  (IQF)،  میوه جات و سبزیجات در دمای ۴۰- درجه سانتی گراد و با گذر از تونل انجاد سریع، در شرایط بی وزنی (حالت معلق بودن) طی مدت چند دقیقه منجمد می شوند، سرعت بالای انجماد باعث می شود آب میان بافتی بین سلول های گیاهی فرصت لازم را برای تشکیل بلورهای یخ نداشته باشد، در نتیجه آسیب بسیار کمتری به بافت و سلول های گیاهی وارد می شود و این مساله باعث حفظ کیفیت، تازگی، عطر، طعم، خواص و ویتامین های مواد غذایی فریز شده می شود. شرایط بی وزنی هم باعث می شود که سبزیجات و میوه جات به صورت مجزا از هم و به صورت تک به تک منجمد شوند. همچنین به علت عدم وجود هرگونه  باکتری و میکروارگانیزم در محصولات، هیچ  مواد نگهدارنده ای به تولیدات شرکت نوبر سبز اضافه نمی شود.این فرآیند، که اغلب به عنوان flash freezing (انجماد لحظه ای) شناخته می‌شود، شامل دماهای زیر صفر است و فرآیندی سریع است که یکپارچگی تازگی فعلی را حفظ می‌کند.

IQF

مزایای IQF چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزایای میوه‌ها و سبزیجات IQF این است که می‌توان و باید آنها را تازه تلقی کرد. از آنجایی که در این روش غذا بسیار سریع منجمد می شود، طراوت بهینه بدون ایجاد اختلال در ارزش غذایی حفظ می شود.باور کنید یا نه، سبزیجات IQF و میوه های IQF به دلیل فرآیند IQF دارای مزایای تغذیه ای یکسانی هستند، بنابراین لازم نیست نگران کاهش کیفیت باشید. با توجه به این نکته، هیچ ماده نگهدارنده ای نیز در این فرآیند دخیل نیست. اکنون می توانید واضح تر ببینید که چرا برای استفاده به عنوان مواد تازه قابل قبول و تشویق است.وقتی صحبت از ضایعات می شود، همه تلاش می کنند تا ضایعات را کاهش دهند و در هزینه ها صرفه جویی کنند، و این همان چیزی است که IQF فراهم می کند. نگران فاسد شدن محصولات تازه نباشید.

اهمیت پایداری در سراسر صنعت خدمات غذایی، به ویژه در میان عدم اطمینان در طول همه گیری، در حال افزایش است. استفاده از غذاهای IQF روشی کمتر شناخته شده برای افزایش پایداری است. اکنون می توانید ببینید که تهیه غذاها و مواد اولیه باکیفیت و تازه به معنای افزایش خطر فساد و ضایعات نیست، همچنین استفاده از مواد منجمد به معنای راحتی خالص و کاهش کیفیت نیست.

روش کار فریزهای IQF

فریزرهای مکانیکی IQF بر اساس اصل گردش هوای سرد کار می کنند ، که از زیر صفحه تختخواب یا کمربند حمل و نقل با کمک فن ها جریان در می یابد. جریان هوای سرد قطعه های محصول عبور می کند و محصول نیز از طریق فریزر به سمت انتهای خروجی پیش می رود. این فناوری طی 20 سال گذشته شاهد پیشرفت ها و تحولات چشمگیر بوده است ، و برای طیف فزاینده ای از محصولات مناسب است. تولید کنندگان این نوع فریزر‌های IQF در تلاش برای دست یافتن به تعادل مناسب آیردینامیکی اقدام به تولید انواع گوناگونی در طرح ها و ساختار های متفاوتی نموده اند .

نتیجه گیری

بنابراین، نتیجه برتر چیست؟ هر تکه غذا به جای فله ای به طور جداگانه نگهداری می شود. این امر بسیاری از مزایای ارزشمند را ارائه می دهد که در زیر مورد بحث قرار می گیرد.به یک کیسه معمولی سبزیجات یخ زده در یک بسته بزرگ فکر کنید. اکنون فکر کنید که هر تکه غذا با رشد محدود کریستال های یخ آزادانه حرکت کند و به مصرف کننده کنترل کامل و سهولت استفاده را بدهد.غذاهای رایجی که از این روش استفاده می کنند میوه ها، سبزیجات، ماهی و مرغ هستند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...