تعریف سردخانه و کاربرد آن در صنایع غذایی (قسمت اول)

ایده نگهداری از غذا با سرد نگه داشتن آن (نگهداری کالا در سردخانه) به دوران باستان برمی گردد. در کشور ما در فصل سرما مردم یخ و برف را جمع آوری می کردند و در بناهایی به نام یخدان ذخیره می کردند تا در تابستان از آن استفاده کنند. با این حال، اولین اشکال مدرن تبرید از بلوک‌های یخ برای سرد نگه داشتن جعبه‌ها یا اتاق‌های عایق‌شده استفاده می‌کردند. استفاده از برش یخ با تبر و اره منجر به تکامل صنعت یخ شد. فردریک تودور تجارت یخ خود را در نیوانگلند آغاز کرد. او یخ را به ایالت های جنوبی و دریای کارائیب فرستاد. او این کار را با ساخت خانه های یخی در طول مسیرها برای ذخیره و توزیع محصول انجام داد. او بلوک‌های یخی را با استفاده از واگن‌های قطار عایق‌شده حمل کرد و انقلابی در حمل‌ونقل عایق‌شده ایجاد کرد. او همچنین با ناتانیل ویت که در سال 1825 یک دستگاه یخ شکن با اسب را اختراع کرد، همکاری کرد.

این یک نقطه عطف برای صنعت برودت بود زیرا آن را بسیار کارآمد می کرد. در اوایل دهه 1830 یخ به یک کالای انبوه در بازار تبدیل شد که از مصرف 12000 تن در سال 1843 به 100000 تن در سال 1856 افزایش یافت. رونق در دسترس بودن یخ با قیمت مناسب یک "فرهنگ خنک کننده" ایجاد کرد. جعبه های یخ در خانواده ها برای نگهداری مواد غذایی رایج شد. استفاده و جذابیت سردخانه راه را برای فناوری مدرن تبرید هموار کرد.

ویلیام کالن پروفسور اسکاتلندی بود که اولین ماشین تبرید کوچک را در سال 1755 طراحی و اختراع کرد. در سال 1758 بنجامین فرانکلین و جان هدلی در مورد توانایی استفاده از اصول تبخیر در مایعات فرار برای خنک کردن سریع یک جسم تحقیق کردند. الکل و اتر اولین مایعاتی بودند که برای انجام آزمایش های تبرید مصنوعی مورد استفاده قرار گرفتند. در سال 1820 مایکل فارادی آمونیاک و سایر گازها را با اعمال زنجیره ای از فشارهای بالا و پایین به مایع تبدیل کرد. این فناوری به جیکوب پرکینز اجازه داد تا اولین سیستم تبرید فشرده سازی بخار را در سال 1834 توسعه دهد.

 تجهیزات تبرید به زودی در صنعت گوشت برای حمل و نقل محصولات منجمد به خارج از کشور رایج شد. آنها همچنین در واگن های ریلی و کامیون های حمل و نقل برای حفظ یکپارچگی محصولات منجمد در حال حمل و نقل اجرا شدند. با این حال،این واحدها خطرناک و بسیار پرهزینه بودند. تا سال 1800 بود که جنرال الکتریک یک یخچال گازی را عرضه کرد که ایمن تر و فشرده تر بود. یخچال های الکتریکی به سرعت توسعه یافتند و از فریون به عنوان عامل خنک کننده استفاده کردند.

با ابداع سیستم تبرید آمونیاک  عملاً تبرید به روش صنعتی آغاز شد و تا به امروز روش های مختلفی برای نگهداری کالاها و غذاها در محیط سرد به کار گرفته شده است.

سردخانه چیست؟

سردخانه اتاق یا ساختمانی است برای نگهداری کالاهای حساس به دما در دمای کنترل شده و پایین تر از دمای محیط. این به جلوگیری از فساد یا پوسیدگی محصولات کمک می کند. 
انبارهای سرد انبارهایی هستند که در آن اشیا در محیط های سرد نگهداری می شوند و دما به دقت کنترل می شود. انواع سردخانه : حتی اگر تعریف انبار سردخانه ساده به نظر برسد، به شما اطمینان می دهیم که موضوع به خودی خود اصلاً ساده نیست.

 انواع سردخانه از نظر دمای نگهداری

سردخانه بالای صفر: دما در این سردخانه ها از صفر تا مثبت 8 درجه سانتی گراد است. از انبار سردخانه بالای صفر برای نگهداری لبنیات در سردخانه، میوه ها و سبزیجات و هر محصولی که برای نگهداری نیازی به دمای زیر صفر ندارد استفاده می گردد.

سردخانه زیر صفر: دما در سردخانه های زیر صفر بیش تر دمای زیر 18- درجه سانتی گراد دارند و برای نگهداری داروها در سردخانه (برخی از داروها)، نگهداری بستنی و غذاهایی مانند ماهی و گوشت و  در نهایت نگهداری مرغ منجمد استفاده می شوند.

سردخانه دومداره: سردخانه دومداره سردخانه ای است که می تواند هم به صورت زیر صفر و هم به صورت بالای صفر مورد استفاده قرار بگیرد.

سردخانه میوه

انواع سردخانه از نظر ساختار

کانتینرهای یخچال دار (سردخانه کانکسی) :اساسی ترین و مقرون به صرفه ترین آنها، کانتینرهای یخچالی بهترین راه حل را برای انبارهای سرد نگهداری مقادیر کمی از محصولات حساس به دما ارائه می دهد. از نظر اندازه جمع و جور، چنین کانتینرهایی اغلب دارای انعطاف پذیری تحرک هستند و به آنها سردخانه متحرک نیز گفته می شود. 
فریزر و چیلر بلاست (سردخانه های تجاری) : فریزرها و چیلرها برای شرکت های بزرگی که باید مواد غذایی خود را قبل از رسیدن به مشتریان نهایی ذخیره و خنک کنند، مناسب و ایده آل می باشند. رستوران های بزرگ و شرکت های پذیرایی نیز از آنها استفاده می کنند.

سردخانه تجاری

اتاق های سرد : نام گویای همه چیز است. یک اتاق بزرگ برای نگهداری کالا و محصولات در یک محیط سرد می باشد. اتاق های سرد جایگزین بزرگ تری برای گزینه های ذکر شده در بالا هستند.

انبار سردخانه دارویی : یک انبار سرد بسته بندی شده که توسط بیمارستان ها و موسسات تحقیقاتی استفاده می شود. این واحدها در کار با دارو های زیستی، خون و نگهداری واکسن های خاص تخصص دارند.

انبار سردخانه متصل به کارخانه

انبار سردخانه متصل به کارخانه برای برخی از تولیدکنندگان است که می خواهند سردخانه خود را در محل نگه دارند. محصولات را می توان با استفاده از یک نوار نقاله مستقیماً از زمان تولید به یک انبار سردخانه اختصاصی در محل منتقل کرد.

امکانات اختصاصی انبار سردخانه سفارشی

بسیاری از شرکت ها بر اساس ماهیت محصولات خود نیازهای پیچیده ای دارند. کسانی که تصمیم گرفتند از هزینه داشتن یک انبار سردخانه کامل اجتناب کنند، ترجیح می دهند از یک انبار سردخانه سفارشی ارائه شده توسط 3PL استفاده کنند.

ادامه در پست "تعریف سردخانه و کاربرد آن در صنایع غذایی (قسمت دوم)"



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...