تایرهای لاستیکی

حدود 75 درصد لاستیک در ساخت تایرهای لاستیکی مصرف می شود.  تایر لاستیکی وسیله ای است که برای پوشاندن دور چرخ استفاده می شود. این پوشش یک چرخ است که از لاستیک تقویت شده با بند نایلون، فایبرگلاس یا مواد دیگر ساخته شده است. با هوای فشرده پر شده است. تایرهای لاستیکی جزء ضروری اکثر وسایل نقلیه زمینی هستند. یک لاستیک می تواند نوسانات ناشی از بی نظمی در سطح جاده را کاهش دهد، از چرخ در برابر سایش محافظت کند و در عین حال یک پیوند با اصطکاک بالا بین خودرو و زمین برای بهبود شتاب و هندلینگ ایجاد کند. انواع مختلفی از لاستیک‌های لاستیکی با حداکثر نگه‌داشتن فشار باد برای لاستیک‌های کامیون، کشاورزی، صنعتی و تخصصی و همچنین لاستیک‌های چرخه، کاستور( چرخ صنعتی) و غیره وجود دارد.

تایر لاستیکی

خواص تایر لاستیکی

  • یک چرخ لاستیکی یک لاستیک پنوماتیک و بالشتک پارچه ای است که در لبه یک چرخ احاطه شده و روی آن نصب شده است.
  • مواد شیمیایی نیز در لاستیک ترکیب می‌شوند تا به لاستیک کمک کنند تا در برابر سایش، گرما و پیری مقاومت کند و تغییرات دلخواه را در ویژگی‌های آن ایجاد کند.
  • لاستیک به بدنه تایر استحکام و انعطاف پذیری می دهد.
  • در لاستیک‌های تسمه‌دار، لایه‌های پارچه اضافی مانند ابریشم مصنوعی، فولاد ریز کشیده، شیشه فایبر و غیره درست زیر لاستیک آج یا رینگ قرار می‌گیرند تا مسافت پیموده شده و هندلینگ را افزایش دهند.
  • در مهره یا لبه چرخی که لاستیک را روی رینگ نگه می دارد از سیم فولادی استفاده می شود.
  • تایر لاستیکی در برابر سایش مقاوم است.

لاستیک

نکات خرید تایرهای لاستیکی

برای اهداف کنترل کیفیت، فروشندگان تایرهای لاستیکی باید موقعیت سیم های فولادی یا الیافی را که در دیواره های تایرهای خودرو، کامیون و وسایل نقلیه خارج از جاده تعبیه شده است، بدانند. این در مورد لاستیک های بزرگ و گران قیمتی که برای کامیون های سنگین و تجهیزات ساختمانی استفاده می شود بسیار مهم است که قرارگیری نامناسب سیم می تواند منجر به خرابی های پر هزینه شود. در برخی موارد، خریداران همچنین می خواهند ضخامت دیوار را اندازه گیری کنند. به دلیل الگوی پیچیده پژواک که توسط ساختار داخلی اکثر لاستیک ها ایجاد می شود و به دلیل اینکه لاستیک در برابر امواج صوتی با فرکانس بالا بسیار تضعیف می کند، این اندازه گیری ها نیازمند توجه ویژه است.

قطعات لاستیکی تایر

از دو قسمت تشکیل شده است:

  • آج یا قسمت تماس با جاده: بخشی از لاستیک است که کشش را فراهم می کند و در برابر سایش و سایش مقاومت می کند.
  • قسمت بدنه یا لاشه: قسمتی است که از پارچه لاستیکی تشکیل شده است. این به لاستیک استحکام و انعطاف پذیری می دهد.

انواع تایرهای لاستیکی

سه نوع اصلی از تایرهای لاستیکی وجود دارد:

  • لاستیک‌های بایاس: طناب‌ها در شمع‌ها به صورت مورب در سراسر تایر از مهره‌ای به مهره دیگر در صورت وجود لاستیک‌های بایاس گسترش می‌یابند. طناب ها در جهت مخالف به صورت متقاطع اجرا می شوند.
  • لاستیک های بایاس تسمه ای: برای لاستیک های بایاس تسمه دار، لاستیک ها به همان شیوه تایر بایاس قرار می گیرند. تفاوت این است که تسمه های مواد به صورت محیطی در اطراف لاستیک بین لایه ها و لاستیک آج قرار می گیرند.
  • تایرهای رادیال: برای این نوع لاستیک‌ها، طناب‌ها در لایه‌ها به صورت عرضی از مهره‌ای به مهره دیگر کشیده می‌شوند و عمود بر جهت حرکت هستند.

​​​​​​​لاستیک صنعتی

طبقه بندی تایرهای لاستیکی

تایرها در انواع وسایل نقلیه استفاده می شوند. تایرهای خودروی بخش کوچک عملکردهای برتر را از نظر ایمنی، پایداری رانندگی و مسافت پیموده شده ترکیب می کنند. لاستیک هایی برای کامیون ها و اتوبوس های سنگین و متوسط ​​وجود دارد که با جدیدترین فناوری ها مانند مسافت پیموده شده بالا، انتقال توان مطمئن و مصرف کم سوخت مشخص می شوند. لاستیک موتور سیکلت و همچنین لاستیک دوچرخه وجود دارد. تایرها همچنین در هر اجسام متحرک کوچک مانند چرخ دستی یا صندلی چرخدار استفاده می شوند. بر این اساس ما تایرهای لاستیکی را به شرح زیر طبقه بندی می کنیم:

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...