چای سبز در مقابل قهوه: کدام برای سلامتی شما بهتر است؟

چای پس از آب پرمصرف ترین نوشیدنی جهان است. قهوه نیز فوق العاده محبوب است .مردم چای سبز و قهوه را به دلیل طعم و مزایای سلامتی آن مصرف می کنند. شما می توانید با دم کردن دانه های قهوه بو داده و آسیاب شده از یک فنجان قهوه لذت ببرید، در حالی که می توانید با خیساندن برگ های تخمیر نشده گیاه Camellia sinensis، که به گیاه چای نیز معروف است، چای سبز تهیه کنید.

این پست مزایا و معایب قهوه و چای سبز و همچنین روش های سالم و کمتر سالم برای تهیه آنها را مقایسه می کند.

محتوای کافئین

کافئین بیشترین مصرف داروی محرک در سراسر جهان است و به طور طبیعی در قهوه و چای یافت می شود. در واقع، قهوه و چای اغلب غالب ترین منابع کافئین در رژیم غذایی افراد هستند. با این حال، قهوه بیش از سه برابر کافئین نسبت به چای سبز تأمین می کند. یک وعده 8 اونسی (240 میلی لیتر) قهوه 96 میلی گرم کافئین و همین مقدار چای سبز 29 میلی گرم کافئین را تأمین می کند.

 طبق تحقیقات، مصرف 400 میلی گرم کافئین در روز برای بزرگسالان بی خطر تلقی می شود. با این حال، حد توصیه شده برای نوجوانان به 100 میلی گرم در روز و برای کودکان 2.5 میلی گرم/کیلوگرم در روز کاهش می یابد.

کافئین به دلیل اثرات مفید متعدد بر سلامتی یکی از مواد مورد مطالعه است. که شامل:

  • افزایش سطح انرژی، هوشیاری، توجه و بیداری
  • کاهش خستگی روحی و جسمی
  • زمان واکنش سریع تر و دقت بیشتر
  • افزایش عملکرد ورزشی
  • بهبود حافظه و خلق و خو

شواهد همچنین نشان می دهد که کافئین دارای اثرات محافظتی بر سلامت مغز است و خطر زوال عقل و سایر بیماری های degenerative را کاهش می دهد. برخی مطالعات حتی مصرف کافئین را با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط کرده اند. با این حال، تحقیقات در مورد کافئین و دیابت بی نتیجه به نظر می رسد و شواهد بیشتر نشان می دهد که ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد اثرات احتمالی کافئین انجام دهند.

فواید سلامتی

چای سبز و قهوه دارای مزایای متعددی برای سلامتی هستند، از جمله محتوای بالای آنتی اکسیدان و اثرات کاهش وزن.

منابع عالی آنتی اکسیدان

رادیکال های آزاد نقش های مفید متعددی در بدن شما ایفا می کنند. با این حال، بیش از حد، آنها منجر به استرس اکسیداتیو می شوند.

استرس اکسیداتیو یک فرایند مضر است که می تواند با ایجاد بیماری و تسریع روند پیری بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد.

خوشبختانه، قهوه و چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند، ترکیباتی با اثرات مفید در برابر استرس اکسیداتیو.

هر دوی آنها به ویژه دارای گروهی از آنتی اکسیدان ها به نام پلی فنول هستند. در هر دو نوشیدنی، اینها مسئول بسیاری از فواید و طعم آنها هستند.

اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) و اسید کلروژنیک (CGA) ، به ترتیب فراوان ترین پلی فنول های موجود در چای سبز و قهوه هستند. مطالعات روی لوله های آزمایش، حیوانات و انسان ها نشان می دهد که ممکن است اثرات ضد سرطانی قوی داشته باشند. به عنوان مثال، EGCG ممکن است مانع رشد و گسترش تومور شود و ممکن است منجر به مرگ سلول تومور شود.

اثر ضد التهابی آن ممکن است به جلوگیری از التهاب مزمن دخیل در شروع سرطان کمک کند. از سوی دیگر، به نظر می رسد CGA از رشد تومور جلوگیری کرده و باعث مرگ سلول های سرطانی می شود.

مطالعات نشان می دهد که EGCG موجود در چای سبز می تواند بر سلول های سرطانی تومورهای سر و گردن، و همچنین در سلول های سرطانی ریه، پروستات، سینه ، روده بزرگ و پانکراس تأثیر مثبت داشته باشد.

در مقابل، CGA قهوه ممکن است اثرات مفیدی بر سرطان کبد، اندومتر و پوست داشته باشد.

علاوه بر این، CGA همچنین می تواند با تنظیم سطح تری گلیسیرید خون و بهبود واکنش سلول های شما به هورمون انسولین، برای سلامت قلب و کنترل قند خون مفید باشد.

چای سبز در مقابل قهوه: کدام برای سلامتی شما بهتر است؟

اثرات کاهش وزن

CGA قهوه و EGCG چای سبز، همراه با کافئین، هر دو نوشیدنی دارای خواص کاهش وزن هستند.

مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که CGA ممکن است انسولین، کلسترول خون و تری گلیسیرید را در خون کاهش دهد. همچنین ممکن است سطح لپتین، هورمون تنظیم گرسنگی، را کاهش داده و منجر به کاهش وزن و چربی احشایی شود. چربی احشایی چربی ذخیره شده در داخل شکم در اطراف اندام ها است. که با افزایش خطر بیماری های قلبی و دیابت مرتبط است.

به طور مشابه، مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که EGCG همچنین با کاهش تجزیه چربی منجر به کاهش وزن و کاهش چربی احشایی می شود. همچنین به رشد باکتری های مفید در روده، که به سوزاندن چربی و بهبود حساسیت به انسولین کمک می کند، کمک می کند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که کافئین با کاهش وزن ارتباط دارد. به نظر می رسد به:

  • کاهش گرسنگی
  • افزایش کالری سوزی
  • نوعی چربی به نام بافت چربی قهوه ای (BAT) را فعال کنید که با افزایش سن مقدار آن کاهش می یابد
  • BAT پتانسیل تولید مقدار زیادی گرما و تعدیل متابولیسم چربی و گلوکز را دارد
  • L-theanine موجود در چای سبز ممکن است آرامش بخش باشد
  • L-theanine یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در چای از جمله چای سبز وجود دارد. شناخته شده است که این ترکیب بر مغز تأثیر می گذارد و باعث افزایش احساس آرامش می شود.

یک مطالعه تقریباً همان مقدار L-theanine را در اختیار شرکت کنندگان قرار داد که ممکن است در 6.8 اونس (200 میلی لیتر) چای یا حدود یک وعده مصرف کنند. افرادی که L-theanine مصرف کردند دارای امواج مغزی آلفا بیشتری بودند که نشان دهنده یک حالت روانی آرام و هوشیار است.

برخی خطرات سلامتی را کاهش می دهد

شواهد نشان می دهد که چای سبز با کاهش خطر سکته مغزی، دیابت و افسردگی مرتبط است.

در همین حال، قهوه با کاهش مرگ و میر بیماری های قلبی ارتباط دارد.

معایب احتمالی

اگرچه قهوه و چای سبز به دلیل فواید آن شناخته شده اند، اما ممکن است معایبی نیز داشته باشند.

از یک طرف، مواد افزودنی، مانند شیرین کننده ها، خامه ها و شربت های طعم دار، ممکن است میزان کالری و قند قهوه یا چای شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

تحقیقات نشان می دهد که قهوه و چای شیرین از جمله غذاهایی هستند که در مصرف زیاد قند در بزرگسالان نقش دارند. این با افزایش وزن، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و سوراخ های دندانی مرتبط است.

از سوی دیگر، حتی اگر کافئین به عنوان یک داروی مفید در نظر گرفته شود، مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به عوارض جانبی ناخواسته مانند اضطراب ناشی از کافئین و اختلالات خواب شود.

شواهد نشان می دهد که مصرف شدید کافئین ممکن است منجر به افزایش هوشیاری و اضطراب شود. اگر در دوزهای بالای 400 میلی گرم در روز مصرف شود، می تواند علائم اضطراب، اختلال هراس و بی خوابی را بدتر کند.

علاوه بر این، مصرف کافئین ممکن است منجر به وابستگی به کافئین در برخی افراد شود. کسانی که وابستگی به کافئین دارند ممکن است ترک کافئین داشته باشند و علیرغم داشتن اثرات مضر، همچنان از کافئین استفاده کنند.

شواهدی وجود دارد که روغن های طبیعی موجود در قهوه، از جمله کافستول و kahweol، ممکن است سطح کلسترول خون را افزایش دهد.

تجزیه و تحلیل مطالعات نشان داد که مصرف قهوه بدون فیلتر کاغذی با افزایش کلسترول کل و LDL (بد) در خون ارتباط دارد.

با این حال، نویسندگان دریافتند که سطح کلسترول افراد هنگام نوشیدن قهوه ای که با استفاده از فیلتر قهوه کاغذی تهیه شده بود، افزایش نمی یابد.

نکات آماده سازی

قهوه و چای سبز ممکن است مزایای متعددی برای سلامتی داشته باشند. با این حال، نحوه تهیه آنها می تواند تفاوت بین یک نوشیدنی مغذی یا کمتر مغذی را ایجاد کند.

برای تهیه یک فنجان سالم این نکات را رعایت کنید:

از فیلتر قهوه استفاده کنید. فیلترهای کاغذی به کاهش میزان کافستول موجود در قهوه کمک می کند که با افزایش سطح کلسترول خون مرتبط است.

شیر یا خامه کامل خود را به شیر کم چرب تغییر دهید. ایجاد این تغییر ساده به کاهش کل کالری و محتوای چربی نوشیدنی شما کمک می کند.

شکر را کنار بگذارید. افزودن بیش از حد شکر، عسل، شربت یا سایر شیرین کننده ها به قهوه یا چای شما ممکن است آنها را به نوشیدنی های کم ارزش تبدیل کند.

دارچین یا جوز هندی را به قهوه خود اضافه کنید. به جای استفاده از شربت های قندی برای طعم، دارچین یا جوز هندی را به قهوه خود اضافه کنید. این ادویه جات ممکن است به پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 و چاقی کمک کند.

آب لیمو را به چای خود اضافه کنید. لوله آزمایش و مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که افزودن آب لیمو به چای سبز شما ممکن است آنتی اکسیدان های آن را در دسترس بدن شما قرار دهد.

کدامیک بهتر است؟

چای سبز و قهوه هر دو از نوشیدنی های بی خطر هستند که مزایای کافئین و آنتی اکسیدان ها را برای شما فراهم می کنند. هر دو نیز با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها مرتبط هستند.

با این حال، افراد مبتلا به اضطراب، بی خوابی و اختلال هراس باید چای سبز را به دلیل کافئین کمتر و به دلیل دارا بودن L-theanine اسید آمینه ای که باعث ایجاد هوشیاری آرام می شود، به جای قهوه انتخاب کنند.

محتوای کافئین بیشتر قهوه در مقایسه با چای سبز به راحتی می تواند منجر به وابستگی به کافئین شود.

از طرف دیگر، اگر به دنبال افزایش هوشیاری یا بهبود عملکرد بدنی هستید، قهوه انتخاب مناسب تری خواهد بود.

تعیین اینکه کدام بهتر است در نهایت به نیازهای خاص شما بستگی دارد.

نتیجه نهایی

چای سبز و قهوه دو نوشیدنی اصلی سالم در رژیم غذایی بسیاری از مردم است.

آنها به دلیل دارا بودن کافئین و آنتی اکسیدان دارای مزایای سلامتی بسیاری هستند، مانند اثرات ضد سرطانی و کاهش وزن.

آنها همچنین دارای معایب احتمالی مرتبط با ترکیبات معمولی افزوده شده مانند شکر، خامه و شربت های طعم دار هستند.

در نظر گرفتن میزان کافئین بیشتر قهوه و محتوای L-theanine چای سبز ممکن است به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما بهتر است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...