تفاوت بین دید ماشینی و دید رایانه ای

احتمالاً بارها واژه های "دید ماشینی" و "دید رایانه" را شنیده اید. غالباً به نظر می رسد منظور آنها یک معنی است. اما آیا اصطلاحات قابل جابجایی هستند؟ آیا بین دید ماشینی و دید رایانه تفاوتی وجود دارد؟ بیایید تفاوت ها و شباهت های این دو فناوری را دریابیم.

تعریف دید رایانه ای و دید ماشینی

دید رایانه ای از سیستمی با پردازنده مبتنی بر رایانه برای تجزیه و تحلیل داده های تصویری جمع آوری شده استفاده می کند. به طور معمول، دید رایانه قدرت پردازشی زیادی دارد. می تواند روندها را شناسایی، پیش بینی یا مشاهده کند. دید رایانه ای همچنین می تواند داده ها و متغیرهای زیادی را به طور همزمان تجزیه و تحلیل کند. دید رایانه ای معمولاً در صنایع پزشکی، دارایی و صنایع دفاعی/امنیتی کاربرد دارد.

مقایسه دید ماشینی و دید رایانه ای

شما می توانید دید ماشینی را شکل ساده تری از دید رایانه ای در نظر بگیرید. دید ماشین سریع و بدون نقص است. اغلب نیاز به پردازش مبتنی بر PLC دارد. این دستگاه برای تجزیه و تحلیل سریع داده های تصویر و تصمیم گیری های ساده و خودکار ساخته شده است. دید ماشین در تولید و کاربردهای عملی عالی عمل می کند. اغلب می بینید که برای کنترل کیفیت، بازرسی و راهنمایی استفاده می شود.

مقایسه دید رایانه ای و دید ماشینی

دید ماشینی ودید رایانه ای هر دو برای انجام پردازش تصویر استفاده می شوند. برای انجام این کار، هر دو به اجزای مشابه نیاز دارند: دوربین، برد ضبط (و/یا قاب گیر)، نورپردازی و نرم افزاری برای رسیدگی به داده ها. اما این بدان معنا نیست که شما باید از آنها برای نیازهای سیستم دید خود به جای یکدیگر استفاده کنید.

دید رایانه ای اغلب بر درک کامل تصاویر پس از دستیابی، پردازش و تجزیه و تحلیل آنها متمرکز است. سیستم های دید رایانه ای معمولاً تا آنجا که ممکن است داده های مربوط به یک شیء یا صحنه را استخراج می کنند. در حالی که بینایی دستگاه در حساس ترین قسمت های تصویر نسبت به کاربرد آن صفر می کند. از دید ماشینی بیشتر برای تصمیم گیری سریع استفاده می شود.

دید ماشینی

دید ماشینی اغلب با در نظر گرفتن کاربرد خاصی طراحی می شود. دید ماشین نیز معمولاً در حوزه مهندسی یافت می شود در حالی که دید رایانه اغلب در علوم و داده های بزرگ استفاده می شود. برخی دید ماشین را به حالت آماده به کار برای کارگر و دید رایانه ای را به تیمی از تحلیلگران تشبیه می کنند.

در سال های اخیر، خطوط تار شده اند و دید رایانه و فناوری هایدید ماشین با یکدیگر همپوشانی دارند. یادگیری عمیق به دوربین های هوشمند این امکان را داده است که داده های تصویر را با جزئیات بیشتری تجزیه و تحلیل کنند. و اتصال دستگاه های انقلاب صنعتی چهارم حتی به این دوربین ها اجازه می دهد تا با تجهیزات اتوماسیون ارتباط برقرار کرده و فناوری دید رایانه ای را به دوربین متصل کنند.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...