الزامات تغذیه گاو شیری

انرژی: نشخوارکنندگان به همه مواد مغذی مورد نیاز برای نگهداری و تولید روزانه نیاز دارند: شیر، گوشت، رشد و بارداری. از نظر کمی هر نوع ماده مغذی می تواند سطوح عملکرد را محدود کند، اما احتمال کمبود میزان انرژی و پروتئین در آنها وجود دارد، این امر به ویژه در مورد گاوهای پرمحصول و متوسط ​​صادق است. هم انرژی و هم پروتئین باید در نظر گرفته شود. از نظر انرژی، سیستم تغذیه از انرژی متابولیزه (ME) در خوراک به عنوان پایه ای برای تنظیم جیره استفاده می کند. ME انرژی باقی مانده در مواد غذایی هضم شده پس از از دست دادن مدفوع، ادرار ، گازها و حرارت بدن است. واحد اصلی مورد استفاده برای اندازه گیری میزان انرژی مگاژول (N4J) است.

پروتئین: پروتئین خام قابل هضم (DCP) به طور گسترده ای برای ارزیابی نیاز پروتئین مورد استفاده قرار می گیرد و مربوط به پروتئین خام است که پس از تلف شدن در مدفوع باقی می ماند. با این حال، یک سیستم جدید معرفی شده است که تجزیه پذیری پروتئین را در جیره هنگام هضم در نظر می گیرد. این سیستم بهتری برای محاسبه سطوح مورد نیاز است، به ویژه برای گاوهای پرمحصول که نشان داده شده است از پروتئین سود می برند که از تجزیه میکروبی در شکمبه فرار می کند و به عنوان اسیدهای آمینه در روده کوچک جذب می شود. به دنبال این رویکرد، پروتئین خام را می توان به نیتروژن تجزیه پذیر شکمبه (RDN) و نیتروژن غذایی تجزیه نشده (UDN) تقسیم کرد. برای مثال پودر ماهی به عنوان منبع خوبی از UDN در نظر گرفته می شود.

گاو شیری

منابع نیتروژن معدنی از گیاهان و دیگر نیتروژن های غیر پروتئینی مانند اوره، به طور کامل توسط میکروب های موجود در شکمبه تخریب می شوند. از این رو، RDN  توسط میکروب های شکمبه تجزیه شده و برای سنتز پروتئین آنها توسط میکروب ها مورد استفاده قرار می گیرد. بعداً در فرآیند هضم میکروبها خود هضم می شوند و پروتئین میکروبی در دسترس حیوان قرار می گیرد با این وجود این سنتز میکروبی تنها زمانی بهینه است که حیوان مکمل های انرژی کافی دریافت کند. بنابراین، اگر RDP  کافی در دسترس نباشد، سرعت هضم رژیم های فیبری و غنی از کنسانتره کاهش می یابد. این منجر به کاهش مصرف، کاهش انرژی و کاهش تولید شیر می شود.

از سوی دیگر، مقداری نیتروژن پروتئینی می تواند در برابر تجزیه میکروبی شکمبه مقاومت کرده و مستقیماً به روده گاوها منتقل شود. این بخش پروتئین خوراک پروتئین بای پس نامیده می شود که مخصوصاً برای گاوهای پرمحصول سودآور است. در سطح پایین بهره وری، گاو می تواند نیاز پروتئین خود را به طور کامل از پروتئین میکروبی تامین کند و رژیم غذایی فقط باید حاوی پروتئین تجزیه پذیر باشد. این توضیح می دهد که چرا چنین گاوی می تواند با اوره یا کود مرغ به جای پروتئین با کیفیت بالا تغذیه شود و نیاز پروتئین را برآورده کند. بنابراین داشتن تعادل مطلوب  UDP و RDP در رژیم غذایی مهم است. 

مواد معدنی و ویتامین ها: مواد معدنی مورد نیاز برای گاوهای شیری کلسیم و فسفر است. نسبت فسفر کلسیم مهم است و عدم تعادل می تواند باعث ناباروری شود. ذخایر هر دو عنصر در اسکلت وجود دارد. مرتع اغلب دارای کمبود مواد معدنی، عمدتا فسفر است. در برخی از مناطق چرا، به ویژه ارتفاعات، گاوهای شیری در معرض کمبود مواد معدنی هستند، بنابراین علائم واضح کمبود فسفر اغلب مشاهده می شود (احتمالاً ناشی از خاک بسیار اسیدی است). این علائم شامل درد در پاها است، حیوانات لنگ می زنند، سم بلند نشان می دهند و اشتهای مخرب نشان می دهد. صدف و پودر ماهی منابع معدنی خوبی هستند. منیزیم غالباً برای جلوگیری از هیپومنیزمی در دامهای مورد نیاز مورد نیاز است. همه مواد معدنی مورد نیاز را می توان با موفقیت در مکمل های بلوک خوراک گنجانید.

حیواناتی که از مراتع سبز تغذیه می کنند به طور معمول همه ویتامین های مورد نیاز را دریافت می کنند. مکمل های ویتامین اغلب به جیره متعادل که به عنوان خوراک برای حیواناتی که در سیستم های فشرده نگهداری می شوند و پرورش داده می شوند، اضافه می شود. ویتامین    A یکی از مهمترین ویتامین ها در تغذیه حیوانات است. این ویتامین در رنگدانه کاروتنوئید گیاهان سبز یافت می شود. ویتامین D ، E و K نیز در گیاهان سبز وجود دارد.

الزامات تغذیه ای: همان طور که در بالا ذکر شد، نیازهای تغذیه ای گاوها به سن، وزن زنده و میزان تولید بستگی دارد. الزامات ME و DCP  برای نگهداری، تولید شیر، بارداری و تغییر وزن زنده در جدول زیر ارائه شده است:

جدول 1- نیاز مواد مغذی به انرژی متابولیزه (ME) ، در مگاژول (MJ) ، و پروتئین خام (CP) برای نگهداری هر گاو با توجه به وزن بدن.

کیلوگرم وزن بدن (کیلوگرم)

الزامات انرژی MJ ME/DAY

الزامات پروتئین KG CP/DAY

300

34.6

0.288

350

38.8

0.324

400

42.9

0.358

450

46.9

0.391

500

50.8

0.423

550

54.5

0.454

جدول 2- انرژی متابولیزه (ME) و پروتئین خام (CP) برای تولید بر حسب کیلوگرم شیر بسته به محتوای چربی.

   

محتوای چربی (درصد)

انرژی متابولیزه (MJ ME/KG شیر)

پروتئین خام (کیلوگرم/کیلوگرم شیر)

3.4

4.9

0.081

3.6

5.0

0.082

4.0

5.3

0.085

جدول3- الزامات اضافی انرژی متابولیزه (ME) و پروتئین خام (CP.) برای بارداری و تغییرات وزن زنده گاوهای شیری.

1

4-6 هفته قبل از زایمان

انرژی متابولیزه اضافی

پروتئین خام اضافی

 

15 - 20 MJ / روز

0.24 - 0.32 کیلوگرم CP / روز

2

کمک برای ارزیابی بصری با افزودن

5 تا 20 MJ در روز

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...