7 نکته که قبل از سفارش بتون آماده باید بدانید

بتون آماده بتونی است که در مخلوط ثابت در بچینگ پلانت و اختلاط مرکزی مخلوط می شود. در شرایط تازه به خریدار در منطقه تحویل داده می شود. این بتون در کامیون عرضه می شود که در آن مخلوط بر روی شاسی خودران نصب شده است و می تواند مواد بتون را در حین حمل و نقل مخلوط کند. در یک کلمه ساده، بتون آماده در کامیون مخصوص طراحی شده که به آن میکسر ترانزیت گفته می شود، حمل می شود، که در آن بتون تحت چرخش مداوم نگه داشته می شود تا زمانی که برای استفاده خارج شود.

fj,k Hlhni

بتون آماده یک راه حل عالی در برابر مخلوط بتون معمولی است زیرا به کار، زمان، تلاش کمتر و هزینه کمتری نیاز دارد. این ماده همچنین متمایز است زیرا به حفظ کیفیت یکنواخت در طول کار کمک می کند و سرعت بالای ساخت بتون را به شما می دهد. بتن آماده به جلوگیری از مشکلاتی مانند کارکرد ضعیف و جداسازی، نسبت نامناسب سیمان آب، زمان اختلاط نامناسب که همیشه در مخلوط های بتونی سنتی با آن مواجه می شود، کمک می کند.

اکثر تولیدکنندگان بتون آماده را در محل تهیه می کنند.

قبل از سفارش بتون آماده مخلوط، باید اطلاعات اولیه را به شرح زیر در اختیار تولید کننده قرار دهید.

1- درجه طراحی بتون یا مخلوط

  • انواع کارهایی که قصد دارید بتن ریزی کنید یعنی دال فونداسیون، دال کف، روسازی و غیره.
  • درجه بتون مورد نیاز در محل ، یعنی M15، M20، M25، M30  و غیره
  • ریزش بتون هم در کارخانه بچینگ و هم در محل.
  • مقدار بتون در متر مکعب یا حیاط مکعب.
  • آدرس یا محل ریختن بتون.
  • زمان مورد نیاز بتون مخلوط آماده در محل.
  • زمان فاصله بین دو تحویل متوالی

 2- از استفاده بیش از حد خاکستر آگاه باشید

لازم است نسبت خاکستر بادی را در بتون بدانیم. برخی از تولید کنندگان مقدار زیادی خاکستر بادی را در بتون اضافه می کنند که طبق استانداردها نیز توصیه نمی شود. به طور معمول خاکستر بادی در سطوح بین 15 تا 25 درصد جرم جزء مواد سیمانی اضافه می شود. صاحبان کارخانه این کار را برای کاهش هزینه و افزایش سود انجام می دهند. بنابراین، خریدار باید قبل از خرید با نرخ های پایین تر، آگاه باشد و نباید با این نرخ های کمتر فریب بخورد.

بتون آماده

همچنین لازم است منبع هر یک از اجزای بتن ( سیمان، سنگدانه ها، افزودنی و آب) ، نسبت و مقدار ماده بتن در متر مکعب و انواع افزودنی های مورد استفاده در بتون آماده را بدانید. بنابراین، قبل از سفارش بتون آماده، اطلاعات فوق را از نمایندگی بخواهید. یعنی جزئیات طراحی میکس.

3- منبع مواد اولیه

نمایندگی های RMC مواد مختلف بتون را از منابع مختلف خریداری می کنند. برخی منابع مواد با کیفیت خوب را ارائه می دهند یا برخی دیگر ممکن است نداشته باشند. شما باید فروشنده را با قضاوت در مورد منابع آنها ارزیابی کنید اگر منابع آنها از نظر کیفیت در بازار محلی مشهور است، می توانید فروشنده آماده را انتخاب کنید، که مواد بتونی را از منابع معتبر خریداری می کند.

4- زمان حمل و نقل

مطابق IS 4926: 2003، توصیه می شود بتن آماده را ظرف 2 ساعت از زمان بارگیری در بچینگ پلانت مرکزی بریزید. با این حال، اگر از مخلوط تاخیری استفاده شود، ممکن است یک دوره طولانی تر مجاز باشد. اما، مطمئن شوید که کدام تاخیر دهنده مورد استفاده قرار می گیرد و همه مراحل مطابق توصیه تاخیر در تولید انجام می شود.

5- استفاده از افزودنی

گاهی ممکن است دوز اضافی افزودنی در محل پروژه اضافه شود تا کارایی بتون را بازیابی کند. برخی از مواد افزودنی حاوی کلرید هستند و در صورت وجود، لازم است میزان کلرید را در درصد کل جرم افزودنی بدانیم. اگر مقدار کلرید در بتون آماده زیاد باشد، منجر به خوردگی فولاد آرماتور می شود که بر عمر مفید خانه یا ساختمان تأثیر می گذارد. بنابراین، از چنین مخلوط هایی باید اجتناب شود. به طور معمول، امروزه هیچ کس از افزودنی های حاوی کلرید استفاده نمی کند.

6- آزمایش بتون

در استانداردها مشخص شده است که فروشندگان بتون آماده باید در محل خود از امکانات آزمایش برای انجام آزمایشات معمول برخوردار باشند، به عنوان مثال آزمایش افت بتون، آزمایش مکعب بتون و غیره. بنابراین، می توانید کارایی و استحکام بتون سفارش داده شده را بررسی کنید.

شما می توانید با انجام آزمایش افتادگی در محل کارکرد بتون را بررسی کنید. ریزش بتون بیشتر بستگی به شرایط قرارگیری و میزان کارایی دارد. بر اساس استاندارد IS 456: 2000، مقاطع کم ارتفاع مانند صفحات، تیرها، دیوارها، ستونها و غیره با افت 25 تا 75 میلی متر ریخته می شوند. مقاطع بسیار مقاوم مانند اسلب، تیر، دیوار، ستون و غیره با افت 50 تا 100 میلی متر ریخته می شوند. در مورد کارهای لغزشی یا بتن پمپ شده، افت مناسب بتن 75 تا 100 میلی متر است.

7- مشکل ترافیک

برخی از پلیس شهرها در راستای کاهش ناهنجاری های رانندگی و تصادفات در جاده ها قوانین جدیدی را برای رفع انسداد جاده های اصلی با محدود کردن تردد وسایل نقلیه سنگین و باربری در ساعات اوج وضع کرده اند. بنابراین، اگر در چنین شهرهایی زندگی می کنید، لازم است برنامه ریزی برای ریختن بتون طبق قوانین و زمان ترافیک اضافی انجام شود.

محبوبیت بتون روز به روز در حال افزایش است اما هزینه های زیست محیطی زیادی نیز با خود به همراه دارد. مواد طبیعی هر روز استخراج و پردازش می شوند. این نشان می دهد که ما محیط را ناسالم می کنیم. اما با شناسایی و بررسی خواص مختلف مواد زائد یا محصول جانبی مانند خاکستر بادی، افزودن ارزش به بتون آماده امکان پذیر شد. این نشان می دهد که ما در حال حاضر از تأثیر یک محیط ناسالم آگاه هستیم و اکنون به سمت استفاده از مصالح سبز که به ساختن ساختمان های سبز کمک می کند، حرکت می کنیم.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...