لجستیک چیست؟

لجستیک فرآیند برنامه ریزی، اجرا و مدیریت جریان و ذخیره سازی مطمئن، موثر کالاها، خدمات و اطلاعات مربوط به بین مبدا و مصرف آنها است. این به هماهنگی و حرکت موجودی از یک مکان به مکان دیگری اشاره دارد.

شرکتهای فعال در زمینه تولید و توزیع به راه حلهای لجستیکی قوی و چارچوبی مشخص نیاز دارند که بتواند زمان تحویل را افزایش داده و رضایت مشتری را افزایش دهد. شرکتها به دلیل اهمیت آن در زنجیره تامین، زمان و پول بیشتری را برای ساده سازی تدارکات خود سرمایه گذاری می کنند. بسته به ماهیت کار شرکت، تدارکات می تواند معانی متفاوتی داشته باشد. یک خرده فروش ممکن است به تدارکات به عنوان وسیله ای برای دریافت و انتقال آسان موجودی نگاه کند. در مقابل، یک شرکت ماشین آلات ممکن است بسته بندی مناسب و حمل قطعات را برای مونتاژ به کارخانه ها بررسی کند.

5 جزء لجستیک

لجستیک یک اصطلاح چتر و شبکه ای از چندین فرآیند است که برای رسیدن به اهداف تعیین شده یک به یک - یا همزمان - انجام می شود. از این رو، برای تجزیه و تحلیل بیشتر و درک سایر فرایندها، می توان تدارکات را به اجزای مختلف تقسیم کرد. این اجزا عبارتند از:

انبارداری و لجستیک

1- مدیریت انبارداری و ذخیره سازی 

یکی از مهمترین جنبه هایی که هنگام شروع یک کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد، لجستیک و انبارداری است. یک شرکت باید زمان، نیروی کار و پول خود را برای ایجاد یک انبار یا ذخیره سازی مطلوب اختصاص دهد که تمام مواد لازم برای فرایند تولید آنها را در خود جای دهد. مکان می تواند به اندازه اندازه بسیار مهم باشد - نه تنها داشتن فضای کافی، بلکه دسترسی آسان از بزرگراه ها یا جاده های اصلی نیز ضروری است تا مشتریان بتوانند به راحتی محصول شما را پیدا کنند. علاوه بر این، شما به کارمندانی احتیاج دارید که بهترین نحوه سازماندهی اقلام را در قفسه ها با توجه به نوع موضوعی داشته باشند: کتابها باید در یک سر کنار هم قرار بگیرند در حالی که وسایل الکترونیکی ممکن است در مجاورت آن قرار گیرند. همه آن تحت انبار قرار می گیرد و باید دقیق باشد تا از دسترسی آسان در هنگام حمل اطمینان حاصل شود.

2- بسته بندی

تدارکات و بسته بندی مواردی هستند که هنگام ایجاد یک محصول باید در ذهن شما باشد. ظاهر غیرحرفه ای می تواند شما را بیش از حد آماتور جلوه دهد. با این حال، نوع صحیح بسته بندی می تواند چیزهای داخل آن را به شکل جذابی به نمایش بگذارد و درعین حال طول عمر آن را برای قفسه های خرده فروشی یا به عنوان هدیه به ارمغان بیاورد.

لجستیک بسته بندی

فرایند لجستیک و طراحی بسته در هر کسب و کاری از شرکت های تولیدی گرفته تا مغازه های خرده فروشی بسیار مهم است - داشتن تنها یک جزء کثیف، مصرف کنندگان را از بین می برد در صورتی که احساس کنند شرکت اصلاً به نیازهای آنها اهمیتی نمی دهد، بنابراین این موارد نباید نادیده گرفته شود.لجستیک بسته بندی برای شرکت از اهمیت بالایی برای اطمینان از قوام محصول در سطح بالا برخوردار است.

بسیاری از عملیات لجستیکی ساعت های زیادی را برای تنظیم دقیق روش های حمل و نقل و جابجایی مهندسی شده خود در هر بخش انجام می دهند و اطمینان حاصل می کنند که هر بسته ای توسط کارگرانی که آموزش های مفیدی را در مورد نحوه استفاده بهتر از انواع مختلف محصولات گذرانده اند، با احتیاط برخورد می کند. این جلسات آموزشی برای کارگران جدید اجباری است زیرا یکنواختی را در بسته بندی در همه جا ایجاد می کنند و اطمینان می دهند که برای هر سفارشی که باید ذخیره شود یا ارسال شود، از یک فرمت پیروی می شود. 

3- موجودی

هنگام مدیریت موجودی، چندین نکته اساسی را باید به خاطر بسپارید. اغلب ضایعات زیادی وجود دارد که می تواند منجر به سودآوری کم و از دست دادن فرصت های رشد شود، بنابراین شما باید سطح عرضه محصول خود را به طور مداوم با استفاده از آخرین فناوری مانند برچسب گذاری RFID یا اسکن بارکد پیگیری کنید.

استفاده صحیح از تکنیک های مدیریت موجودی به جلوگیری از بروز هرگونه نقص در کمبودها و مبالغ بیش از حد کمک می کند، زیرا مدیران با عملکرد خوب می دانند که در هر زمان چقدر نیاز دارند تا بتوانند تقاضای مشتریان را بدون انباشت مازاد برآورده کنند، که می تواند باعث هزینه های غیر ضروری مانند هزینه اجاره انبار شود. در هر عملیات لجستیکی، مدیریت موجودی می تواند در برنامه ریزی مالی و سفارش زودهنگام تفاوت ایجاد کند تا در آینده از دست دادن مشتریان احتمالی جلوگیری شود. 

لجستیک

4- حمل و نقل

هنگام حمل و نقل، لجستیک یک عامل حیاتی است. چه شما بسته ها را حمل می کنید و چه کالاها را تحویل می گیرید و تحویل می دهید، لجستیک نقش مهمی در موفقیت عملیات شرکت شما دارد. 

منظور از حمل و نقل این است که از نقطه A به نقطه B تا حد ممکن کارآمد برسید در حالی که به هر دو مکان دست نخورده و با حداقل آسیب در طول مسیر رسیده اید. و مانند هر عملیاتی که برای تکمیل کار خود به شدت به منابع متکی است،لجستیک نقش مهمی در این دارد که همه چیز بدون مشکل اجرا می شود - چه در مورد خدمات حمل و نقل کالا برای محموله های بین المللی و چه تحویل های داخل کشور توسط شرکت های حمل و نقل داخلی.

لجستیک حمل و نقل یک فرایند طولانی است. برای اطمینان از تحویل به موقع کالاهای خود، به یک شرکت حمل و نقل مجرب با تخصص مورد نیاز برای انواع صنایع نیاز دارید، از جمله خدمات حمل و نقل بارهای سنگین که به خوبی در مقابله با هرگونه مانعی که ممکن است در طول سفر خود از نقطه A تا B با آن روبرو شوند، مجهز باشند؛ بدون شکستن یا آسیب رساندن به محموله کسی. ممکن است در ابتدا دلهره آور به نظر برسد، اما یافتن شریک مناسب می تواند روند را بهینه کرده و آن را به روشی آسان تبدیل کند. 

حمل و نقل

5- اطلاعات

لجستیک اطلاعات برای هر کسب و کاری حیاتی است و شما باید بهترین شیوه ها را برای جلوگیری از اشتباهات پرهزینه درک کنید.

شرکتها همیشه به دنبال ساده سازی فرایندها هستند. آنها می توانند این کار را با نرم افزار مدیریت اطلاعات (IMS) انجام دهند. IMS به آنها اجازه می دهد تا انواع داده ها را در یک مکان واحد متمرکز کنند، بنابراین آنها در مدیریت سیستم های مختلف پرونده یا نگرانی در مورد گم شدن فایل ها در جایی بین بخش ها مشکلی ندارند. همچنین کار را برای کارمندان راحت تر می کند زیرا همه چیز در اختیار آنها قرار می گیرد بدون داشتن چندین حساب و رمز عبور. 

لجستیک داده های یک شرکت مجموعه روش ها و سیاست هایی است که به سازماندهی، مرتب سازی، ذخیره، انتقال اطلاعات کمک می کند. آنها می توانند از میزان هزینه حمل و نقل محصولات در سراسر جهان یا اینکه باید پیوست های ایمیل را به جای ارسال پیوست در یک پیام ایمیل در هارد دیسک رایانه محل کار خود ذخیره کنید، متغیر باشند. یک مثال تعیین محل میز کارکنان در نزدیکی همکارانشان است که ممکن است در انجام وظایف به کمک نیاز داشته باشند. 

تفاوت بین تدارکات و زنجیره تامین

یکی از رایج ترین تصورات غلط این است که لجستیک و زنجیره تامین اصطلاحاتی یکسان و قابل تعویض هستند. حقیقت این است که آنها دو چیز کاملاً متفاوت هستند که با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. 

لجستیک حمل و نقل

لجستیک بیشتر در مورد نحوه حمل و نقل، بسته بندی و مدیریت با یک شرکت است. به عنوان مثال، لجستیک شامل تهیه مواد از تأمین کننده، ارسال از طریق کانالهای مناسب برای پردازش است. پس از انجام این کار، کارگران می توانند محصول نهایی را برای توزیع کنندگان ارسال کنند. تمام فرآیندهای ذکر شده در بالا تحت تدارکات قرار می گیرند. 

از سوی دیگر، زنجیره تأمین به دنباله ای از رویدادهایی اشاره می کند که برای ایجاد هدف نهایی از تحویل محصول به فروشنده و مشتری با یکدیگر تعامل دارنداین شامل پشتیبانی مشتری، ردیابی حمل و نقل و انبار در نزدیکی مکان های فروشندگان برای اطمینان از زمان تحویل سریعتر است. 

اهمیت لجستیک

شرکت ها در حال درک این هستند که داشتن یک محصول عالی در عصر امروز کافی نیست. هر محصول دارای یک محصول رقابتی از یک شرکت با قیمت های متناسب است. شرکت ها متوجه می شوند که باید فراتر از اینها حرکت کنند تا اطمینان حاصل کنند که بیشترین ارزش را برای مصرف کنندگان خود ارائه می دهند. 

یک شرکت می تواند با تجربه تحویل عالی، بسته بندی مناسب و سهولت حل مشکلات.، به مشتری ارزش بدهد. تدارکات به این دلیل مطرح می شود که آنها عامل کنترل در دست زدن و تحویل یک محصول هستند. علاوه بر این، شرکت ها می توانند با بهبود مدیریت لجستیک، ضرر خود را کاهش دهند. 

این یک واقعیت شناخته شده است که شرکت ها به دلیل موجودی نامناسب، رسیدگی ضعیف و اقدامات تحویل سالانه متحمل ضرر می شوند. بسیار مقرون به صرفه است که محصول را با احتیاط تحویل دهید تا اینکه از مشتری عذرخواهی کنید و محصول جدیدی را برای او ارسال کنید. نه تنها از نظر مالی به شرکت آسیب می رساند، بلکه مصرف کننده را از تأیید مجدد نام تجاری شرکت منصرف می کند. 

از این رو، اگرچه تدارکات به عنوان یک فعالیت عقب افتاده در نظر گرفته می شود، اما به همان اندازه بازاریابی اولیه در مقابل مصرف کنندگان منعکس می شود. با توجه به این عوامل، تدارکات به بخشی جدایی ناپذیر از عملیات زمینی شرکت تبدیل شده است. در صورت بهبود لجستیک، شرکت ها می توانند تصویر برند خود را بهبود بخشند، ضررها را کاهش دهند، انبارها را بهینه کنند و حتی حجم کار کارکنان را کاهش دهند. 

فناوری لجستیک

پیشرفت فناوری در تدارکات

لجستیک زمینه ای است که در سال های اخیر شاهد رشد سریع فناوری بوده است، که می تواند ناشی از ظهور برنامه های تلفن های هوشمند باشد. یکی از این تغییرات فناوری شامل نرم افزار ردیابی پیچیده برای کامیون های باری است.

علاوه بر فناوری های جدید و ابتکاری مانند این، پیشرفت های زیادی در نحوه ارتباط ما با مشتریان از طریق بسترهای رسانه های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک ایجاد شده است- این امر دریافت بازخورد از مشتریان در مورد تجربه آنها را نسبت به قبل آسان تر می کند. آنها از خدمات یا محصولات شرکت شما استفاده می کنند.

فناوری هایی مانند برچسب های RFID و بارکد، زنجیره تامین را در تجارت مدرن متحول کرده است. پیشرفت های گوناگونی در طول چند دهه مشاهده شده است. با این حال، فقط چند سال پیش بود که ما پیشرفت چشمگیری در زمینه فناوری مانند برچسب گذاری با فرکانس رادیویی (RFID) و اسکن بارکد دو بعدی مشاهده کردیم. 

این فناوری ها به شرکت ها اجازه می دهد تا کالاها را از مبدأ خود در هر مرحله تولید پیگیری کنند تا به قفسه های خرده فروشی برسند یا مستقیماً به خانه مشتریان تحویل داده شوند - همه بدون تعامل انسانیبه دلیل دقت بسیار مناسب است. در صورت وجود هر گونه سوال در مورد منشاء یک کالا، یک تجارت حتی می تواند سابقه محصولات را ثبت کند. این حتی می تواند به مشاغل کمک کند که سابقه ای از روش های مدیریتی را که مطابق با سیاست های شرکت اجرا شده است، داشته باشند.

آیا کسب و کار شما می تواند از خدمات بهبود لجستیک بهره مند شود؟

سوال فوق العاده ای است و پاسخ مثبت است. لجستیک می تواند دارایی ارزشمندی برای هر شرکت بزرگ یا کوچک باشد. ارائه دهندگان راه حل های لجستیکی امروز قیمت های انعطاف پذیری را برای مشتریان خود ارائه می دهند تا ارزیابی کنند که با توجه به نیازهای آنها در این دوره از چرخه رشد، کدام گزینه ها بیشتر منطقی هستند.

در مجموع، پیشرفت در زمینه لجستیک با استفاده از فناوری منجر به رونق خرید از فروشگاه آنلاین در جهان شده است و به بسیاری از افراد کمک کرده است تا مشاغل خود را از راحتی خانه خود راه اندازی کنند. 

خدمات لجستیک برای بسیاری از مشاغل ضروری است و می تواند منجر به افزایش کارایی، صرفه جویی در هزینه ها، بهبود سطح خدمات مشتری شود. بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط ​​دارای قابلیت های داخلی یا درک روشنی از لجستیک نیستند. بسیار مهم است که آگاه باشید زیرا مدیریت نادرست حمل و نقل می تواند منجر به از دست رفتن فرصت های درآمد شرکت شما یا اتلاف پول به دلیل عدم بهینه سازی عملیات فعلی شما شود. 

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...