تمیز کردن میوه ها و سبزیجات

محصولات تازه می توانند از جهات مختلف آلوده شوند، اما رعایت این مراحل ساده می تواند به شما و خانواده شما در برابر بیماری های ناشی از غذا کمک کند. مقامات بهداشت فدرال تخمین می زنند که سالانه نزدیک به 48 میلیون نفر از غذای آلوده به میکروب های مضر بیمار می شوند و برخی از علل ممکن است شما را شگفت زده کند.

اگرچه اکثر مردم می دانند که محصولات حیوانی برای جلوگیری از بیماری باید با دقت مورد استفاده قرار گیرند، این محصولات نیز می توانند عامل شیوع بیماری های ناشی از غذا باشند. در سالهای اخیر، ایالات متحده چندین شیوع وسیع بیماری ایجاد کرده است که ناشی از میوه ها و سبزیجات آلوده است، از جمله: اسفناج، طالبی، گوجه فرنگی و کاهو.

گلندا لوئیس، متخصص بیماری های ناشی از غذا در سازمان غذا و دارو، می گوید محصولات تازه می تواند از جهات مختلف آلوده شود. در مرحله رشد، محصولات ممکن است توسط حیوانات، مواد مضر در خاک یا آب و بهداشت نامناسب در بین کارگران آلوده شوند. پس از برداشت محصول، از بسیاری از دست ها عبور می کند و خطر آلودگی را افزایش می دهد. آلودگی حتی می تواند پس از خرید محصول، هنگام آماده سازی غذا یا ذخیره سازی نامناسب رخ دهد.

تمیز کردن میوه ها و سبزیجات

در صورت امکان، FDA می گوید محصولاتی را انتخاب کنید که ضربه خورده یا آسیب دیده نیستند و اطمینان حاصل کنید که اقلام از قبل برش خورده، مانند کیسه های کاهو یا برش های هندوانه، یا در یخچال یا روی یخ در فروشگاه و خانه قرار دارند. علاوه بر این، توصیه های زیر را دنبال کنید:

دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب گرم و صابون قبل و بعد از تهیه محصولات تازه بشویید.

در صورت بروز آسیب یا ضربه قبل از خوردن یا دست زدن به آن، قبل از آماده سازی یا خوردن غذا، نواحی آسیب دیده یاضربه خورده شده را جدا کنید.

قبل از پوست کندن، میوه و سبزی را با آب شستشو دهید تا خاک و باکتری از چاقو به میوه یا سبزی منتقل نشود.

در حین نگه داشتن زیر آب جاری معمولی، محصول را به آرامی مالش دهید. نیازی به استفاده از صابون نیست.

از یک برس تمیز سبزیجات برای تمیز کردن محصولات سفت مانند خربزه و خیار استفاده کنید.

با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی محصول را خشک کنید تا باکتری های موجود بیشتر کاهش یابد.

خارجی ترین برگ های یک سر کاهو یا کلم را جدا کنید.

لوئیس می گوید مصرف کنندگان باید محصولات فاسدشدنی را در یخچال در دمای 40 درجه یا زیر آن نگهداری کنند.

نکات کلی برای شستن سبزیجات و میوه ها

اکثر میوه ها و سبزیجات تازه دارای پوشش محافظ طبیعی هستند. بنابراین آنها را درست قبل از آماده شدن برای خوردن یا پختن زیر آب بشویید. اگر آنها را زودتر از موعد بشویید، سرعت خراب شدن آنها افزایش می یابد. سبزیجات برگ دار را می توان چند روز قبل از استفاده شستشو و ذخیره کرد.

بهترین روش شستن سبزیجات و میوه ها زیر آب جاری است. شما نیازی به محصولات خاص، صابون یا سرکه ندارید. اینها می توانند طعم پس مزه نامطلوب (aftertaste) را به جا بگذارند و باکتری ها و کپک ها را از بین نبرند.

شستن سبزیجات با برگ سبز

نمونه هایی از سبزیجات برگ دار عبارتند از کلم پیچ، کاهو، Swiss chard ، راپینی، کلم و سبزیجات از قبل بسته بندی شده مانند بیبی اسفناج.

تمام سبزیجات با برگ سبز، از جمله سبزیجات از قبل بسته بندی شده را در زیر آب سرد لوله کشی بشویید.

برای سبزیجات برگ دار، مانند کاهو و کلم، ابتدا برگهای بیرونی را بردارید. برگهای پژمرده یا بی رنگ را دور بیندازید.

سبزیجات برگ دار را در آبکش بشویید، آبکشی کنید و با دستمال کاغذی یا حوله چای خشک کنید.

در حوله های کاغذی تمیز یا در کیسه پلاستیکی در بسته در یخچال نگهداری کنید. ظرف یک هفته استفاده کنید.

شستن سبزیجات با برگ سبز

شستن میوه ها و سبزیجات با پوست

نمونه هایی از غذاهای دارای پوست عبارتند از طالبی، پرتقال، انبه، خربزه، آناناس، هویج، سیب زمینی و کدو.

دلیل شستن سبزیجات و میوه ها با پوست آنها این است که این امر مانع از ورود باکتری های روی پوست یا پوست هنگام برش خوردن آن می شود.

از یک برس نرم و تمیز برای تمیز کردن سبزیجات و میوه ها در زیر آب جاری استفاده کنید. سپس خشک کنید.

شستن قارچ

بهترین روش برای شستن انواع قارچ ها پاک کردن آنها با یک پارچه مرطوب است. همچنین می توانید آنها را به سرعت در آب خنک بشویید. خیساندن قارچ ایده خوبی نیست زیرا آب را جذب می کند که باعث می شود سریعتر خراب شوند. هنگامی که قارچ ها تمیز شدند، با حوله خشک کنید.

شستن قارچ

شستن انواع توت ها

نمونه ها یا انواع توت ها عبارتند از توت فرنگی، زغال اخته، توت سیاه و تمشک.

توت ها را درست قبل از خوردن بشویید. در غیر این صورت آنها به سرعت خراب می شوند.

ایمنی:

تمام سطوح و ظروف را با آب داغ و صابون، از جمله تخته برش، روی میز ، ابزار پوست گیری و چاقوهایی که با میوه یا سبزیجات تازه در تماس هستند، تمیز کنید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...