دستورالعمل های ایمنی مخزن گیرنده هوا

ایمنی مخزن گیرنده هوا (مخزن هوای فشرده) باید برای هر کاربر هوای فشرده در اولویت باشد. تعمیر و نگهداری ضعیف، ذخیره سازی نامناسب یا عملکرد در فشارهای ناامن می تواند منجر به خرابی مخزن گیرنده هوای خطرناک شود.

این مقاله علل متداول خرابی مخزن گیرنده هوا، نگهداری و نگهداری ایمن مخازن گیرنده هوا و اهمیت استفاده از تجهیزات هوای فشرده با درجه  ایمنیرا بررسی می کند.

مخزن گیرنده هوای فشرده شما نوعی مخزن تحت فشار است. در مدت زمان طولانی هوا را تحت فشار شدید داخلی ذخیره می کند. اگر مخزن به درستی نگهداری نشود، خوردگی، تنش و خستگی می تواند منجر به پارگی خطرناک مخزن شود.

خطرات شغلی مخازن گیرنده هوا

خرابی مخزن گیرنده هوا بسیار خطرناک است. در صورت به خطر افتادن یکپارچگی مخزن، فشارهای داخلی زیاد داخل مخزن می تواند باعث پارگی آن با نیروی انفجاری شود.

هنگامی که این اتفاق می افتد، قطعات بزرگ مخزن ممکن است با سرعت زیاد به تجهیزات، زیرساخت ها یا افراد مجاور رانده شوند. همچنین ممکن است قطعات کوچک و تیز ترکش هایی وجود داشته باشد که می توانند با سرعت زیاد به بدن انسان نفوذ کنند. خرابی مخزن گیرنده هوا ممکن است منجر به آسیب گسترده به تاسیسات و تجهیزات مجاور و صدمه شدید یا مرگ کارگران مجاور شود.

lock i,hd tavni

دلایل متداول خرابی مخزن گیرنده هوا

شایع ترین دلایل خرابی گیرنده هوا عبارتند از:

  • طراحی/استفاده از مخازن بدون کد
  • عملکرد بالاتر از حداکثر فشار مجاز کار (فشار بیش از حد)
  • نصب نامناسب
  • خوردگی
  • ترک خوردن
  • خرابی جوش
  • ترمیم نادرست ترک ها/نشتی ها
  • قرار گرفتن در معرض شرایط محیطی شدید (انجماد یا گرم شدن بیش از حد)
  • خرابی سوپاپ ایمنی

آیا مخازن گیرنده هوا باید دارای گواهینامه ایمنی باشند؟

مخازن گیرنده هوای مورد استفاده در کاربردهای صنعتی باید دارای گواهی ایمنی باشند. استفاده از مخزن گیرنده هوای بدون گواهینامه ممکن است منجر به صدمه به تاسیسات شما یا صدمه یا مرگ کارکنان در صورت پارگی شود.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای مخازن گیرنده هوا

کاربران فشرده باید تمام توصیه های نگهداری را برای عملکرد ایمن مخزن گیرنده هوا رعایت کنند. این شامل:

  • فقط از مخازن گیرنده هوای دارای گواهینامه ایمنی استفاده کنید.
  • هرگز مخزن را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید. دستورالعمل های عملکرد را برای حداکثر فشار دنبال کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که مخزن دارای فشار سنج بوده و به درستی کار می کند.
  • به صورت دوره ای مخزن را از نظر خوردگی، علائم خیاطی جوش، ترک، نازک شدن دیواره عروق و سایر عیوب بررسی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که مخزن دارای یک شیر اطمینان ایمنی است و شیر درست کار می کند.
  • برای جلوگیری از تجمع مایعات در داخل مخزن، مخزن را مکرر تخلیه کنید.
  • تمام تغییرات یا تعمیرات را توسط متخصصان معتبر انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که تعمیر با استانداردهای کیفیت مطابقت دارد.
  • ارائه آموزش ایمنی برای اپراتورهای مخزن گیرنده هوا.

lock 'dvkni i,h

ذخیره سازی امن برای مخازن گیرنده هوا

مخازن گیرنده هوا باید در محلی نگهداری شوند که در برابر شدت دما و تجمع رطوبت که می تواند باعث خوردگی شود، محافظت شوند.

مخازن گیرنده هوا گرما تولید می کنند. هوای فشرده در دمای بالا وارد مخزن می شود. با سرد شدن، گرما از مخزن ساطع می شود. اگر فرآیندهای تولیدی شما به گرما حساس هستند یا می خواهید فشار بر سیستم خنک کننده HVAC خود را کاهش دهید، ممکن است بر روی قرارگیری مخزن تأثیر بگذارد.

آیا می توان مخزن گیرنده هوا را در خارج ذخیره کرد؟

ذخیره سازی در فضای باز مخزن گیرنده هوا فقط برای محیط هایی مناسب است که در طول سال بیش از یخ زدگی خود را حفظ کنند. در دمای انجماد، مخازن در فضای باز می توانند یخ بزنند و حتی پاره شوند - نتیجه ای پرهزینه و بالقوه خطرناک. اگر در قسمتی از سال درجه حرارت یخ زدگی در منطقه شما وجود دارد، امن ترین حالت نگهداری مخزن در داخل ساختمان است.

اگر مخزن گیرنده هوای خود را در خارج از ساختمان ذخیره می کنید، حتماً بازرسی های مکرر را برای پایش خوردگی انجام دهید. برای حفظ یکپارچگی مخزن باید هرگونه علائم خوردگی فوراً برطرف شود.

جلوگیری از یخ زدن مخزن گیرنده هوا

اگر منطقه شما در معرض دمای خنک تر و گاه گاه یخ زدگی است، در هوای سردتر مراقب مخزن خود باشید. مخزن به تنهایی مقداری گرما تولید می کند. با این حال، اگر درجه حرارت بیش از حد کاهش یابد، مخزن هنوز در معرض یخ زدگی است. عایق کاری مخزن و تامین گرمایش کمکی در هوای سرد ممکن است برای جلوگیری از آسیب ضروری باشد.

بازرسی مخزن گیرنده هوا

اگر مطمئن نیستید که مخزن گیرنده هوای شما با الزامات ایمنی مطابقت دارد یا خیر، باید آن را بررسی کنید. با استفاده از فناوری آزمایش ضخامت فلز اولتراسونیک، مخزن را متوقف کرده و آزمایش می کنند. اگر مخزن گیرنده هوای شما بازرسی را پشت سر نگذارد، باید فوراً از رده خارج شده و بلافاصله تعویض شود.

کلیه مخازن گیرنده هوا نیز پس از نصب باید بازرسی شوند. توصیه می شود که همه مخازن گیرنده هوا حداقل سالانه مورد بازرسی قرار گیرند.

تولید کنندگان باید بازرسی های مکرر بصری از مخزن گیرنده هوا را انجام دهند تا به دنبال علائم خوردگی، خرابی یا خرابی جوش باشند. دریچه های تخلیه روزانه و فشار را هر سه ماه یکبار بررسی کنید تا از عملکرد صحیح آنها مطمئن شوید. در صورت مشاهده هرگونه مشکل در مخزن گیرنده هوا، فوراً با سازنده یا نصب کننده سیستم هوای فشرده تماس بگیرید.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...