وصل شدن واتس اپ، اینستاگرام و فیس بوک پس از تقریباً 6 ساعت قطعی

فیس بوک، اینستاگرام، مسنجر و واتس اپ پس از تقریباً 6 ساعت خاموشی مجدد روشن شدند که مانع دسترسی 3.5 میلیارد کاربر این شرکت به رسانه های اجتماعی و خدمات پیام رسانی شد.

فیس بوک عذرخواهی کرد اما فوراً علت این شکست را توضیح نداد، بزرگترین موردی که تاکنون توسط گروه نظارت وب Downdetector ردیابی شده است.

این خاموشی دومین ضربه به غول رسانه های اجتماعی در چند روز پس از آن بود که یک افشاگر در روز یکشنبه شرکت را متهم کرد که بارها سود را بر مبارزه با سخنان نفرت انگیز و اطلاعات غلط اولویت داده است.

رسانه های اجتماعی

با روی آوردن جهان به برنامه های رقیب مانند توییتر و TikTok، سهام فیس بوک 4.9 درصد کاهش یافت که بزرگترین افت روزانه آنها از نوامبر گذشته است. به دنبال از سرگیری خدمات، سهام در معاملات حدود نیم درصد افزایش یافت.

مایک شروفر، مدیر فناوری فیس بوک در توئیتی نوشت: "متاسفم برای همه مشاغل کوچک و بزرگ، خانواده و افراد وابسته به ما، متاسفم."

چند تن از کارکنان فیس بوک که از افشای نام خود امتناع کردند، گفتند که آنها معتقدند این اختلال ناشی از یک اشتباه داخلی در نحوه هدایت ترافیک اینترنت به سیستم های آن است. خرابی ابزارهای ارتباطی داخلی و سایر منابع وابسته به همان شبکه برای کارکردن، خطا را بیشتر کرد.

کارشناسان امنیتی می گویند که یک اشتباه یا خرابکاری سهوی از سوی خودی نیز محتمل است.

جاناتان زیتراین، مدیر مرکز اینترنت و جامعه برکمن کلاین در هاروارد در توییتی نوشت: "فیس بوک اساساً کلیدهای خود را در ماشین خود قفل کرد."

طبق برآوردهای شرکت اندازه گیری تبلیغات Standard Media Index، فیس بوک، که بعد از گوگل بزرگترین فروشنده تبلیغات آنلاین در جهان است، در طول وقفه، حدود 545،000 دلار درآمد تبلیغاتی ایالات متحده از دست داده است.

با این حال، تعطیلی گذشته شرکت های اینترنتی  در بلند مدت تأثیر چندانی بر رشد درآمد آنها نداشته است.

error

خدمات فیس بوک، از جمله برنامه های مصرف کننده مانند اینستاگرام، ابزارهای محل کار که به مشاغل و برنامه های داخلی می فروشد، بعد از ظهر دوشنبه قطع شد و 6 ساعت بعد متصل شد.

بلافاصله پس از شروع خاموشی، فیس بوک تأیید کرد که کاربران در دسترسی به برنامه های خود با مشکل روبرو هستند اما هیچ جزئیاتی در مورد ماهیت این مشکل ارائه نکرده و نمی گوید که چه تعداد از کاربران تحت تأثیر قرار گرفته اند.

پیام خطا در صفحه وب فیس بوک نشان می دهد که خطایی در سیستم نام دامنه (DNS) وجود دارد که به آدرس های وب اجازه می دهد تا کاربران را به مقصد خود برسانند. چند ماه پیش قطع مشابهی در شرکت ابری Akamai Technologies Inc  چندین وب سایت را از بین برد.

در یکی از محبوب ترین توییت های روز ، شرکت پخش ویدئو Netflix یک توییت با عنوان "وقتی اینستاگرام و فیس بوک خراب هستند" به اشتراک گذاشت، که نشان می داد شخصی با برچسب "توییتر" شخصی را در آستانه زمین خوردن نگه می دارد که برچسب "همه" دارد.

روز یکشنبه، فرانسیس هاوگن، که به عنوان مدیر محصول در تیم اطلاعات غلط مدنی در فیس بوک کار می کرد، فاش کرد که او افشاگری بوده است که اسناد و مدارکی را برای تحقیقات اخیر وال استریت ژورنال و جلسه سنا در هفته گذشته در مورد آسیب اینستاگرام به دختران نوجوان ارائه کرده است.

 هاوگن قرار بود روز سه شنبه از همان کمیته فرعی سنا بخواهد که این شرکت را  تحت نظارت و سامان بدهد. وی این شرکت را به شرکت های دخانیات تشبیه کرد که ده ها سال است آسیب سیگار به سلامتی را نادیده می گیرند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...