بتون کی اختراع شد؟

امروزه بتون کاربرد گسترده ای در صنعت ساختمان دارد. با این حال، از زمان قدیم استفاده می شده است. عصر ساخت و ساز بتونی به رومیان و مصریان باستان باز می گردد. تاریخچه مصالح سیمانی به اندازه تاریخ مهندسی ساختمان قدمت دارد. مصری ها، رومی ها و هندی ها در ساخت و سازهای باستانی خود از نوعی مصالح سیمانی استفاده می کردند.

اعتقاد بر این است که مصر اولیه بیشتر از مواد سیمانی استفاده می کرد که از سوختن گچ به دست می آمد. پس از آن مصریان باستان شروع به استفاده از گچ نجس کلسینه کردند. یونانیان و رومیان از سنگ آهک کلسین شده استفاده کردند و بعداً یاد گرفتند که ماسه و سنگ خرد شده، آهک و آب یا آجر و کاشی های شکسته را اضافه کنند. این اولین بتونی بود که توسط یونانیان و رومیان در تاریخ ساخت و ساز ساخته شد.

تاریخچه بتون

یونانیان و رومیان بعداً از این واقعیت آگاه شدند که برخی توف ها و خاکسترهای آتشفشانی، هنگامی که با آهک، ماسه و آب مخلوط می شوند، ملات هایی با استحکام برتر و دوام بهتر به دست می آورند. همچنین آموخته شده است که رومیان برای دستیابی به کارایی بهتر، خون، شیر و گوشت خوک (چربی از شکم خوک که برای استفاده رنده شده و شفاف می شود) را به ملات و بتون خود اضافه کردند. هموگلوبین یک عامل قدرتمند جذب کننده هوا و نرم کننده است که شاید دلیل دیگری برای دوام ساختار رومی باشد.

بتون مدرن:

مهندس انگلیسی جان اسمیتون در سال 1756 با افزودن سنگریزه، مخلوط کردن آجر و سیمان هیدرولیک، بتون مدرن را کشف کرد (در واقع امروزه همه از آن استفاده می کنند). چند قرن اخیر را در نظر بگیرید، که طی آن مطمئناً پیشرفت هایی صورت گرفته است: در مقایسه با اوایل دهه 1900، کنونی بتون روز بسیار بهبود یافته است.

بتون

منشاء بتون منحصراً بر اساس سیمان پرتلند نیست بلکه در واقع ترکیبی از انواع ترکیبات در کنار سنگدانه درشت، سنگدانه ریز (ماسه) و آب است که با یکدیگر مخلوط شده و یکی از ضروری ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان را ایجاد می کند. اجزای اصلی بتون سیمان، سنگدانه درشت، سنگدانه ریز و آب هستند.

در بتون مدرن، سیمان پرتلند با آب، سنگدانه های ریز (ماسه) و سنگدانه های درشت مخلوط می شود. در بتن مناسب مخلوط شده، هر ذره از سنگدانه ریز و سنگدانه درشت به طور کامل توسط خمیر سیمان احاطه شده و پوشش داده می شود و تمام فضاهای بین ذرات با آن پر می شود. با خم شدن و سفت شدن خمیر سیمان، سنگدانه ها را به یک توده جامد متصل می کند. در شرایط عادی، بتن با افزایش سن قوی تر می شود.

در پاسخ به  سوال "بتون کی اختراع شد؟" ، تاریخ استفاده از بتن به جهان باستان برمی گردد. امروزه ما از بتون مدرن با انواع مختلف مواد افزودنی شیمیایی مدرن استفاده می کنیم که ویژگی های بتون را در شرایط مختلف نشان می دهد.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...