انواع کوره ها و نحوه کار آنها

کوره ها دستگاه هایی هستند که از طریق احتراق منبع سوخت، گرما را به صورت کنترل شده تولید می کنندسپس از انرژی حرارتی برای گرم

کردن فضاهایی مانند اتاقها، ساختمانها یا سایر سازه ها استفاده می شود. کوره های دیگر ممکن است در محیط های تجاری و صنعتی برای پردازش مواد استفاده شوند.

در این پست، انواع مختلف کوره ها مورد بررسی قرار می گیرند که در این دو طبقه بندی کلی خلاصه می شوند:

  • کوره های گرمایش منازل و ساختمانها
  • کوره های صنعتی برای پردازش فلزات و مواد

انواع کوره های گرمایش منازل و ساختمانها

کوره ها با دمیدن هوای گرم از طریق مجاری که گرما را به اتاق های مختلف می رسانند، گرمای خانه ها و دیگر ساختمان ها را تامین می کنند. انرژی گرمایی که به کوره سوخت می دهد ممکن است از طریق احتراق سوخت، برق و سایر وسایل تولید شود. ملاحظات شامل هزینه خود کوره، هزینه سوخت مصرفی، الزامات تهویه و بهره وری سالانه سوخت (AFUE) است که نشان دهنده کارآیی احتراق کوره است.

کوره گازسوز

 بخش اول این پست انواع مختلف کوره ها را طبقه بندی می کند که بر اساس سوخت یا روش تولید انرژی گرمایی طبقه بندی می شوند:

  • گاز سوز
  • نفت سوز
  • ضایعات روغن
  • سوخت دوگانه
  • برقی
  • سوختن چوب

کوره های گازسوز

کوره های گاز سوز در بیش تر خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند، که باعث می شود گاز رایج ترین سوخت گرمایش باشددر حالی که کوره های گازی گرانتر از کوره های نفتی هستند، پرداخت هزینه نصب خط گاز شهری ممکن است هزینه ها را افزایش دهد. کوره های گازی جدید دارای رتبه AFUE 89 تا 98 درصد هستند.

گاز تمیزترین سوخت گزینه های انرژی تجدید ناپذیر است. کوره های گاز خطر نشت مونوکسید کربن را دارند و نصب آشکارسازهای مونوکسید کربن را ضروری می سازد. طول عمر کوره های گازی تا 25 سال است و نگهداری از آنها راحت تر از کوره های نفتی است زیرا با وجود استفاده تمایل به تمیز ماندن دارند.

کوره های نفت سوز

اکثر کوره های نفتی جدید دارای رتبه AFUE 80 تا 90 درصد هستند و در مناطقی با دسترسی محدود به گاز طبیعی محبوب هستند. با طول عمر 30 سال، کوره های نفتی ارزان تر از کوره های گازی هستند، اما نفت گرانتر از گاز است و قیمت ها می تواند فرار باشد. کوره های نفتی نیاز به مخزن ذخیره سازی در محل دارند. از نظر تعمیر و نگهداری، کوره های نفتی رسوبات دوده و کربن روی سطوح مبدل حرارتی ایجاد می کنند که برای حفظ کارایی به حذف دوره ای نیاز دارد. علاوه بر این، ممکن است نیاز به تعویض نازل روی واحد مشعل و همچنین فیلترهای روغن برای حذف ناخالصی ها از سوخت قبل از بخار شدن و احتراق روغن باشد. 

کوره روغن زاید

کوره های روغن زاید

کوره های روغن زاید روغن هایی را می سوزانند که دیگر نمی توان از آنها برای مقاصد مورد نظر خود استفاده کرد، مانند روغن خودرو یا روغن نباتی. آنها اغلب به عنوان یک راه حل سبز یا سازگار با محیط زیست معرفی می شوند زیرا در حال بازیافت روغن هایی هستند که در غیر این صورت باید دفع شوند.

متأسفانه، روغن زائد می تواند حاوی روان کننده ها، مواد شوینده و موارد دیگر باشد، در حالی که آلاینده های احتمالی شامل سرب، PCB ها و کروم در حین گرم شدن به هوا منتقل می شوند. EPA تنظیم می کند که کدام سوخت ها برای سوزاندن ایمن هستند، در حالی که برخی مناطق کاربران را ملزم به خرید مجوز و نظارت بر انتشار دودکش می کنند. کوره های روغن زاید می توانند تا 20 تا 25 سال دوام بیاورند و کوره های مرتب تمیز شده با راندمان بالاتری کار می کنند.

کوره های دوگانه سوز

کوره های دوگانه سوز از پمپ حرارتی برای هوای سرد و کوره گاز برای هوای سرد استفاده می کنندپمپ های حرارتی، به زبان ساده، گرما را از فضای باز خارج کرده و آن را در خانه خود ذخیره کنید. در داخل پمپ حرارتی، یک کنترل کننده هوا هنگام عبور از یک سیم پیچ مبرد داغ، هوا را گرم می کند، سپس یک فن هوای گرم را به خانه می دمد.

کوره

با این حال، پمپ های حرارتی یک روش ناکارآمد برای حفظ دمای راحت در ماه های سردتر است. سیستم های سوخت دوگانه هنگام گرم شدن به گرمایش گاز و در هوای گرم به پمپ حرارتی برمی گردند. این یکی از کارآمدترین سیستم های موجود در بازار از نظر مصرف انرژی (و هزینه های مرتبط) محسوب می شود، اگرچه نصب اولیه یا ارتقاء سیستم می تواند گران باشد.

کوره های برقی

در حالی که هزینه اجاق کوره های برقی بیشتر از گزینه هایی مانند کوره های گاز و نفت است، مزایایی نیز دارد. برق به طور کلی در بیش تر مناطق در دسترس است، از جمله در مناطقی که تأمین گاز یا نفت برای آنها دشوارتر است یا برای آنها ترتیب تهیه می شود. کوره های برقی متصل به صفحات خورشیدی می توانند با صرفه جویی در مصرف انرژی، منبع انرژی تجدیدپذیر باشند.

کوره های تمام الکتریکی دارای AFUE 95 تا 100 درصد هستند، به این معنی که هزینه های بالاتر کارکرد را می توان با بهره وری جبران کرد. کوره های برقی به دلیل عدم خطر نشت گاز و عدم وجود آتش واقعی در کوره، نسبت به گزینه های گاز و نفت ایمن تر در نظر گرفته می شوند.

کوره های چوبی سوز

کوره های چوبی برای گرم کردن خانه ها در مناطقی که هیزم زیاد و مقرون به صرفه است گزینه ای مناسب است. چوب در یک کوره آتش سوزانده می شود و گرما از طریق لوله کشی به همان شیوه ای که در کوره های نفت و گاز استفاده می شود، پخش می شود. کوره های چوب سوز باید به صورت دستی تغذیه شوند و آتش باید مهار شود، این بدان معناست که اگر می خواهید خانه را در مدت طولانی غیبت گرم کنید، این موارد غیرممکن است. بنابراین کوره های چوبی اغلب بخشی از کوره های ترکیبی هستند که مشعل نفت یا گاز به عنوان منبع گرمای پشتیبان عمل می کند.

کوره های معمولی چوب سوز ممکن است 45 تا 55 درصد AFUE داشته باشند، در حالی که مدل های مدرن می توانند به 75 تا 90 درصد برسند.

در پست بعدی  انواع کوره های صنعتی را معرفی خواهیم کرد



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...