چگونه گوگل محبوب ترین موتور جستجوی جهان شد

به تازگی، گوگل بیست و سومین سالروز تولد خود را جشن گرفته است. بدون شک، گوگل نحوه استفاده میلیون ها نفر از اینترنت را در طول این سالها شکل داده است. از زمان تأسیس آن در 1998، این شرکت رشد گسترده ای داشته است و اکنون بیش از 70 درصد از درخواست های جستجوی آنلاین در سراسر جهان را برآورده می کند. گوگل از همان ابتدا که به عنوان یک شرکت جستجوی آنلاین شروع به کار کرد، 23 سال فعالیت خود را به سرعت افزایش داد و اکنون بیش از 50 سرویس و محصول اینترنتی ارائه می دهد.

1995-1999 - سالهای اولیه و تأسیس

پس از ملاقات سرگئی برین و لری پیج در دانشگاه استندفورد در 1995، هر دو متوجه شدند که علاقه مشترکی به ایده استخراج معنا از انبوه داده های انباشته شده در اینترنت دارند.

با این علاقه مشترک، این دو در خوابگاه لری پیج شروع به کار کردند تا نوع جدیدی از فناوری جستجو را ایجاد کنند. این فناوری، که آن را BackRub نامیدند، با ردیابی پیوندهای پشتیبان وب سایت، از رتبه بندی خود کاربران وب استفاده کرد.

گوگل

هرچه پیوندهای پشتیبان یک وب سایت بیشتر باشد، ارزشمندتر تلقی می شود و بنابراین در نتایج جستجو بیشتر نشان داده می شود.

در اواسط سال 1998، این دو شروع به دریافت منابع مالی خارجی کردند و 1 میلیون دلار با نام جدید شرکت Google جمع آوری کردند. این نام از غلط املایی نام اصلی برنامه ریزی شده پیج، googol گرفته شده است، یک اصطلاح ریاضی برای شماره یک و به دنبال آن 100 صفر.

گوگل در اواسط سال 1999 بودجه بیشتری دریافت کرد و مبلغ 25 میلیون دلار از سرمایه خود را دریافت کرد، در این مرحله این شرکت روزانه 500.000 درخواست را پردازش می کرد.

2000-2004 - افزایش شناخت منجر به رشد بزرگ شد

هنگامی که گوگل در سال 2000 موتور جستجوی یکی از محبوب ترین سایت های اینترنتی،Yahoo!  شد، فعالیت هایش شروع به افزایش کرد.

سال بعد، دو موسس گوگل، اریک اشمیت را به عنوان مدیرعامل گوگل استخدام کردند. در آن زمان، این شرکت تنها چند سال سن داشت اما به سرعت در حال رشد بود. همانطور که برین در مصاحبه ای گفت، برای اطمینان از موفقیت، برین و پیج بهترین نیرو را به کار گرفتند تا فردی با تجربه برای هدایت شرکت یا ارائه "نظارت بزرگسالان" استخدام کند.

اگرچه در آن زمان موتور جستجوی برتر یاهو بود، اما این شرکت بیشتر می خواست و در سال 2002 سعی کرد با پیشنهاد 3 میلیارد دلار گوگل را به دست آورد. این پیشنهاد رد شد زیرا این گوگل معتقد بود که ارزش بیشتری دارد.

در سال 2003، گوگل Google News را راه اندازی کرد، یک سرویس جمع آوری محتوا که در نهایت نحوه انتشار و توزیع رسانه های دیجیتال در وب را تغییر داد.

پس از سه سال توسعه، این شرکت در سال 2004 توانست Gmail را با 1 گیگابایت فضای ذخیره سازی و قابلیت جستجوی پیشرفته راه اندازی کرد.

در همان سال، از آنجا که محصولات تبلیغاتی وب این شرکت بسیار سودآور بودند، گوگل سهام خود را 85 دلار در هر سهم قیمت گذاری کرد و پس از جمع آوری نزدیک به 1.7 میلیارد دلار، ارزش آن 27 میلیارد دلار شد.

گوگل

2005-2010 - خرید و خدمات جدید

هنگامی که این شرکت Google maps را در سال 2005 معرفی کرد، گفت: " Google maps می تواند مفید و سرگرم کننده باشد."

در همان سال، گوگل در سال 2005 اندروید را به مبلغ 50 میلیون دلار خریداری کرد. در سال 2006، این شرکت از مایکروسافت، Viacom و Yahoo برای یوتیوب پیشی گرفت و این شرکت را به مبلغ 1.65 میلیارد دلار خرید.

در این معامله سودمند متقابل، YouTube به همه منابع Google دسترسی پیدا کرد. یوتیوب که در آن زمان تنها یک سال از عمرش می گذشت، خود را به عنوان یک کسب و کار فوق العاده موفق معرفی کرد، اکنون سنگ بنای فرهنگ مدرن است که مشاغل بسیاری از تولیدکنندگان محتوا را ایجاد می کند.

در ادامه خرید، Google در سال 2007 با 3.1 میلیارد دلار DoubleClick را خریداری کرد تا به فناوری تبلیغات تخصصی خود دسترسی پیدا کند که به این شرکت اجازه داد امپراتوری تبلیغاتی فراگیر خود را در سراسر وب گسترش دهد.

با وجود چندین توسعه دهندهMozilla Firefox ، Google در سال 2008 ، Chrome را برای Windows ایجاد کرد. در حال حاضر، Chrome با 60 درصد سهم استفاده در سراسر جهان غالب ترین مرورگر جهان است.

اندروید، که اکنون متعلق به گوگل است، با معرفی T-Mobile G1 / HTC Dream، اولین تلفن Android در سال 2008، اولین کار خود را انجام داد. این راه اندازی زمینه را برای آینده با ویژگی هایی فراهم کرد که هنوز ستون های سیستم عامل امروز هستند: نرم افزار باز، ادغام عمیق با خدمات Google و بهترین ویژگی های اعلان.

دو سال بعد در سال 2010، گوگل Nexus One را راه اندازی کرد، یک دستگاه تلفن همراه که شرکت طراحی کرده و HTC ساخته بود. گوگل این گوشی را به عنوان آخرین ویترین برای دستگاه اندرویدی خود طراحی کرد.

همچنین در سال 2010، این شرکت کار روی اتومبیل های خودران را آغاز کرد و ناوگان seven Toyota Priuses را به بازار عرضه کرد. این خودروهای هیبریدی مجهز به سنسور و دارای هوش مصنوعی بودند، این اولین تلاش این شرکت برای ایجاد اتومبیل هایی بود که می توانستند خودشان رانندگی کنند. در نهایت، این گروه از گوگل به شرکت مستقل خود، Waymo تبدیل شد.

2011-2020 - معرفی Alphabet و پاسخ COVID

در اواسط سال 2011، گوگل سیستم عامل Chrome را راه اندازی کرد، یک سیستم منبع باز که عمدتا برای میزبانی برنامه های وب طراحی شده و بر روی نت بوک ها اجرا می شود، که اکنون با نام Chromebook شناخته می شود.

بلافاصله پس از آن، گوگل به دنبال ورود به فضای رسانه های اجتماعی بود و Google+  را راه اندازی کرد.Google+  به عنوان یک شبکه اجتماعی فقط برای دعوت راه اندازی شد که در آن می توانید عکس ها، پیوندها را به اشتراک بگذارید و گپ های Hangout را با حلقه های دوستان خود شروع کنید. با وجود این تلاشها و سالها طراحی مجدد، این شبکه هرگز مورد توجه قرار نگرفت.

گوگل

اریک اشمیت پس از تصدی پست مدیرعامل به مدت 10 سال، از سمت مدیرعاملی کناره گیری کرد و به عنوان مدیر اجرایی فعالیت خود را ادامه داد. و به لری پیج، یکی دیگر از دو بنیانگذار این شرکت، مدیرعامل گوگل شد. اشمیت در توییتی اعلام کرد که از سمت خود به عنوان مدیرعامل کناره گیری می کند و گفت "دیگر نیازی به نظارت روزانه بزرگسالان نیست!"

گوگل Motorola Mobility را در سال 2011 با مبلغ 12.5 میلیارد دلار خریداری کرد. گوگل در آن زمان گفت که این قرارداد "اکوسیستم اندروید را بیش از حد شارژ می کند و رقابت را در محاسبات تلفن همراه افزایش می دهد."

در سال 2013 راهکار Chromecast گوگل برای پخش ویدئو راه اندازی شد. این راهکار به مشتریان امکان می دهد مستقیماً از دستگاه تلفن همراه یا رایانه به تلویزیون منتقل شوند.

پیج به عنوان راهی برای سازماندهی مجدد این مجموعه بزرگ که گوگل تا سال 2015 به آن تبدیل شده بود، گوگل را به شرکت جدیدی به نام Alphabet منتقل کرد. سازماندهی مجدد گوگل، که شامل پروژه عمرانی Calico و بازوهای سرمایه گذاری این شرکت بود، به شرکت های متمایز با مدیران عامل خود، سوندار پیچای را به جای پیج به سمت مدیرعامل منصوب کرد و پیج مدیرعامل Alphabet شد.

گوگل که مشتاق پیگیری رقبای خود است، دستیار Google خود را در سال 2016، یک دستیار مجازی با هوش مصنوعی، راه اندازی کرد. اگرچه این برنامه پس ازSiri  اپل وAlexa  آمازون راه اندازی شد، اما Google Assistant به سرعت در حال رقابت است تا مستقیما در برابر Alexa برای تسلط بر هوش مصنوعی رقابت کند.

در مارس 2019، گوگل اعلام کرد که وارد بازار بازی های ویدئویی می شود و یک پلت فرم بازی ابری به نام Google Stadia راه اندازی می کند.

مانند بسیاری از شرکت های دیگر در سراسر جهان، گوگل با چالش های ناشی از همه گیری COVID-19 روبرو شد و چندین اقدام کاهش هزینه را اعلام کرد.

برای حمایت از تلاش ها برای مبارزه با همه گیری، گوگل 100 میلیون دلار و 50،000 ساعت کمک رایگان برای حمایت از مبارزه جهانی با COVID-19 اختصاص داد. این شرکت تلاش های خود را در زمینه های سلامت و علم، بهبود اقتصادی و آموزش از راه دور، که منابع و افراد آن می توانند بیشترین تأثیر را داشته باشند متمرکز کرد.

در 23 سالی که از تأسیس گوگل می گذرد، این شرکت رشد چشمگیری داشته است و ارزش آن اکنون بالغ بر 237 میلیارد دلار است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...