آیا واردات خودرو به نفع مردم است؟

با تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس، مصوباتی مبنی بر واردات خودرو مطرح شد. با ارجاع این مصوبه به شورای نگهبان ایراداتی بر این طرح گرفته شد که عبارتند از: ارز بدون منشا، معلوم نبودن حدود اجرای طرح و مغایرت با سیاست های کلی نظام. در حالی که با این ایرادات مصوبه به مجلس بازگردانده شد اما مجلس امیدوار است با رفع این ایرادات این مصوبه به تأیید نهایی برسد. از طرفی خودروسازان هم در حالی که بازار تشنه خودرو است خودرو خود را در پارکینگ ها نگه داشته اند. در این بین این سوال مطرح می شود که آیا واردات خودرو به نفع مردم است؟

در همه خودرو سازی های دنیا یک سری محاسباتی برای سنجیدن نیاز بازار وجود دارد. طی سالیان متمادی بر حسب ارزیابی های بین المللی، نیاز بازار خودرو ما بین 900 هزار تا 1 میلیون و 200 هزار خودرو در سال می باشد. باید دید اگر تمام 1 میلیون و 200 هزار خودرو وارد شود چه باید کرد و اگر تمام این تعداد در داخل تولید شود چه می شود؟

واردات خودرو

واضح است که اگر قرار باشد تمام این نیاز از طریق واردات تأمین شود یک زنجیره بسیار بزرگ قطعه سازی  که حداقل 2000 سازنده در پشت این زنجیره است را از بین برده ایم.

 از طرفی طی سال های گذشته که خودرو وارد کشور می شده است  ارزان ترین خودروی وارداتی که داشته ایم قیمتی کمتر از 20,000 دلار نداشته است و این قیمتی است که فقط 5 درصد مردم قادر به تهیه آن هستند. اما همین هزینه زیادی که یک نفر ممکن است صرف خرید خودروی خارجی کند می تواند تلنگری برای خودروسازان داخلی برای بالا بردن کیفیت خودرو باشد.

همچنین معقوله واردات همیشه برای همه ی حوزه های تولید چه صنایع خودروسازی یا هر صنعت دیگری با تولید داخلی در چالش دارد. زمانی دولت از ابزار واردات استفاده می کند که بخواهد در بازار تعادل ایجاد کند.

افزایش سطح عرضه و به تعادل رسیدن آن با تقاضا و ایجاد رقابت در بازار می تواند بازار خودرو را از وضعیت موجود خارج کند. شایان ذکر است که واردات خودرو زمانی می تواند به مشتری خودرو کمک کند که به دست مشتری واقعی خودرو برسد.

 آنچه به نظر می رسد این است که واردات خودرو به خودروساز داخلی آسیبی نمی زند بلکه باعث بالا رفتن کیفیت خودرو ها می شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...