آیا بادام سمی است؟

آیا بادام سمی است؟ انواع واریته ها توضیح داده شده

بادام یکی از محبوب ترین مغزهای درختی در سراسر جهان است. آن ها مغذی هستند و به طور کلی تصور می شود که برای سلامتی شما مفید است.

گفته می شود، گونه های خاصی احتمال مسمومیت غذایی، مشکلات گوارشی و حتی احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان را افزایش می دهند. برخی دیگر در واقع سمی هستند و در نهایت برای مصرف انسان مناسب نیستند.

این پست انواع مختلف بادام را بررسی می کند، کدام یک از آن ها برای خوردن بی خطر تلقی می شود و از کدام یک بهتر است اجتناب شود.

بادام انواع مختلفی دارد

بادام را می توان به دو گونه عمده تقسیم کرد که از نظر ژنتیکی بسیار شبیه به هم هستند: بادام تلخ و بادام شیرین.

بادام شیرین طعم کمی تند دارد و آن هایی هستند که معمولاً در قفسه های سوپرمارکت یا محصولات بادام مانند نوقا یا مارزیپان یافت می شوند.

همانطور که از نام آن ها پیداست، بادام تلخ طعم بسیار تلخی دارد. این نوع هم در طبیعت و هم در محیط تجاری رشد می کند و عمدتا برای تهیه رب ها یا عصاره های بادام تلخ استفاده می شود. آن ها معمولاً در فروشگاه های مواد غذایی یافت نمی شوند.

بادام تلخ رایج ترین گونه ای بود که تا چند هزار سال پیش رشد می کرد ، زمانی که جهش ژنتیکی توانایی درخت بادام در ساخت آمیگدالین را مهار کرد، ترکیبی که طعم تلخ را به بادام تلخ می دهد. این جهش همان چیزی است که باعث به وجود آمدن بادام شیرین شد و باعث بومی شدن درخت بادام شد که امروزه می شناسیم.

آیا بادام سمی است؟

بادام تلخ خام سمی است

بادام تلخ حاوی سمی است که به آن گلیکوزید آمیگدالین می گویند. با خوردن، این سم به چندین ترکیب از جمله هیدروژن سیانید تجزیه می شود، یک ترکیب سمی که می تواند باعث مرگ شود.

مطالعات موردی نشان می دهد که بلعیدن 6 تا 10 عدد بادام تلخ خام برای ایجاد مسمومیت جدی در افراد بالغ کافی است، در حالی که خوردن 50 یا بیشتر می تواند باعث مرگ شود. تعداد كوچكتر احتمالاً همان آثار مضر را در كودكان یا بزرگسالان جوان خواهد داشت.

جالب اینجاست که به نظر می رسد سیانید هیدروژن در طول فرآیند حرارتی از بادام خارج می شود. به عنوان مثال، پخت، مایکروویو و جوشاندن میزان سیانور بادام تلخ را به ترتیب 79 ، 87 و 98 درصد کاهش می دهد.

با این حال، مطالعات بیشتری برای تأیید این یافته ها و همچنین تعیین مقدار دقیق بادام تلخ فرآوری شده که برای خوردن بی خطر تلقی می شود، مورد نیاز است. تا زمانی که اطلاعات بیشتری در دست نباشد، بهتر است از  خوردن بادام تلخ اجتناب شود.

خوردن بادام شیرین بی خطر است

اگرچه بادام شیرین هنوز مقداری آمیگدالین دارد، محتوای این ترکیب تا 1000 برابر کمتر از بادام تلخ است. چنین مقادیر کمی آمیگدالین برای تولید مقادیر خطرناک سیانید هیدروژن کافی نیست. در نتیجه، خوردن بادام شیرین معمولاً بی خطر است.

خوردن بادام جوانه زده و کپک زده نیز ممکن است خطرناک باشد

جوانه زدن بادام می تواند به بدن شما کمک کند مواد مغذی موجود در آن را به راحتی جذب کند. نکته منفی این است که آجیل و دانه های جوانه زده خطر بیشتری برای آلوده شدن به باکتری های مضر مانند سالمونلا دارند.

تحقیقات نشان می دهد کره های آجیل ساخته شده از آجیل جوانه زده ، از جمله بادام جوانه زده، خطر مسمومیت غذایی را افزایش می دهند. بنابراین، زنان باردار و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند ممکن است از اجتناب از آن ها سود ببرند.

بادام زمینی و آجیل درختی، مانند بادام، گردو، فندق، بادام زمینی، پسته و آجیل برزیلی نیز ممکن است حاوی کپک های سمی باشند. این کپک ها به نوبه خود مایکوتوکسین ها را تولید می کنند که ترکیبات سمی هستند که با مشکلات مختلف سلامتی از جمله اختلالات گوارشی و تومورهای کبدی مرتبط هستند.

آلودگی کپک در آجیل های خام و بدون نمک در مقایسه با انواع بو داده و شور بیشتر به نظر می رسد. محققان معتقدند که دمای بالای مورد استفاده در هنگام برشته شدن و همچنین میزان رطوبت کمتر ناشی از افزودن نمک، این مقدار  را کمتر می کند.

سازمان غذا و دارو (FDA) و سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) هر دو حداکثر میزان مایکوتوکسین هایی را که در غذاها بی خطر تلقی می شوند، تعیین کرده اند. اگر نگران محتوای کپک بادام هستید، بررسی کنید که آیا یک نهاد نظارتی سطح ایمن را در منطقه شما ایجاد کرده است یا خیر. در غیر اینصورت، پایبندی به انواع بو داده یا شور را برای کاهش خطر خود در نظر بگیرید.

نتیجه نهایی

بادام می تواند شیرین یا تلخ باشد.

بادام شیرین معمولاً در سوپرمارکت ها یافت می شود و خوردن آن بی خطر است. با این حال، زنان باردار و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند ممکن است بخواهند از بادام جوانه زده جلوگیری کنند تا خطر مسمومیت غذایی آن ها به حداقل برسد.

بادام های تلخ آن هایی هستند که به طور طبیعی حاوی سمی هستند که بدن شما به سیانید تجزیه می کند، ترکیبی که می تواند باعث مسمومیت و حتی مرگ شود. به همین دلیل، بادام تلخ خام نباید خورده شود.

جوشاندن، بو دادن یا مایکروویو کردن بادام های تلخ ممکن است به کاهش محتوای سمیت آن ها کمک کند و خوردن آن ها را ایمن تر کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این مورد نیاز است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...