کشاورزی هوشمند: اینترنت اشیا راه حلی جامع برای نظارت بر کشاورزی

جمعیت جهان به سرعت در حال افزایش است و بنابراین تقاضا برای محصولات کشاورزی بیش تر می شود. انتظار می رود که تعداد جمعیت تا پایان سال 2050 به 9.7 میلیارد نفر برسد. این امر منجر به افزایش 70 درصدی تولید محصولات کشاورزی در جهان می شود. بنابراین، یک روش هوشمند برای تغییر فرایند تولید در این بخش مورد نیاز است تا نیازهای پیش بینی شده از جمعیت رو به رشد را برآورده کند.

اتخاذ ابزارهای نوآورانه تکنولوژیکی تنها رویکرد ممکن برای حفظ تعادل بین افزایش جمعیت و تقاضای محصولات کشاورزی است. فناوری هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اینترنت اشیاء تغییرات شدیدی را در بخش کشاورزی ایجاد کرده اند. اینترنت اشیاء نقش مهمی در این فرآیند ایفا می کند و فرآیندها را با ویژگی های درجه یک کاملاً بی زحمت انجام می دهد. با اجرای تکنیک های اساسی مانند تجزیه و تحلیل پیشرفته، بخش کشاورزی را به سطح بعدی می رساند.

کشاورزی هوشمند

نتایج بهبود یافته کشاورزی هوشمند را می توان با محصولات با کیفیت بالا و افزایش مداوم بهره وری مشاهده کرد. کشاورزان همچنین شاهد کاهش هزینه با پیاده سازی دستگاه های اینترنت اشیا هستند. اینترنت اشیا کاربردهای وسیعی در بخش کشاورزی دارد و برخی از آنها در بخش بعدی توضیح داده شده است.

کاربردهای اصلی اینترنت اشیا در کشاورزی:

کشاورزی دقیق

تکنیک های کشاورزی پیشرفته و راه حل های هوشمند اینترنت اشیا می توانند به کشاورزان در افزایش کارآیی کار میدانی کمک کنند. حسگرهای اینترنت اشیا برای نظارت گسترده بر محصولات در زمینه تعبیه شده اند. این دستگاه ها به کشاورزان در دستیابی به اطلاعات زمان واقعی در مورد مناطق منابع و توپوگرافی ها کمک می کنند. علاوه بر این، این سنسورها پارامترهای دیگری مانند دمای خاک و سطح اسید را نیز ضبط می کنند. اینترنت اشیا همچنین با پیش بینی وضعیت آب و هوای خارجی، در حین انجام فعالیت های کشاورزی به کاهش شکاف ها کمک می کند. اینترنت اشیا با راهکارهای هوشمند IoT  کشاورزی دقیق را ترویج می کند.

کشاورزی هوشمند

مدیریت هوشمند آفات

مدیریت هوشمند آفات به شدت مورد نیاز است زیرا روشهای سنتی بازرسی میدانی زمان زیادی را صرف می کند و به تلاش زیادی نیاز دارد. فناوری اینترنت اشیا این فرایند را به طرز چشمگیری بی دردسر و سریع کرده است. راه حل های نوآورانه آن می تواند آفات موجود را بررسی کرده و بینش های ارزشمندی را برای انجام اقدامات لازم ارائه دهد. همچنین اطمینان حاصل می کند که از آفت کش های با کیفیت خوب در این منطقه بدون به خطر انداختن سلامت محصولات استفاده می شود. در صورت مشاهده هرگونه کمبود در سلامت محصول، کشاورزان با هشدارهای زمان واقعی مطلع می شوند تا اقدامات مناسب را انجام دهند.

مدیریت هوشمند دام

دام و گاو بخش مرکزی مزارع هستند زیرا در فعالیتهای مختلف کشاورزی کمک می کنند. کشاورزان باید مراقب سلامتی و عادات غذایی خود باشند که این امر به تلاش های کشاورزی می افزاید. راه حل های نوآورانه اینترنت اشیا به طور قابل توجهی به نظارت و تنظیم سلامت دام کمک می کند. دستگاه های پوشیدنی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا برای این منظور استفاده می شوند. این پوشیدنی ها شامل نوارهای گردن متصل به داشبورد IoT و برنامه ای برای ضبط و نمایش اطلاعات مربوط به پارامترهای سلامت گاو، اسب و سایر حیوانات مزرعه است. به این ترتیب دستگاه های اینترنت اشیا به کشاورزان در نظارت بر دمای بدن، فشار خون و سایر پارامترهای بهداشتی دام ها کمک می کنند. اینترنت اشیا است

سنسور اینترنت اشیا دارای تمام ویژگی های مربوطه است که می تواند کارایی فرایندهای کشاورزی را افزایش دهد. سنسورها، دروازه ها، داشبورد و برنامه ها اجزای اصلی سیستم اینترنت اشیا هستند که به طور یکپارچه برای واکشی، پیش پردازش و نمایش داده ها کار می کنند. 

ردیابی دام

ویژگی های اصلی راه حل های هوشمند IoT کشاورزی در زیر شرح داده شده است:

- ردیابی دام

ردیابی دامنه واقعی و جغرافیایی دام یکی از ارزشمندترین مزایا برای کشاورزان است. هر سال از 70 درصد سرقت دام جلوگیری می کند که باعث افزایش قابل توجه پایداری مزرعه می شود. 

- لجستیک هوشمند و انبارداری

کشاورزی عمدتا در مقیاس بزرگ انجام می شود و اغلب انبار وسیعی دارد. بنابراین، مدیریت لجستیک بسیار پیچیده می شود. راه حل های هوشمند اینترنت اشیا با مدیریت یکنواخت فرایند قرار دادن، ذخیره و انتقال محصولات، به مدیریت هوشمند لجستیک و انبار کمک می کند  

- مدیریت هوشمند آفات

کنترل آفات و مدیریت کیفیت سموم دفع آفات را می توان با سیستم مدیریت آفات هوشمند IoT هوشمندانه انجام داد. سنسور نصب شده در مزارع با بررسی زمین، سلامت محصول را کنترل می کند.

- نظارت و پیش بینی آب و هوا

شرایط آب و هوایی و آب و هوا به طور قابل توجهی بر روند کشاورزی تأثیر می گذارد. بنابراین، ارزیابی آب و هوای آینده می تواند برای کشاورزان بسیار سودمند باشد.

- تجزیه و تحلیل پیش بینی برای محصولات زراعی و دامی

تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده ویژگی دستگاه های هوشمند اینترنت اشیا است که با خواندن و تجزیه و تحلیل داده ها در زمان اقدامات کشاورزی، سلامت آینده محصولات و دام ها را پیش بینی می کند. از این طریق می توان شیوه کشاورزی را برای بهبود سلامت محصول و دام اصلاح کرد.

کشاورزی هوشمند

- نظارت بر تجهیزات از راه دور

تجهیزات اصلی مورد استفاده در فرآیند کشاورزی عبارتند از تراکتور، وانت و ماشین آلات برداشت. این تجهیزات با سنسورهای اینترنت اشیا کاشته شده اند تا کارایی و عملکرد آنها را از راه دور کنترل و مدیریت کنند. علاوه بر این، فرآیندهایی مانند تجزیه و تحلیل داده های اینترنت اشیاء و اینترنت را می توان به سرعت با این دستگاه های اینترنت اشیا اجرا کرد.  

- نظارت بر هواپیماهای بدون سرنشین

نظارت بر هواپیماهای بدون سرنشین یک تکنیک پیشرفته برای نظارت و تجزیه و تحلیل کل رشد و شاخص پوشش گیاهی محصولات است. حسگر اینترنت اشیاء تعبیه شده در داخل هواپیمای بدون سرنشین این فرآیند را روان تر و دقیق تر می کند. انواع مختلفی از سنسورها، از جمله چند طیفی، حرارتی و فراطیفی، در هواپیماهای بدون سرنشین نصب شده اند تا داده ها را جمع آوری کرده و سلامت محصول را ترسیم کنند. 

آبپاش اتوماتیک

- سیستم آبپاش اتوماتیک

یک سیستم آبپاش خودکار با تجزیه و تحلیل آب و هوا، رطوبت و درجه حرارت، نیاز به آب در مزرعه را تعیین می کند. به طور همزمان، یک متر سنج مبتنی بر اینترنت اشیا بر روند آبیاری نظارت می کند تا سرریز آب در مزرعه محدود شود. مدیریت فرایند آبیاری در کشاورزی یکی از مهمترین جنبه های کشاورزی هوشمند است.

نتیجه

گسترش سریع استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی، بخش کشاورزی را صرفاً به کشاورزی هوشمند تبدیل می کند. کشاورزانی که فعالیت های کشاورزی هوشمند را انجام می دهند، سودهای هنگفتی را با افزایش بهره وری و کیفیت محصولات مشاهده می کنند. آینده نگرانه، اینترنت اشیا بخش کشاورزی را به سطح کاملاً جدیدی می رساند که در آن هر فرآیند خودکار می شود و بهره وری حداکثر می شود و منجر به ایجاد یک اکوسیستم متعادل بین تقاضا و عرضه می شود.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...