زمان تعویض لاستیک لیفتراک و نحوه خواندن سایز آن

لاستیک های لیفتراک یکی از مهمترین قسمت های لیفتراک هستند که نیاز به بازرسی منظم دارند. از آنجا که آنها یکی از رایج ترین وسایل سایش هستند، نسبت به سایر قطعات لیفتراک نیز نیاز به تعویض مکرر دارند . لاستیک های لیفتراک باید در شرایط خوبی باشند تا حداکثر استفاده و عملکرد کامیون ها را افزایش دهند.

زمانی باید لاستیک های لیفتراک را تعویض کرد که:

لاستیک لیفتراک آسیب دیده باشد

هنگامی که لاستیک ها در وضعیت خوبی هستند، لاستیک ها از مزیت قابل توجهی برخوردار هستند، بنابراین باید بدانید چه زمانی لاستیک ها باید تعویض شوند. عدم تعویض آنها در زمان مناسب می تواند منجر به عملکرد ضعیف دستگاه شود. علاوه بر این، اپراتورهای لیفتراک شما خستگی بیشتری را تجربه خواهند کرد زیرا لاستیک های فرسوده ضربه های کمتری را جذب می کنند.

لاستیک لیفتراک

اطلاع از زمان تعویض تایر لیفتراک بستگی به نوع مورد استفاده شما دارد. در زیر یک راهنمای کلی است که به شما در درک علائم کمک می کند:

  • دیوار کناری را بررسی کنید. شماره گذاری و حروف را خواهید دید، وقتی لاستیک به کاراکترها می رسد، این نشان می دهد که پوشیدن به خط سایش می رسد، که خط ایمنی نیز نامیده می شود، یا حدود 50 درصد ضخامت اصلی است، پس زمان داشتن لاستیک است. 
  • آج را بصری بررسی کنید. برای دیدن اینکه لاستیک در حال خرد شدن است یا قطعات لاستیک در حال سقوط است یا در حال ترکیدن است یا در هنگام ترک خوردگی، نیازی به چشم های تیز ندارید، اگر در حین بازرسی این عیب ها را مشاهده کردید، زمان استفاده از لاستیک فرا رسیده است. 
  • گرد بودن لاستیک ها را بررسی کنید . آنها باید کاملاً گرد باشند. در حین بازرسی بصری، هنگامی که یک نقطه صاف مشاهده می شود، شرایطی وجود دارد که بخشی از تایر صاف باشد، بنابراین نام آن نیز تعویض می شود.
  • فشار را چک کنید. این امر در مورد لاستیک های پنوماتیک صدق می کنداگر لاستیک خالی شده باشد، نشانه پنچری یا خرابی دریچه است. لازم است این مورد را با باد کردن لاستیک به فشار مناسب بررسی کنید و در صورت باقی ماندن آن را کنترل کنید.

برای اطمینان از عملکرد ایمن باید از این شرایط آگاه باشید تا خطرات برطرف شود زیرا تایر آسیب دیده نگرانی جدی ایمنی را ایجاد می کند. به خاطر داشته باشید، لاستیک های تازه تعویض شده می توانند مزایای قابل توجهی مانند خستگی کمتر اپراتور، کاهش مصرف سوخت، هزینه تعمیر و نگهداری کمتر و افزایش کشش را به همراه داشته باشند - همه اینها منجر به راندمان کار می شود.

تعویض لاستیک لیفتراک

آج فرسوده در لاستیک لیفتراک

نکات سریع برای جلوگیری از آسیب

  • وسایلی را که بیش از حداکثر ظرفیت باربری لیفتراک است، بلند نکنید و حمل نکنید. اضافه بار می تواند باعث ترک خوردگی شعاعی در هنگام جمع شدن گرما در داخل تایر شود، با وزن زیاد و مدت طولانی بارگیری شود و در یک مسافت طولانی کار باعث ایجاد گرما شود.
  • لیفتراک را روی سطح ناهموار کف رانندگی نکنید. اگر محل کار دارای سطح ناهموار باشد، باعث می شود تایر سریعتر از حد معمول فرسوده شود.
  • اگر لیفتراک با سرعت زیاد رانده شود یا بدون توقف اول به جلو یا عقب پرتاب شود، حالت رانندگی اپراتور می تواند بطور قابل توجهی به تایر آسیب برساند. مانع از بدلکاری و بازی اپراتور با لیفتراک شوید.
  • اگر لاستیک های نصب شده روی لیفتراک پنوماتیک هستند، مطمئن شوید که همیشه در فشار مناسب است. هنگامی که لاستیک های لیفتراک کم باد می شوند، احتمال تصادف مانند جداسازی دیواره جانبی، خرابی مهره و انفجار در حین عملیات بلند کردن وجود دارد.
  • شیب دار و شیب با دندان های فلزی می تواند به تایرهای آج کششی آسیب زیادی برساند. اپراتور نباید کامیون را با چنین لاستیک هایی به سمت سطح شیب دار با دندانه های فلزی حرکت دهد. اگر لاستیک ها آسیب دیده باشند، شامل گارانتی نمی شود.

نصب و نگهداری لاستیک های با اندازه مناسب در لیفتراک بسیار مهم است زیرا می تواند مصرف سوخت را کاهش داده، ایمنی  و بهره وری را را افزایش دهد. اگر یک لاستیک خراب شود ممکن است تعدادی از آثار خطرناک و منفی داشته باشد، از جمله:

  • آسیب و هزینه های تعمیر گران قیمت خود لیفتراک
  • بارهای کاهش یافته و محصول گران قیمت از دست رفته که باید تعویض شود
  • جراحت جزئی یا مرگ و میر اپراتور لیفتراک یا کسانی که در مناطق اطراف کار می کنند که منجر به از دست دادن بهره وری در زمان استراحت و قبوض گران قیمت پزشکی می شود.
  • صدمه به دیگر تجهیزات و تجهیزات موجود در محل کار مانند قفسه بندی که تعمیر یا تعویض آن هزینه بر خواهد بود.

سایز لاستیک لیفتراک

به طور کلی، لیفتراک شما دارای اندازه توصیه شده است، اما بسته به ترجیح و کاربرد شما می توانید اندازه متفاوتی را خریداری کنید.

راهنمای لیفتراک خود و نمایندگی محلی خود را برای اندازه لاستیک مناسب بررسی کنید.

اجزای اصلی تایر لیفتراک

  • Sidewall -  اطلاعات مهم لاستیک از جمله مارک، اندازه، نوع و خط سایش را نشان می دهد.
  • آج - لاستیک برجسته ای که در تماس با زمین قرار می گیرد.
  • رینگ - بخشی فلزی از چرخ است که تایر را در جای خود نگه می دارد

نحوه اندازه گیری لاستیک لیفتراک

برای اندازه گیری اندازه لاستیک لیفتراک می توانید از یک نوار استاندارد استفاده کنید.

اندازه گیری قطر خارجی - مطمئن شوید که اندازه گیری را در مرکز تایر در بزرگترین نقطه آن انجام می دهید و فاصله از چپ به راست را اندازه بگیرید.

اندازه گیری قطر رینگ - اندازه گیری در سراسر مرکز تایر اما اندازه گیری فاصله بین لبه های داخلی رینگ

عرض تایر را اندازه بگیرید - نوار را از لبه به لبه دیگر روی آج که با زمین تماس پیدا می کند بکشید.

سایز لاستیک بالشتکی

نحوه خواندن اندازه تایر لیفتراک

همه لاستیک های لیفتراک باید اندازه آنها روی دیوار کناری نوشته شود.

اگر نمی توانید اندازه روی دیواره را پیدا کنید، می توانید دفترچه راهنمای اپراتور را برای اندازه بررسی کنید یا با شماره مدل با سازنده صحبت کنید و آنها باید بتوانند اندازه لاستیک صحیح را به شما بگویند.

بسته به نوع لاستیک، اندازه کمی متفاوت نشان داده می شود.

تایرهای بالشتکی

اندازه لاستیک های بالشتکی به شرح زیر نمایش داده می شود: قطر بیرونی x عرض عرض قطر لبه.

سایز لاستیک پنوماتیک

تایرهای پنوماتیک

سایز تایرهای پنوماتیک یا لیفتراک جامد به صورت: Width x Rim Diameter نمایش داده می شود

ضروری است که لیفتراک شما با تایرهای اندازه مناسب که توسط سازنده توصیه شده است نصب شود زیرا از بدنه لیفتراک پشتیبانی می کند و تمام بارها برداشته می شوند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...