موسیقی و درمان آلزایمر

آیا موسیقی می تواند به بیماران مبتلا به زوال عقل و آلزایمر کمک کند؟

آیا تا به حال در مورد نظریه موسیقی چیزی شنیده اید؟ انسان ها در هر فرهنگی دارای نوعی موسیقی هستند و آن را به یک ویژگی اساسی انسان تبدیل می کند. نحوه اجرا و تفسیر موسیقی از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است اما هنوز موسیقی است. موسیقی به خودی خود بسیار پیچیده است و فقط انسان ها می توانند همه جنبه های آن را درک کنند. طوطی ها و سایر پرندگان می توانند رنگ ها را تقلید کرده و ضرب آهنگ خود را حفظ کنند اما نمی توانند کلیدها را جابجا کنند. موسیقی همچنین تأثیر زیادی بر روحیه ما دارد. هالیوود هر بار که فیلم می سازد از آن استفاده می کند. آن ها برای برانگیختن واکنش های احساسی از مخاطبان خود استفاده می کنند. ورزشکاران از آن برای آمادگی برای انجام ورزش استفاده می کنند. گفتاردرمانگران از آن برای کمک به صحبت بیماران استفاده می کنند. یک مثال معروف در این مورد شاه جورج ششم و سخنرانی معروف او است. موسیقی چقدر می تواند به ما کمک کند؟ خوب، یک شاخه کامل از پزشکی وجود دارد که به این موضوع مربوط می شود. در این پست می خواهم برخی از گزینه های موجود برای استفاده از موسیقی درمانی در بیماران آلزایمر و زوال عقل را بررسی کنم. ابتدا بیایید ببینیم موسیقی درمانی چیست.

موسیقی درمانی چیست؟

به گفته musictherapy.org «موسیقی درمانی عبارت است از استفاده بالینی و مبتنی بر شواهد از مداخلات موسیقی برای دستیابی به اهداف فردی در یک رابطه درمانی توسط یک متخصص معتبر که یک برنامه موسیقی درمانی تأیید شده را تکمیل کرده است.

موسیقی درمانی یک حرفه بهداشتی ثابت است که در آن موسیقی در یک رابطه درمانی برای رفع نیازهای جسمی، عاطفی، شناختی و اجتماعی افراد استفاده می شود. پس از ارزیابی نقاط قوت و نیازهای هر مراجعه کننده، موسیقی درمانی واجد شرایط درمان مشخص شده شامل ایجاد، آواز خواندن، یا گوش دادن به موسیقی را ارائه می دهد. از طریق مشارکت موسیقی در زمینه درمانی، توانایی های مراجعان تقویت شده و به مناطق دیگر زندگی آن ها منتقل می شود. موسیقی درمانی همچنین راه هایی را برای برقراری ارتباط فراهم می کند که می تواند برای کسانی که در بیان کلمات مشکل دارند، مفید باشد. تحقیقات در زمینه موسیقی درمانی از اثربخشی آن در بسیاری از زمینه ها مانند: توانبخشی کلی بدن و تسهیل حرکت، افزایش انگیزه افراد برای مشارکت در درمان، حمایت عاطفی از مراجعان و خانواده های آن ها و ایجاد فضایی برای بیان احساسات حمایت می کند. " سوال بعدی این است…

آیا موسیقی درمانی می تواند به بیماران مبتلا به آلزایمر کمک کند؟

مطالعات زیادی با توجه به این سوال دقیق انجام شده است. به منظور پردازش موسیقی مغز ما از یک شبکه عصبی معروف به شبکه برجسته استفاده می کند. در تحقیقی که در سال 2018 توسط دانشگاه بهداشت یوتا انجام شد از MRI عملکردی (fMRI) برای ترسیم نقشه مغز استفاده شد. از fMRI برای اسکن 17 بیمار مبتلا به زوال عقل برای تجزیه و تحلیل مناطقی از مغز که هنگام گوش دادن به هشت کلیپ موسیقی 20 ثانیه ای در مقایسه با سکوت فعال شده بودند، استفاده شد.

محققان در همه شرکت کنندگان دریافتند که کل نقاط مغز هنگام گوش دادن به موسیقی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. به طور خاص، شبکه های بصری، برجسته و اجرایی و شبکه های مخچه ای و قشری مغزی با قابلیت عملکردی بالاتری با موسیقی نسبت به بدون موسیقی اجرا می شوند.

نورمن فاستر، نویسنده ارشد، مدیر مرکز مراقبت از آلزایمر در دانشگاه بهداشت یوتا، در این باره می گوید: "این شواهد عینی از تصویربرداری مغز است که نشان می دهد موسیقی معنی دار شخصاً راهی جایگزین برای ارتباط با بیماران مبتلا به آلزایمر است." بیانیه آماده شده "مسیرهای زبانی و حافظه بصری با پیشرفت بیماری آسیب می بینند، اما برنامه های موسیقی شخصی می تواند مغز را فعال کند، به ویژه برای بیمارانی که ارتباط خود را با محیط خود از دست می دهند."

 چگونه کار می کند؟

وقتی به موسیقی گوش می دهیم قسمت های مختلف مغز ما فعال می شود. در واقع، اگر فعالیت الکتریکی مغز انسان هنگام گوش دادن به موسیقی ردیابی شود، مغز ما مانند آتش بازی روشن می شود. ما باید متصل شویم؛ زمان بندی، گام، زمان، احساسات، و غیره به منظور اتصال همه این قطعات به یکدیگر، مغز ما در صورت عدم وجود ارتباطات جدید ایجاد می کند و ارتباطات فعلی موجود را تقویت می کند. همچنین هر دو طرف مغز فعال می شود. آن را مانند یک تمرین برای مغز خود تصور کنید. وقتی نواختن موسیقی را یاد می گیرید، نورون های بیشتری ایجاد می شود.

آیا موسیقی درمانی برای آلزایمر و زوال عقل است؟

اگرچه این یک درمان نیست، اما می تواند به مدیریت برخی از علائم کمک کند. در برخی موارد می تواند برخی از آسیب های وارد شده را معکوس کند. ما فقط روی آنچه موسیقی می تواند در زمینه پزشکی انجام دهد، متمرکز شده ایم. هیجان زده هستیم تا ببینم آینده چه خواهد شد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...