لامپ UV

اشعه ماوراء بنفش که برای انسان ها بی خطر است اما برای باکتری ها و ویروس ها مضر است

در نبرد مداوم علیه گسترش بیماری های عفونی، دانشمندان پیوسته در جستجوی سلاح های جدیدی هستند که به طور خاص میکروب های بیماری زا را هدف قرار می دهد. اکنون، محققان مرکز تحقیقات رادیولوژیکی در مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا (CUIMC) معتقدند که ممکن است راه حلی جدید و کم هزینه برای از بین بردن ویروس های هوابرد در فضاهای عمومی داخلی پیدا کرده باشند. تیم تحقیقاتی دریافتند که دوزهای کم مداوم نور ماوراء بنفش بسیار دور (UVC دور) می تواند ویروس های آنفلوانزای معلق را بدون آسیب رساندن به بافت های انسانی از بین ببرد. یافته های مطالعه جدید، که امروز در در مقاله ای با عنوان  Scientific Reportsمنتشر شده است.

"نور UVC دور: ابزاری جدید برای کنترل گسترش بیماری های میکروبی ناشی از هوا" پیشنهاد می کند که استفاده از نور بالای UVC در بیمارستان ها، مطب پزشکان، مدارس، فرودگاه ها، هواپیماها و سایر فضاهای عمومی می تواند زمینه را فراهم آورد. بررسی قدرتمند در مورد همه گیری های آنفلوانزای فصلی و همچنین همه گیری های آنفولانزا.

اشعه ماوراء بنفش که برای انسان ها بی خطر است اما برای باکتری ها و ویروس ها مضر است

دانشمندان دهه هاست که می دانند نور UVC با طیف وسیع، که طول موج آن بین 200 تا 400 نانومتر (نانومتر) است، با از بین بردن پیوندهای مولکولی که DNA آنها را در کنار هم نگه می دارد، در کشتن باکتری ها و ویروس ها بسیار موثر است. این اشعه ماوراء بنفش معمولی به طور معمول برای ضدعفونی تجهیزات جراحی استفاده می شود.

دیوید برنر، محقق مرکز تحقیقات رادیولوژی، محقق ارشد و استاد در CUIMC توضیح داد: "متأسفانه، اشعه ماوراء بنفش معمولی می تواند برای سلامتی انسان نیز خطرناک باشد و می تواند منجر به سرطان پوست و آب مروارید شود که از استفاده آن در فضاهای عمومی جلوگیری می کند."

جالب اینجاست که چند سال پیش، دکتر برنر و همکارانش فرض کردند که طیف باریکی از اشعه ماوراء بنفش به نام UVC دور می تواند میکروب ها را بدون آسیب رساندن به بافت سالم از بین ببرد. علاوه بر این، محققان نشان دادند که نور UVC دور در از بین بردن باکتری های MRSA (استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین) ، عامل شایع عفونت های زخم جراحی، اما بدون آسیب رساندن به پوست انسان یا موش موثر است.

دکتر برنر خاطرنشان کرد: "نور دور UVC محدوده بسیار محدودی دارد و نمی تواند از طریق لایه بیرونی سلول مرده پوست انسان یا لایه اشک در چشم نفوذ کند، بنابراین خطری برای سلامتی انسان ندارد." اما از آنجا که ویروس ها و باکتری ها بسیار کوچکتر از سلولهای انسانی هستند، نور UVC دور می تواند به DNA آنها برسد و آنها را بکشد. "

ویروس آنفلوانزا عمدتاً از طریق قطرات مایع ریز یا آئروسل ها از فردی به فرد دیگر منتقل می شود که هنگام سرفه، عطسه یا صحبت کردن افراد مبتلا به آنفولانزا در هوا منتقل می شود. مطالعه حاضر برای آزمایش اینکه آیا نور UVC دور می تواند به طور موثر ویروس آنفلوانزای آئروسل شده در هوا را در محیطی مشابه فضای عمومی از بین ببرد، طراحی شده است.

در این مطالعه، ویروس هیدرولیک شده H1N1-نوعی رایج از ویروس آنفولانزا-در یک اتاق آزمایش رها شده و در معرض دوزهای بسیار کم نور 222 نانومتری UVC قرار گرفت. گروه کنترل ویروس آئروسل شده در معرض نور UVC قرار نگرفت. نور UVC بسیار موثر، ویروس های آنفولانزا را غیرفعال می کند، با همان بازدهی مشابه با اشعه ماوراء بنفش معمولی میکروب کش.

نویسندگان می نویسند: "ما برای اولین بار نشان دادیم که UVC دور به طور موثری ویروس های هوادهی شده در هوا را غیرفعال می کند، با دوز بسیار کم mJ/cm2 2 از نور 222 نانومتری که 95٪ از ویروس آنفلوانزای H1N1 هوادهی را غیرفعال می کند." "نور مادون قرمز UVC دور بسیار کم در مکانهای عمومی داخلی یک ابزار امیدوارکننده، ایمن و ارزان برای کاهش شیوع بیماری های میکروبی ناشی از هوا است."

با قیمت کمتر از 1000 دلار برای هر لامپ، هزینه ای که مطمئناً در صورت تولید انبوه لامپ ها کاهش می یابد، چراغ های UVC نسبتاً ارزان هستند. این می تواند اجازه دهد که این ابزار در مکان های بسیار بیشتری نسبت به نورهای ماوراء بنفش مورد استفاده قرار گیرد، که منجر به تأثیرات گسترده وسیع به منظور کاهش شیوع بسیاری از بیماری های عفونی می شود.

 دکتر برنر در پایان گفت: اگر نتایج ما در تنظیمات دیگر تأیید شود، نتیجه می شود که استفاده از نور بالای UVC دور بالا در مکان های عمومی یک روش ایمن و کارآمد برای محدود کردن انتقال و گسترش بیماری های میکروبی ناشی از هوا مانند آنفولانزا  و سل خواهد بود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...