تفاوت ورق گالوانیزه و گالوالوم چیست؟

بسیاری از افراد از تفاوت بین فلز گالوالوم و فلز گالوانیزه سوال می کنند، به ویژه در مورد پروژه های سقف و دیوار. به طور مشابه، مردم می خواهند مزایا و معایب هر فلز را بدانند، و اگر بهتر باشد از یکی بر دیگری در پروژه فعلی خود استفاده کنند. بیایید کمی بر این تفاوت ها بپردازیم و برای مرجع بعدی بیاموزیم که کدام نوع فلز برای چه کاربردی مناسب است. 

مقایسه گالوانیزه و آلوزینک

تفاوتها در چیست؟ 

تفاوت بین این دو نوع فلز بر اساس نحوه ساخت آنها و مدت زمان استفاده آنها است. 

فلز گالوالوم یا آلوزینک از فولاد ضدزنگ در سال 1972 ساخته شد و به ورق فلزی که با گالالوم پوشانده شده است اشاره دارد. یک محصول پایه فولادی کربنی بارها در آلیاژهای آلومینیوم و روی داغ می شود. پوشش این فلز از 55٪ آلومینیوم، 43.4٪ روی و 1.6٪ سیلیکون تشکیل شده است. ترکیب این روکش باعث می شود فولاد ضد زنگ تا 6 برابر از فلزات استاندارد دیگر و گالوانیزه در برابر خوردگی مقاوم باشد.

بعد از خشک شدن محصول نهایی در کوره های مخصوص رنگ آمیزی می شود.

فلز گالوانیزه به ورقه ای از فلز گفته می شود که از طریق گرم کردن با روی پوشانده شده است. این فرآیند از قرن 17 آغاز شده است، اما از قرن 19، به آرامی توسط فلز گالوالوم شکست خورد.

گالوالوم 

مزایای استفاده از فلز گالوالوم 

مقاوم: فلز گالوالوم در مقایسه با فلز گالوانیزه مقاومت به خوردگی بسیار بالاتری دارد. تحقیقات نشان می دهد که فلز گالوالوم تواند 50 سال دوام بیاورد قبل از شروع خوردگی. 

مقرون به صرفه: فلز گالوالوم  دارای قیمت بسیار مناسب و یکی از مقرون به صرفه ترین محصولات موجود در بازار است.

خود ترمیم کننده: لبه های فلزی گالوالوم  خزش می کنند به این معنی که در صورت برش به شکل زنگ زدگی قرمز در لبه ها بهبود می یابد و هرگونه تغییر رنگ در طول زمان رشد نمی کند. 

انعطاف پذیری مناسب: به خاطر داشتن انعطاف پذیری مناسب این فلز قابلیت تغییر شکل مطلوبی دارد.

فلز گالوالوم  بهتر است در کجا استفاده شود؟

یکی از رایج ترین کاربردهای فلز گالوالوم ساختمانهای تجاری است.  سبک های معماری کلاسیک که سقف فلزی محکم ترین و مطمئن ترین گزینه بازار برای استفاده مورد نظر از فضا است. سوپر مارکت ها، بیمارستان ها و مدارس همه تحت این امر قرار دارند. این فلز انتخاب خوبی برای انواع عایق، حصار، سقف و روکش فلزی می باشد.  از ورق گاوالوم همچنین در صنایع تهویه هوا، ساخت انواع اگزوز، ساخت آبگرمکن، تابلوبرق، پروفیل درب و پنجره و پوشش کف کانکس نیز استفاده می گردد.

گالوالوم

به طور مشابه، پروژه های مسکونی اغلب برای نیازهای سقف خود به فلز گالوالوم متکی هستند. ساختمانهای مدرن، مانند آپارتمان، از نظر ظاهر و دوام فلز گالوالوم مناسب هستند

مزایای استفاده از فلز گالوانیزه

مقرون به صرفه: در حالی که کمی گرانتر از فلز گالوالوم می باشد، فلز گالوانیزه هنوز مقرون به صرفه است. قیمت بر اساس ضخامت فولاد، رنگ و هزینه نصب آن متغیر است

طول عمر: هنگامی که فلز گالوانیزه در محیط مناسب قرار می گیرد، دهه ها قابل استفاده است. این محیط معمولاً دارای آب و هوای خشک است و آلودگی هوا در آن نزدیک نیست یا مشکلات مربوط به اسپری ساحلی/دریا وجود ندارد. 

بهترین کاربرد فلز گالوانیزه کجاست؟

برای کسی که در حال انجام پروژه ساختمانی است، مانند انبار، مرکز باغ یا توسعه کشاورزی به یک ملک. حتی از نظر معماری عمومی، اگر طراح مورد نظر به دنبال سبک روستیک باشد، فلز گالوانیزه می تواند بهترین مصالح برای هر گونه نیاز به سقف باشد. 

 

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...