مخزن گیرنده هوا چیست و چه مزایایی دارد؟

مخزن گیرنده هوا (گاهی اوقات مخزن کمپرسور هوا یا مخزن ذخیره هوای فشرده یا تانک هوای فشرده نامیده می شود) دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: مخزنی که پس از خروج از کمپرسور هوای فشرده را دریافت و ذخیره می کند. این به شما ذخیره هوای فشرده می دهد که می توانید بدون کار با کمپرسور هوا از آن استفاده کنید

گیرنده هوا نوعی مخزن هوای فشرده است. هوای فشرده را تحت فشار برای استفاده در آینده نگه می دارد. مخازن در اندازه های مختلف و در دو حالت عمودی و افقی وجود دارند. 

هدف مخزن گیرنده هوا 

یک مخزن گیرنده هوا ذخیره موقت هوای فشرده را فراهم می کند. همچنین به سیستم فشرده سازی هوا کمک می کند تا کارآمدتر کار کند. مخزن گیرنده هوا سه عملکرد اصلی در سیستم هوای فشرده شما دارد:

  • هوای فشرده را ذخیره می کند که می تواند برای رویدادهای کوتاه و پر تقاضا استفاده شود. 
  • این سیگنال هوای ثابت را برای کنترل های کمپرسور فراهم می کند. 
  • هنگامی که به عنوان "مخزن مرطوب" استفاده می شود، به عنوان مبدل حرارتی ثانویه عمل می کند و کارایی خشک کن هوا را افزایش می دهد. 

مخزن هوای فشرده

ذخیره سازی هوای فشرده 

نقش اصلی مخزن گیرنده هوا، ذخیره سازی موقت هوای فشرده است. ذخیره هوای فشرده به سیستم اجازه می دهد تا حداکثر قله های تقاضای هوای فشرده را در طول یک نوبت تغییر دهد. شما می توانید به مخزن گیرنده هوای خود مانند باتری برای سیستم هوای فشرده خود فکر کنید، با این تفاوت که هوا را به جای انرژی شیمیایی ذخیره می کند. از این هوا می توان برای تغذیه رویدادهای کوتاه و پر تقاضا (حداکثر 30 ثانیه) مانند انفجار سریع سندبلاست، پالس جمع کننده گرد و غبار یا شخصی که با استفاده از یک تفنگ دمنده گرد و غبار را پاک می کند، استفاده کرد. هوا در مخزن حتی زمانی که کمپرسور کار نمی کند در دسترس است. ذخیره هوای فشرده خواسته های ناگهانی کمپرسور هوا را کاهش می دهد و عمر سیستم شما را افزایش می دهد. استفاده از مخزن گیرنده هوا همچنین ممکن است به شما اجازه دهد از کمپرسور اسب بخار کوچکتر برای کارهای بزرگتر استفاده کنید. 

کنترل کمپرسور

مخزن گیرنده هوا جریان مداوم هوا را برای کنترل کمپرسور فراهم می کند و چرخه کوتاه و فشار بیش از حد را از بین می برد. استفاده ناهموار از هوای فشرده باعث ایجاد تقاضای ناهموار در کمپرسور هوا می شود و در نتیجه چرخه سریع کنترل های کمپرسور با روشن و خاموش شدن کمپرسور برای برآوردن تقاضای لحظه به لحظه انجام می شود. هر بار که سیستم روشن یا خاموش می شود (یا بارگیری/تخلیه می شود) "چرخه" نامیده می شود. بهتر است موتور کمپرسور این چرخه ها را تا آنجا که ممکن است نگه دارد. با گذشت زمان، چرخه کوتاه مکرر منجر به خرابی زودرس کلیدها و دیگر اجزای کمپرسور می شود. چرخه سریع می تواند باعث ساییدگی زیاد کنتاکتور موتور یا حتی کوتاه شدن مستقیم موتور به دلیل عایق سیم پیچ شود. مخزن گیرنده هوا چرخه کوتاه را از بین می برد و فشار سیستم ثابت تری را به کنترل ها می دهد. 

مخزن هوای فشرده

مبدل حرارتی

با فشرده شدن هوا تحت فشار، دمای آن افزایش می یابد. این یک قانون ساده فیزیک است که به قانون فشار و دما معروف است. بسته به نوع کمپرسور هوا که استفاده می کنید، هوای تخلیه شده از کمپرسور ممکن است تا 250 - 350 درجه فارنهایت گرم باشد. این مقدار برای اکثر تجهیزات با هوا بسیار گرم است و نمی توان مستقیماً از آنها استفاده کرد. هوای داغ تر همچنین دارای رطوبت بیشتری است، که منجر به بخار آب اضافی می شود که در صورت عدم حذف در خطوط کنترل و ابزار متراکم می شود. هوای متراکم قبل از استفاده باید سرد و خشک شود. مبدل حرارتی برای حذف گرمای اضافی ناشی از فشرده سازی استفاده می شود. مخزن گیرنده هوا به عنوان مبدل حرارتی ثانویه عمل می کند. وقتی هوا در مخزن می نشیند یا به آرامی در آن جریان می یابد، به طور طبیعی با گذشت زمان سرد می شود. مخزن گیرنده هوا از کار مبدل حرارتی اولیه پشتیبانی می کند. کاهش دمای هوا 5 تا 10 درجه فارنهایت اضافی غیر معمول نیست. 

مزایای استفاده از مخازن گیرنده هوا 

افزودن مخزن گیرنده هوا به طور قابل توجهی کارایی سیستم هوای فشرده را بهبود می بخشد. آنها این کار را با:

  •  کاهش ضایعات هوای فشرده در اثر انفجار بیش از حد مخزن  
  •  کاهش فشار مورد نیاز کمپرسور هوا و شبکه هوا
  • افزایش کارایی دستگاه خشک کن هوا با کاهش رطوبت

کاهش ضایعات هوای فشرده

با روشن و خاموش شدن کمپرسور هوا، هوای فشرده را می توان هدر داد. هر بار که کمپرسور هوا اسکرو تخلیه می شود، مخزن (مخزن روغن) تخلیه می شود. هوای فشرده در هنگام تخلیه آزاد می شود. با گذشت زمان، این امر به از دست دادن هزاران فوت مکعب هوای فشرده می افزاید که در غیر این صورت می تواند برای تغذیه فرآیندهای تأسیسات شما مورد استفاده قرار گیرد. اندازه مناسب مخزن ذخیره هوا باعث کاهش چرخه و تخلیه هوا می شود.

مخزن هوای فشرده​​​​​​​

فشار عملکرد کمپرسور هوا را کاهش دهید

ذخیره هوای فشرده همچنین به شما اجازه می دهد تا فشاری را که کمپرسور هوای شما در آن کار می کند، کاهش دهید. بدون ذخیره هوای فشرده برای استفاده، سیستم مجبور است در فشارهای بیشتری کار کند، بنابراین همیشه آماده برآوردن حداکثر تقاضا است. در اصل، شما از سیستم خود می خواهید طوری کار کند که گویی امکانات شما همیشه با حداکثر تقاضا کار می کند. این منجر به افزایش مصرف انرژی و فرسودگی سیستم می شود. به طور متوسط​​، به ازای هر 2 PSI که فشار سیستم خود را افزایش دهید، تقاضای انرژی 1٪ افزایش می یابد. این می تواند سالانه میزان زیادی به صورتحساب انرژی شما اضافه کند. همانطور که در بالا توضیح داده شد، افزودن مخزن گیرنده هوا به سیستم هوای فشرده شما این قله های تقاضا را یکنواخت می کند و به شما این امکان را می دهد که دوره های متناوب با تقاضای بالا را بدون افزایش فشار کلی سیستم خود برآورده کنید

افزایش کارایی خشک کن

عملکرد مبدل حرارتی مخزن گیرنده هوا به بهبود کارایی خشک کن هوا کمک می کند. وقتی هوا به آرامی از مخزن گیرنده عبور می کند، سرد می شود. هوای سردتر نمی تواند به اندازه هوای گرم رطوبت را در خود نگه دارد، بنابراین رطوبت اضافی متراکم شده و به صورت مایع از هوا خارج می شود. آب از دریچه ای در انتهای مخزن خارج می شود. با از بین بردن مقداری رطوبت، مخزن گیرنده هوا میزان کار خشک کن هوا را کاهش می دهد. این کارآیی بهبود یافته موجب صرفه جویی در انرژی اضافی برای سیستم شما می شود. 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...